Kilerem skiftes?? hvornår

Jeg har for nyligt købt en Citroen Xsara 18i 16v, fra 98, der står at kileremmen er udskiftet ved 55000, nu har den så kørt lidt over 100K! så er mit spørgsmål, hvornår skal den så skiftes?!

Og har hørt noget om at en optimering eller lign, skulle kunne give en forhøjet effekt!? den har 112 heste nu?! nogen erfaringer med det?

Mvh Morten... Ny herinde! :-D

--Biler.. det er dem der kører ikk?? :-D--
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du mener vel tandremmen? smile

mvh Anders
Hej
Mener du tandremmen, skal du regne med skift hver ca 80000 KM:
eller 4 år, hvad der kommer først.
det er muligt at bogen siger helt op til 120000 km. men gør det ikke.
og ved nogle modeller trækker remmen vandpumpen. i de tilfælde er det en god ide at skifte denne også.
Er du ikke sikker på hvordan (indstilling af knast/krumtap, så lad et værksted gøre det
Mvh. autoole
Joo det kan sku godt være!
hehe.. er ikk så god til det med biler! men hvorfor er den så skiftet ved 55000??

Ikke nogen der ved noget om det ang. optimering af motoren??

--Biler.. det er dem der kører ikk?? :-D--
Skift tandremmen som står beskrevet i instruktionsbogen, fravig det ikke. Du kan få smadret dine ventiler, du har 16 styks = dyr regning!
Det 'autoole' skriver om vandpumpen, det er ikke det værste, smadrede ventiler er værre.
Tandremmen trækker ventilerne, knækker tandremmen, står ventilerne stille og rammes øjeblikkelig af de arbejdende stempler.

Hej Elkjær: Jeg skiffer altid tamdrem før tiden, producenterne er tilbøjelige til at sætte lidt mange km. på deres remme, jeg har knækket remme på 2 gamle Toyota Camry, uden at der skete andet end at det hele stoppede, sevostyring, bremseforstærker, man kan se det er remmen der er knækket, ved at pille strømfordelerdækslet af og gå ind og dreje startnøglen, hvis rotoren i strømfordeleren ikke drejer rundt er remmen knækket, på visse bilmodeller havarerer motoren totalt, står der 100.000 km eller 4 år i din bog, så skift ved 70.000-80.000 km eller 3 år.mvh Benny.

Benny N.
Annonce
Hej igen
Det med at se på rotoren i strømfordeleren, var muligt i de gode gamle dage, (som jo ikke er så langt tilbage endda) men i dag med en tændspole pr. cylinder, eller to spoler der fyrer på 2 cylindre samtidig, er der ikke noget der drejer rundt, der styres tændingen af givere der sidder på motoren, så der er muligheden at se ned gennem oliepåfyldningsdækslet om knasten drejer rundt, eller at afmontere dækslet over tandremmen.
mvh. autoole
Hej igen
Det med at se på rotoren i strømfordeleren, var muligt i de gode gamle dage, (som jo ikke er så langt tilbage endda) men i dag med en tændspole pr. cylinder, eller to spoler der fyrer på 2 cylindre samtidig, er der ikke noget der drejer rundt, der styres tændingen af givere der sidder på motoren, så der er muligheden at se ned gennem oliepåfyldningsdækslet om knasten drejer rundt, eller at afmontere dækslet over tandremmen.
mvh. autoole
Hej autoole, ja jeg er fra tiden med een tændspole og en generator hed en dynamo og gummitandremmen var lavet af stål, fordelen med rotoren var du kunne sidde inde i bilen og kigge ud gennem frontruden om rotoren kørte rundt, det er lidt svært med knastakslen biggrin biggrin den ene gang knækkede remmen ikke, da var gummiprofilerne bare slidt af så den stod og kørte uden at bevæge tandremmen, Aalborg Ø er der ikke kun Aalborg N og S for fjorden :wink: :wink: mvh Benny.

Benny N.
Hej igen
jow jow, der er skam både Nord og Syd, og Øst og Vest, Aalborg er jo en storby efterhånden.
Tandløse remme ser jeg af og til, de fremkommer når remmen ikke er spændt rigtigt op i strammeren , eller i nogle tilfælde hvor vandpumpen er så slidt i lejet at remmen bliver for slap.
nogle motorer er konstrueret så der ikke sker noget når remmen går sig en tur, medens andre virkelig bukker ventiler.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis