Isolering af gammel hus med masiv væg

Vi overvejer at købe et gammelt hus, hvor ydervægen er massiv og uden nogen form for isolering.

Jeg er interesseret i en isoleringsform, der ikke koster ret meget plads, da huset ikke er for stort i forvejen. Jeg har ingen intentioner om at isoleringen bliver lige så effektiv som i nyere huse. Det vil koste for meget plads.

Findes der en slags plader eller lign. der er isolerende og samtidig har en hård overflade, så de også kan anvendes som den invendige væg ?

Det skal være en løsning, der ikke fylder ret meget. Alternativet er at droppe isolering og beholde den uisolerede væg.

mvh Hans
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ellers kunne du overveje at isolere udefra - jeg mener at det er Rockwool der har nogle produkter til det formål, men det kan jo være at færdige resultat ikke ligner det hus du gerne vil have.
Citat fra Hans123456789

Vi overvejer at købe et gammelt hus, hvor ydervægen er massiv og uden nogen form for isolering.

Jeg er interesseret i en isoleringsform, der ikke koster ret meget plads, da huset ikke er for stort i forvejen. Jeg har ingen intentioner om at isoleringen bliver lige så effektiv som i nyere huse. Det vil koste for meget plads.

Findes der en slags plader eller lign. der er isolerende og samtidig har en hård overflade, så de også kan anvendes som den invendige væg ?

Det skal være en løsning, der ikke fylder ret meget. Alternativet er at droppe isolering og beholde den uisolerede væg.

mvh Hans


du kan sætte en gipsplade med pålimet isolering på

http://www.gyproc.dk/gyproc/products.nsf/0/5A0E8F44DF7509A7C1256F9600375972?OpenDocument&m=mmmbmp

den er 63 mm tyk

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej

En anden mulighed er udvendig isolering.
Den nemme er lægteskelet med isolering og bræder yderst (kort fortalt)
Den ikke så nemme og dyrere er isolering med puds yderst.
Huset fremstår som pudset. Det bliver pænest hvis vinduer og døre bliver rykket ud, så facaden ligner den gamle.

Fordele ved indvendig isolering: Det kan laves i al slags vejr. Nemt at lave.
Ulemper ved indvendig isolering: Tager plads. Er ikke så effektivt som udvendig pga. kuldebroer ved væge der støder op til ydrevægge.
Hvis der er sænket loft, skal loftet ned.
Nyt El i ydervæge.

Fordele ved udvendig isolering: Tager ikke plads indenfor. Begrænset byggerod indenfor. 100mm udvendig isolering svare til 145 mm indvendig isolering. "Gratis" ny facade.

Ulemper ved udvendig isolering: Pris, afhængig af vejr og vind (mere end normalt murearbejde), begrænsninger i farvevalg ved mørke farver.
Der kan være problemer ved tagkonstruktionen.

Links til udvendig isolering:
http://www.sto.se
http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/netpudsrenovering.htm
http://www.rockwool.dk/sw52985.asp#content_isoler_selv_udvendig_facadeisolering

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Den udvendige isolering havde jeg mere eller mindre udelukket, da jeg havde en ide om at så skulle jeg enten have træfacade eller jeg skulle mure en hel ny væg op. Løsningen beskrevet på rockwool's hp ser ikke så tosset ud.

Er der nogen der har erfaringer med hvad en samlet m2 pris løber op i materialer ?
Hej Hans

På Rockwool's hjemmeside har de en mængdeberegner.
Brug evt den og få en mængde du kan få en pris på hos den lokale leverandør.

MVH Njord
Annonce
Hej igen

Du kan spare mange penge ved at købe det syd for grænsen.
Sto er et tysk firma.
Rockwools produkter er ca dobbelt så dyre som skalflex og sto.
Sto køber isolering fra Paroc (tysk firma) og skalflex anbefaler rockwool isolering. Det der koster er armerings puds og armerings net.
Du bør også undersøge hvad det koster at få et prof firma til at gøre det.
De kan købe rockwools produkter til en helt anden pris.
Jeg har selv lavet en stor del af isoleringen på mit hus.
Jeg har brugt produkter fra sto og skalflex. Hvis jeg skulle gøre det om havde jeg kun brugt skalflex.
Jeg fik en murer til at lave det afsluttende arbejde. Nu mangler jeg kun en frise under tagudhæng og vindueskarm og inddfatning på 1. sal.

Thomas

Mvh Thomas

Hvis du isolerer udvendigt, har du den massive mur som varmeakkumulator
Du kan i øvrigt ikke nøjes med 50 mm, 75 mm, 100 mm indvendig almindelig isolering, du skal over de 200 mm før det er godt og konen går letpåklædt inden døre.

 

Thomas FH: Hvor kostede det dig i materialer ? Og hvor lang tid brugte mureren ? Hvor mange m2 var det ?
Hvad med dampspærre ? I beskrivelsen fra Rockwool kan jeg ikke find noget. Men der må vel skulle noget mellem den eksisterende væg og isoleringen. Eller hvad gør man, for at undgå at vanddampen indefra når så langt ud i isoleringen at dugpunktet nås og den fortættes ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis