"Tilstoppet" toilet

Vi har netop erhvervet et ældre, men moderniseret hus, hvor vi nu har fået lidt problemer med toiletet.
Det drejer sig i alt sin simpelhed om, at vandet stiger op i toiletet når der trækkes ud. Det falder herefter hurtigt ned til normal vandhøjde (i løbet af 3-4 sekunder). Vi har renset toilet med både en spiralfjeder og diverse kemiske stoffer, og vi er meget overbeviste om at det ikke er egentligt stoppet. Dette underbygges af at hvis toilettet ikke har været brugt i nogle timer skylder det helt som det skal.
Min mistanke går i stedet mod det udluftningsrør der vel går i muren op til taget (jeg kan godt nok ikke se den). Det skal siges at der kun er et afløb på den pågældende faldstamme, nemlig det fra toilettet. Hele toilet + faldstamme er ca. 2 år gammelt.

Er der nogen der har haft lignende problemer eller evt. kan hjælpe os?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis du ser vandet stige op i dit wc, skyldes det "synkebesvær". Hvis din udlufning er er stoppet, eller besværet, vil det gurgle i wc'et da den prøver at få luften der. I værste fald kan vandlåsen blive suget helt ud.
Så du har en forsnævring i din faldstamme et sted, eller trænger til at få tømt septiktank.

------------------
Mvh
JB vvs mm.

Mvh
JB vvs mm.
Hvis der er en forsnævring i faldstammen, hvordan forklarer man så at toilettet skylder ok, når det ikke er blevet brugt i nogle timer?
Hvis der skulle være en forsnævring må denne vel være at finde i enten vandlåsen eller den øverste del af faldstammen (eller vil vandet vel bare stige op nede i faldstammen, og ikke i selve toilettet)

Hej Igen

Er der udført nye kloakker under moderniseringen og er der offentlig kloak eller septictank?

Er toilettet i stueetagen eller på 1. sal?

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 16-01-2003).]
Vi er tilsluttet offentlig kloak, og har altså ikke septiktank. Toilettet er i stueplan, og der er ikke tilsluttet andre afløb på faldstammen. Afløbet fra toilettet fra direkte ned i faldstammen som kan følges i kælder til den gør gennem muren, og ender i en brønd ca. 2 meter fra huset. Med andre ord er det vel så simpelt som det næsten kan være, hvorfor jeg også kvier mig ved at skulle tilkalde slamsugning ell. lign.
Både toilet og faldstamme er ca. 2 år gamle.

HVIS det drejer sig om en forstoppelse i faldstamme, er der så nogle gode råd, udover rensespiral, som vi har prøvet (den kører fint igennem uden modstand.
Annonce
Du kan købe en patron som monteres i en manchet der slutter tæt til afløbet og som så fyres af. Den knalder luften sammen med vandet i tønden igennem så kraftigt, at enhver prop eller tilstoppelse vil ryge med.
Jeg har prøvet den en gang, men der virkede den ikke, da det viste sig vores kloak forgrenede sig under huset, så trykket kom ud flere steder. Men jeg skal love for der var tryk på.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Det her virker måske lidt langt ude, men alligevel...

Vi har selv en villa fra 1914. For et par år siden måtte vi udskifte hele kloaksystemet - og selvfølgelig måtte vi betale det meste selv ... forsikringsselskaber, tsk tsk. Det eneste der forblev tilbage af det gamle, var de rørstumper på ca. 1,5 m der går fra bunden af krybekælderen og ud under fundamentet, som det ville have været næsten uoverkommeligt at skifte.

Kort efter oplevede vi selv problemer der MEGET ligner dem du beskriver. Jeg fik suget, spulet og renset efter alle kunstens regler. Jeg gravede endda op forskellige steder for at se om nogle samlinger skulle være defekte. Det endte med en TV-inspektion til 5.000 spir.

Denne inspektion afslørede, at den ene af de omtalte oprindelige rørstumper havde en samling, der var en ANELSE forskudt. På TV'et kunne vi se hvordan vandet, når det blev skyllet, ramte PRÆCIS i denne forskydning.

Og nu kommer det mest åndssvage af det hele:

Vi havde fået indkøbt en større mængde 4-lags toiletpapir. Billigt var det, og dejligt og blødt :-). Men desværre af en beskaffenhed, der gjorde det nærmest sejt og geleagtigt når det blev vådt. Prøv at gætte, hvor toiletpapiret ophobede sig? Ja nemlig, forskydningen....

Nu bruger vi almindeligt discount 2-lags toiletpapir (og har endnu ikke konstateret nogen fysisk overlast :-0), og vi har ikke siden haft ét eneste tilfælde med tilstopning af kloaken.

Ovennævnte virker så lamt, at det kun burde kunne forekomme en eneste gang i verdenshistorien, men alligevel....

Konklusion: Hvis du ikke allerede har prøvet det, så eksperimenter lidt med papiret - så forener du også samtidig det nødvendige med det praktiske - haha.

Jeg håber at I synes at det var synd for os !! Ha-ha....

De venligste hilsner
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Måske skyldes det hele bare hård mave.....
biggrin ¨~

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Tak for de mange gode råd. Vi kunne dog ikke umiddelbart løse problemet, så vi hidkaldte en "expert", og han kunne med det samme sige at vandopstigningen kunne henføres til en ophobning i brønden. Efter lidt gravearbejde (brønden er dækket af græs)og skyldning var brønden fri, og alt virker som det skal igen.
Det kostede et par hundrede kroner, og dem skulle vi nu nok have ofret fra starten (men man vel jyde, og der er også en vis tilfredstillelse i selv at løse problemerne)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis