En GDS'ers fødsel

Den er da vist helt gal med "håndværker standen" i DK ! frown

Historie fra den virkelige verden i DK:

Når de herre "håndværks-mestre" skal beregne tilbud så får den på alle tangenterne - en simpel opgave udvikler sig til et større projekt, forbruget af materialer overstiger alle forventninger og antallet af svende der skal til for at løse opgaven får en til at tro, at der er tale om en "Molbo" historie. Resultatet er et tilbud som kan få selv den mest velhavende til at måbe og tabe underkæben. Hvis man er heldig -så slipper man efterfølgende med at betale et beløb der ligger lidt over det fremsendte tilbud. Desværre er danskere åbenbart et yderst uheldigt folkefærd, for ofte overstige den endelige regning langt det fremsendte tilbud. Der kan jo opstå mange uforudsete problemer ved sådanne projekter, og vi ved jo alle hvor sløje tider det er for byggebrancen (ikke et ondt ord om sort arbejde) så hvem andre en "byg-herren" kan betale. Nu er det jo, at man begynder at undre sig. Er håndværkere blot et andet ord for yderst kreative samvittigheds-løse "kunstnere" for hvem det kunstneriske består i, at "tage røven" mest muligt på almindelige mennesker ? Eller eksistere der muligvis blandt håndværks-mesterene et hemmeligt solidarisk fællesskab hvis formål er, at opfinde og udbrede nye måder hvorpå man kan tage røven på folk bedst mulig ?

Efter at være komme sig over pris chokket forventer man selvfølgelig efterfølgende et stykke veludført arbejde, udført med akuratesse og stolte håndværksmæssige traditioner. Men ak - her bliver man desværre også skuffet. Findes der ikke længere nogle håndværkere som har respekt for deres eget håndværk ? Der er vist ingen grund til at kommer yderligere ind på dette emne da det er beskrevet på utallige sider her på internettet.

Sammenholder man til sidst regningen med det (påstået) udførte arbejde - så står man tilbage med en følelse af at være blevet godt og grundigt "TAGET VED NÆSEN". confused

RESULTAT: EN NY GDS'er er født...... biggrin biggrin biggrin

smile Selvfølgelig generaliserer jeg en del i dette indlæg ligesom jeg også er temmelig fordomsfuld smile

--->> Dårligt håndværk er som at pisse i bukserne - en kortvarig fornøjelse <<--- confused --->> Det samme er billigt værktøj <<--- rolleyes
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har lige set efter i mit kundekartotek og kunne ikke finde dig, men ved nærmere eftersyn kan jeg heller ikke genkende mig selv i dit indlæg, så det er nok et andet uheldigt element du er løbet ind i. wink

Jeg er ikke uenig i at der findes en del kræmmere og plattenslagere indenfor branchen, men heldigvis er der også en del der sætter en ære i at levere det rigtige arbejde til den fastsatte tid.

Til gengæld er jeg ked af at få mit arbejde sammenlignet med det GDS arbejde jeg oftest møder. Det bærer oftest præg af at man ikke bare springer over hvor gærdet er lavest, man prøver ligefrem at kravle nedenunder.

Det jeg mener er at selvfølgeligt er det i orden man sparer på arbejdslønnen, men når man mener at man samtidig kan spare på materialerne og anvendelse af det rigtige værktøj, så går det galt.

Det vi skal have en stor timeløn/ materialeavance for er levering af bl. a. viden (den er der desværre en del håndværkere der ikke sørger for at få opdateret), erfaring og materiel.

Hvis jeg f. eks. gav mig til at reparere min egen bil i stedet for at betale mekanikeren nogle hundrede kroner i timen, ville den med garanti falde betydelig i værdi efter hver reparation, og i sidste ende ville det nok have været bedre at give mig til noget jeg vidste noget om.

Med venlig hilsen
Tømrermester, aut. kloakmester, beskikket bygningssagkyndig, energikonsulent m.m. smile
Orla Nautrup

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Peter

Jeg bliver helt harm på dine vegne når jeg høre omsådan noget. Du bør ikke betale mere end det aftalte, mindre du har godkendt det. En skriftlig aftale gør det hele nemmere. Hvis håndværkeren ikke gør opmærksom på, at aftales rammer overskrides – betaler du kun det aftalte. Her kan du støtte dig til aftaleloven.

På den anden side kan vi jo ikke blive med at spilde vores tid på useriøse håndværkere.
Lad os hellere få de gode frem i lyset. Skriv om dem! Måske er der en der skriver om Orla.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Skal man grine eller græde?,
men det er rigtig nok at der nogle "gangstere" imellem, men det er sjovt nok dem man lægger mærke til. Folk sætter sjældent pris på et flot udført stykke arbejde.

------------------
Mvh
JB vvs mm.

Mvh
JB vvs mm.
Da jeg fik bygget mit første hus var der indregnet xx antal fundablokke til fundamentet.

Der kom en ekstraregning der gjorde det dobbelt så dyrt, da man nu havde anvendt dobbelt så mange fundblokke.

Da huset og prisen var nøje udvalgt til vores pengepung tog jeg spaden og afdækkede hele fundamentet og talte fundablokkene op. Der var brugt det der var med i tilbudet.

Entreprenøren havde den frækhed, da jeg bad ham tælle efter at sige: "At et er teori, noget andet er praksis".

Der kom dog en kreditnota.

Det skal lige siges at det er mange år siden, og jeg har brugt flere fremragende håndværkere siden, men de er normalt så overbebyrdet, at de ikke har tid, og det er der vel ikke noget at sige til, når de mindre gode også findes, og nogle af dem har jeg også prøvet een gang!

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Kan kun Peter Panik ret.
Er også selv pissetræt af de såkaldte proffesionelle.
Når jeg vil have en håndværker til at lave nogle ting, er det fordi jeg gerne vil have det til at se 110% flot ud.
Men man bliver skuffet gang på gang -nu er det slut.
1. de koster en firlænget bondegård
2. Det ligner lort.
Har selv måtte lave ting om -Og det blev pænere da jeg selv lavede det.
Annonce
Jeg var ved at falde ned af stolen da jeg læste at det skulle koste over 1000,- for 1 m2 murstensmur (alt inklusive). Hvis jeg selv kunne finde ud af det ville det koste max. 400,- inkl en timelønspris til mig selv på 125,-.
Hvor kan man få et weekendkursus i muring?

MVH
Erik
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Erik det lyder sku da billigt,
Se hvilke tilbud jeg har fået engang (jeg kunne dog også kun grine af det og lavede det selv:

Har lige fået et "Tilbud" fra en murer.
Vi skal have sat en terrassedør i hvor der nu sidder et vindue. D.v.s. han skal nedtage en murstensbrystning. Kun murerarbejde.
Gæt hvad han skulle have for det??
8.000kr så er hans drikkepauser og ostemadder da vist også betalt!!

Hej.

Første ting er: Det hedder vel ikke GDS'er, når man er på denne side smile Det må da hedde LDS'er...

Anden ting er: Der findes rådne mennesker i alle fag, byggeri er bare en af dem - måske den mest synlige..

Jeg tror at det er sådan, at mange unge ikke helt ved hvad de vil, og så vælger de at bliver håndværkere, da de sikkert ikke gider at sidde på kontor. Problemet er bare, at de ikke har gejsten (på 70121416).
Altså de vil MEGET gerne være håndværkere, men de har ikke den der ufattelige lyst til at lave noget, som vi Lav-det-selv'ere har. Mange af dem har bare slet ikke den kreativitet, som virkelig er en god ting i håndværker-branchen.
Og så er der så det med uddannelsen; f.eks. snedkere, mange af dem går 2/3 dele af deres lærlingetid, og sætter gips op. Det gavner bestemt ikke håndværket. (GipsSvende kaldes de når de er færdige). Da jeg skulle finde en trappe til huset, tog jeg en tur ud til teknisk skole, for at bestille en trappe som lærlinge laver til sidst i uddannelsesforløbet. Hold da kæft noget lort meget af det. Jeg vil sgu hellere lave en selv så. (har jeg ikke fået gjort endnu smile )

Når man skal være politi, brandmand, fængselsbetjent osv, skal man til en prøve - det skal man sjov nok ikke når det drejer sig om håndværkerudd. Man skulle lave en prøver, hvor man skal lave et eller andet simpelt, som f.eks en hylde, eller hvad ved jeg.

Nå men tilbage til dårlige håndværkere.
Jeg kender ikke mange som har fået lavet noget, de har været 100% tilfredse med. Jeg bor i et område med ca 600 boliger, som er gået fra sommerhusstatus til helårsstatus. Der er ca. 300 byggesager igang, så jeg har talt med MANGE om deres byggeri.
Typiske ting er småsjusk, så som store knaster midt på stuegulvet, tagsten der falder af i blæst, vægge der revner, skæve døre og vinduer, forkert monterede stikontakter, gulve der gi'r efter, forkert fald i bad osv osv. Det er møg irriterende af bruge 1,5 mill. på af få bygget et hus, og så er der småfejl.

Jeg har selv prøvet det; Havde sat spær op og lægtet det, havde lagt eternit på den ene side af taget, og manglede den anden side. Jeg gad bare ikke rende rundt oppe på det tag mere, så jeg bestilte en tømrer til at lægge den anden side + rygning. 2 dage tog det, og da han var "færdig" var der følgende fejl: Rygning manglede 15 cm i den ende. 5 plader var knækket, fordi han havde strammet dem for hårdt - dem havde han ladet sidde knækket. Der manglede bølge-skumgummi mellem rygning og tagplader. Når man kigger skråt op ad taget, så varierer skruerne med 2-3cm. Udskæring til Veluxvinduerne er HELT forkerte, og han mener at jeg havde monteret vinduerne forkert i forhold til pladerne. Jeg havde forinden fået specialtegninger fra Velux, med beskrivelse af montering, når pladerne ikke rammer overkanten af vindue - dette er helt normalt siger Velux - desuden havde jeg selv lavet det rigtigt på den anden side. Og så var min tagrende blevet godt og grundig ridset. Tja, jeg var lige ved at glemme, at han også glemt at lægge pressenning over tage da han gik, resultat: Det regnede direkte ind på vores 1. sal.
Han har ikke fået en krone!

Nå men videre..

Jeg har på fornemmelse at mange håndværkere giver et godt tilbud, for at få ordren, og så lægger de lidt på her og der.
Jeg kender en der i sit selvbyggerhus, havde trukket kabelgange over det hele ca 125m. Han fik en elektrikker til at føre ledninger rundt, og da han fik regningen var der en post på ca 200 meter kabel. Det kan jo faktisk ikke lade sig gøre, eftersom der kun er 125 meter kabelgange. Desuden havde han taget penge, for en praktikant der var med - ikke tilladt.

Der er jo nok en grund til at der findes en BygGaranti ordning, som en del håndværgere er medlem af. Jeg kan kun anbefale at man bruger håndværkere der er medlem af BygGaranti-ordningen. http://www.danskbyggeri.dk / http://www.byggaranti.dk

Lad os lave en hjemmeside, hvor man kan hænge dårlige håndværkere ud biggrin

Mvh
ThomasB
Hej alle GDS'er/LDS'er

Mit oprindelige indlæg var først og fremmest ment som en provikation til håndværkere, både svende og mestre, og for at få en dialog igang her på siden.

Jeg ved godt at mange håndværkere er travle mennesker og at dette kan være årsagen til diverse fejl og mangler. Blot kan man også konstatere at der mange gange er tale om "at springe over hvor gærdet er lavest", decideret sjusk og snyd samt en ligegyldig holdning til det man laver. Hvis jeg optrådte på samme måde i mit job som Ingeniør - så er jeg sikker på, at jeg hurtigt kunne kigge mig omkring efter et andet arbejde.

Det der virkelig er behov for er en holdnings ændring hos de unge mennesker som ønsker at være håndværkere. Her kunne de Tekniske Skoler og andre uddannelses steder passende tage fat hvis de ønsket at rette op på håndværkernes efterhånden blakket ry.

Og selvfølgelig findes der dygtige, moralske og engageret håndværkere derude. De er desværre blot en uddøende race og dem der er tilbage er mere end fuldt beskæftiget.


--->> Dårligt håndværk er som at pisse i bukserne - en kortvarig fornøjelse <<--- confused --->> Det samme er billigt værktøj <<--- rolleyes
Jeg bruger ærlig talt ikke ret mange penge på håndværkere da jeg godt kan lide at lave tingene selv, men i de tilfælde jeg bruger dem, har jeg både gode og dårlige erfaringer. Nogle gange ærgrer man sig over en høj pris på noget man egentlig godt selv kunne have gjort, og andre gange tænker man "nå, det var egentlig ikke så galt og hvor var det rart at slippe for at gøre det selv".

Der hvor konflikten ofte opstår, er nok at vi har en tendens til, ikke at tildele os selv nogen ret høj timeløn. Og derfor ærgrer vi os hvis håndværkerne laver arbejdet på en måde hvor der er sparet på timerne, og bliver chokeret over regningerne hvis der er brugt mange timer.

For eksempel har jeg selv brugt mange timer på at trække antenne- og telefonledninger i paneler og i skunkrum og andre skjulte steder, men ville jeg have betalt en antenne- eller telefonmontør en normal timeløn, moms etc. for dette? Svaret er nej! Så havde jeg nok foretrukket en hurtigere, men ringere løsning.

Det bedste er naturligvis at handle med håndværkere, man stoler på, men her er problemet jo at man måske ikke har den store erfaring med håndværkere, netop fordi man sjældent bruger dem.

Rådet må vel være at lave en ordentlig specifikation af arbejdet og at indhente et skriftligt tilbud. Hvis håndværkeren så kræver ekstrabetaling må man henholde sig til tilbuddet medmindre man undervejs har accepteret at betale for ekstraarbejde.

TS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis