Centralvarme for Dummies

Jeg er på den!
Når man ikke har et klap forstand på VVS, men insisterer på at lave det hele selv (skift fra olie til træpiller, inkl. nyt fyrrum i en udbygning), så må man jo spørge ... meget smile

1) Hvordan finder jeg ud af, hvilken pumpe jeg skal købe og montere på det nye centralvarmeanlæg (skal pumpe vandet fra udhus til stuehus) ? Eneste krav fra min side er at det skal være en sparepumpe, men hvordan finder man ud af model, type og/eller størrelse ?

2) Samme spørgsmål m.h.t. ekspansionsbeholder - hvordan finder jeg ud af, om det skal være trykekspansion (eller ikke), hvor mange liter osv. ?

Lidt info om det nye anlæg og huset, der skal opvarmes:
P.t. er der oliefyr på 1. salen i stuehuset, som bliver udskiftet med træpillefyr (Bio Comfort) i en tilstødende bygning. Rør-føringen fra udhus til påkoblingen i stuehuset bliver ca. 17 meter lang (28 mm pex).
Huset er i to etager og bebygget areal er ca. 100 kvadratmeter p.t. (vil blive forøget til ca. 180 kvadratmeter, idet kun lidt af 1. salen er bebygget nu). Der er tilsluttet 10 radiatorere (der kommer et par mere til hen ad vejen).

Er der nogen, som kan skære ud i pap for mig, hvordan jeg finder ud af 1) og 2) ? Jeg er helt og aldeles på bar bund ...

/Pyt
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
1) prøv at spørge der hvor du vil købe pumpen. Jeg har den lille grundfoss alpha-pumpe til næsten den samme installation bortset fra at mit hus kun er 80m2 i grundareal og jeg har gulvvarme i stueetagen og den fungerer fint.

2) Hvis du har brændefyring skal du have åben ekspansion, jeg tror du må have lukket ekspansion med pillefyring men er ikke sikker. Igen, spørg hvor du agter at købe stumperne eller den lokale skorstensfejer, han skal jo alligevel godkende dine installationer. Vælger du åben ekspansion skal du min kunne optage 4% af installationens vandmængde i beholderen, i praksis vil jeg anbefale en større tank da den ikke kræver opfyldning så tit

Held og lykke med projektet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis