Min start som knustner

Hej

Nu vil jeg til at være kunstner ;-)

I stedet for at sidde time efter time ved computeren kunne jeg godt tænke mig at male. Jeg har set nogle der maler på noget de har smurt spartelmasse på først.

Er der nogen der ved hvad man skal male med for at spartlen ikke falder af lærredet eller pladen?
65 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra donslund

Hej

Nu vil jeg til at være kunstner ;-)


Hej donslund-Det var da noget af en melding- :lol:
Du vil ikke "bare" til at male, nej-nej, du vil være kunstner med det samme. - Hvorfor ikke. - 8)

-Du skal være hjertelig velkommen-
Hvad med at starte med akrylspartel og akrylfarve :?:
Det er rimelig lette og overskuelige materialer at arbejde med,
kan købes stortset overalt, ovenikøbet til rimelige priser.


Held og lykke.
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Man skal ikke sige "Bare hvis jeg" og så efterfølge det med et "men ...". Man skal sige "Jeg kan og jeg vil".

Det er nu ikke sådan, at jeg har tænkt mig at leve af at male :-) men for at have lidt at gå op i.

Det kunne da være, at sådan et begyndersæt fra Silvan var noget jeg skulle starte med. 3 lærreder og 8 farver. Der tror jeg jeg starter. Skal billederne lakers når de er færdige for at holde, eller hvordan gør man?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du affotograferer lige dine kunstværker, så jeg kan kikke med????

Sniffer  
Hej Sniffer.

Det skal jeg nok. Du har måske en baggrund der gør, at du kan bedømme den slags?
Hej igen,

Så udmærket at det med at blive "kunstner", blev nævnt med et glimt i øjet. biggrin
-Men hvem ved- biggrin
-Du kan, ganske rigtig købe farverne i tuber, færdigblandede klar til brug.-
Men mon otte farver rækker ?
Gul.blå,rød sort og hvid. Så er du kørende -i bland-det-selv farver-.
Køb nu nogle lærreder med lidt størrelse. Man kommer let til at sidde og fnidre rundt på det lille lærred, og med spartelmasse som udgangspunkt, lyder det ikke som om at det er romantiske blomsterbuketter der er målet.
Lak eller ej, er et temperamentsspørgsmål.
Jeg bruger det meget sjældent, og udelukkende for at udjævne en uønsket glansforskel.
Akrylfarven er meget holdbar i sig selv. Oliemalinger endnu bedre, men her kommer vi nok til at snakke malemidler, harpiks m.v.

Held og lykke, og spørg bare løs......

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lige leget med nogle stykker pap som måler 31x31 cm. Dem har jeg grundet hvide. Derpå har jeg smurt sandspartel. Både almideligt grå og noget jeg har blandet lidt brunt i som jeg havde stående fra noget møbelrestaurering.

Det er bare lodrette streger, men jeg kan godt lide farverne. Skal nok lige tage et billede på et tidspunkt.

Men falder spartelmassen ikke af når den er tør og man eventuelt kommer til, at røre ved det?
Citat fra donslund


Men falder spartelmassen ikke af når den er tør og man eventuelt kommer til, at røre ved det?


-Se det er jo problematikken ved at være eksperimenterende kunstner-
Jeg vil i nævnte tilfælde, nok vælge at lakere.
-Og vente med at sælge til jeg er 100% sikker- :wink:
-Pap- Mange kunstnere bruger hærdet masonite eller plan eternit.
Vi skal jo helst undgå at billederne buler utilsigtet.

-Når jeg spartler på lærred, bruger jeg autospartel, med hærder.-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

jeg har nu eksperimenteret en del og jeg har fået lavet to malerier der måler 20x20, og dem vil konen gerne have hængt op. Så jeg vil en tur i Harald Nyborg og købe svæverammer. Men jeg er nu stadig lidt bekymret for, om billederne falmer eller smitter af hvis man kommer i mod dem. En del af billede er malet med sådan noget farve man kan blande i mørtel for at gøre det brunt. Det har jeg bare blandet med vand. Men vandet opløser det ikke, så når vandet fordamper fra maleriet, sidder farven ikke for godt fast. Man kan sagtens gnide i det med en finger.

Er der nogen der har erfaring med lak på spray?
hej, Donslund

Tillykke med at dine første kunstværker, er blevet anderkendte - Af konen-
Godt udgangspunkt. wink
Selvfølgelig er her erfaring med lak på spray
Som jeg ser det, har du "næsten" ingen anden udvej. Det eneste men, -her er- er at disse lakker er blanke.
Du er, -når du beskriver dit værk- sikkert bedst tjent med en dødmat. Den mørtelagtige overflade- går sig en tur med lakken- Måske fremhæves farverne- og du står med et helt andet billede.
-Det eneste umiddelbare alternativ, som falder mig ind, er betonbinder i en forstøversprøjte-

Held og lykke med "ferniseringen"
Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hejsa..
Hvor blev billederne hertil af?????

Sniffer  
Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også