afslutning af dampspærre mod gulv

Hej

På min snart færdige 1. sal, er der på indersiden af gipsbeklædningen opsat dampspærre efter alle kunstens regler. Den er fuget fast omkring vinduer og døre, fuget på limtræsoverligger osv.

Nu skal jeg så til at lægge gulv. Men hvad er den korrekte måde at "afslutte" dampspærren forneden?

Det giver vel ikke mening at begynde at fuge den fast til undergulvet med silicone eller hybridfuge? Der er jo alligevel hul via undergulv eller ydermur.

Huset er en bungalow fra 1942 (m. hulmur)

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver lige igen - nu med skitse...

Gulvet er lagt og dampspærren skåret til, så jeg krydser fingre for, at jeg ikke har gjort noget forkert og brændt broerne !

Giver det mening at gøre andet, end blot skære dampspærren til som vist på skitsen?

Som jeg ser det, så kan hverken en fugning (langs med sammenføjningen mellem undergulv og ydervæg) eller indføring af dampspærren under gulvet, give en bedre og mere tæt afslutning, end det jeg allerede har gjort?

Nogen kommentarer?

PS: Undergulvet går helt ud til væg/rem og er fuget med skum til samme.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
kan desværre ikke hjælpe dig med spørgsmålet - men måske du kan hjælpe mig. Jeg skal have sat gips lofter op og vil i den forbindelse sætte en ny dampspærre op. Spørgsmålet er bare, hvordan jeg får den fastgjort til væggen. Umiddelbart ser det ikke ud som om at tømren der satte lofter op var så voldsomt bekymret omkring fastgørelse af dampspærre til væggen - men jeg vil jo gerne lave det korrekt i når vi nu skal igang igen
Svaret afhænger af, hvordan du ønsker afslutningen lavet.

Hvis du vil lave skyggelister, så er der en artikel på gordetselv.dk der beskriver det. Kort fortalt, så lader du dampspærren fortsætte ned af væggen i mellemrummet mellem gipsloft og væg - mindst 5 cm. Dernæst påsætter du skyggelister og afskærer så dampspærren tæt op mod listen.

Hvis du ikke vil ha' skyggelister, så kan du fuge den fast i overgangen mellem væg og loft. Skær dampspærren til og fug med f.eks. bostik 2640 (kun få typer overmalbare fugemasser hæfter på PE-folie som din dampsspærre helst skulle være lavet af)

Håber du er hjulpet....

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
jamen lidt hjælper det da altsammen. Planen er at eksisterende trælofter skal skiftes med gipsplader. Jeg har bare en smule svært ved at se hvordan man let og elegant får dampspærren til at hænge ved væggen uden at det bliver noget frygtelig makværk. Hvis dampspærren hænger bare en smule skævt kan man jo ikke montere gipspladen ordenlig uden at ødelægge plastikken.

Er det virkelig fremgangsmåden håndværkere bruger i dag. Har det så stor betydning - udfra at dampspærren i vores hus bare er hæftet fast på spærrene og huset er jo fra 1978 og der er hverken råd eller svamp.

bliver det ikke noget frygtelig makværk når man står med fugepistolen i den ene hånd og dampspærren i den anden og energisk forsøger at få skiftet til at hænge på væggen?
jamen du sætter da dampspærren op før gipsen. Og fuger først, når gipsen er oppe.

Dampspærren fastgøres til lægter/forskalling med hæfteklammer

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Annonce
ja selvfølgelig fuge når gipsen er oppe....jeg er fandme ikke den skarpeste kniv i skuffen :lol:

Takker mange gange - håber du ligeledes får løst dit problem
jamen du sætter da dampspærren op før gipsen. Og fuger først, når gipsen er oppe.

Dampspærren fastgøres til lægter/forskalling med hæfteklammer

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
ingen panik. Det kan godt være det ikke fremgår, men jeg er helt med på dampspærrens funktion og rækkefølgende ved montage 8) 8)

har lavet gipslofter før - men der blev der ikke lagt den store vægt på fastgørelse af "plastikken"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis