Udsugning

Hejsa

Hvordan undgår man kondensvand i udsugningen fra et badeværelse?.. Ved rørerne skal isoleres, men er det nok og evt. hvor meget skal det ligges om rørerne ? Mit ene badeværelse ligger i stueplan og der skal tilsluttes en tørretumbler samtidig med "normal" udsugningsventilen. På loftet sidder så ventilatoren, motoreren, der skal trække det. Den skal ligeledes trække luften fra badeværelset på førstesalen. Styrringen kan jeg godt få til at virke, både med fugtstyrring og når tørretubleren skal i brug. Jeg er bare mere bange for kondensvan, da der jo er en bid vej fra stueplan til udblæsningen i toppen af taget..

Mvh
Kenneth
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kenneth,

Jeg skal ikke gøre mig for teknisk klog, men jeg havde monteret et aftræk fra badeværelset over loftet og ud gennem taget. Der var vel omkring 4 meter som var frit under loftet uden isolering.. ( det skal lige siges at jeg glemte at isolere det ) det skabte naturligvis en del isolering, og da jeg opdagede det isolerede jeg straks..

Det jeg gjorde var: Jeg tro en 75mm blød isoleringsmåtte, og viklede den rundt omkring stålrøret, og flex stålrøret, bandt den med ståltråd. Jeg sørgede for at isolere tæt, og helt op til gennemføringen ved taget..

Jeg har ikke haft problemer siden med noget kondens vand..

Jeg håber at du kan bruge lidt af mit svar. biggrin

Hellere være optimist og tage fejl en gang i mellem, end at være pissemist og altid ha ret.
Hej

Det lyder som en rigtig fuskerløsning, da du normalt ikke må koble de tre ting i samme taghætte.

Hvad med at føre slangen fra tørretumbleren ud gennem muren, så den ikke skal løfte fugten mange meter, og så lave en hætte til hvert aftræk i loftet.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det lyder som en rigtig fuskerløsning, da du normalt ikke må koble de tre ting i samme taghætte.

Hvad med at føre slangen fra tørretumbleren ud gennem muren, så den ikke skal løfte fugten mange meter, og så lave en hætte til hvert aftræk i loftet.

Kan ikke føre rør gennem mur, da badeværelset ligger i midten af huset og ikke har nogen ydermur. Ellers havde jeg da klart gjort det.
Fuskerløsning. Naaa, det kan man vel ike kalde det.
KB - det er noget snavs - og absolut en fuskerløsning :wink:. Hvordan sikrer du dig i øvrigt, at ventilatoren er tændt, når tørretumbleren kører?
Køb dig en kondenstumbler og glæd dig over den ekstra varme, du får fra den - samt kalkfrit vand til strygejernet.

Du kan købe færdige isoleringsmåtter i metermål til at vikle omkring røret (skåret kiler i måtten samt papir på bagsiden), som er meget nemme at arbejde med.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Citat fra Jan R.

KB - det er noget snavs - og absolut en fuskerløsning :wink:. Hvordan sikrer du dig i øvrigt, at ventilatoren er tændt, når tørretumbleren kører?
Køb dig en kondenstumbler og glæd dig over den ekstra varme, du får fra den - samt kalkfrit vand til strygejernet.

Du kan købe færdige isoleringsmåtter i metermål til at vikle omkring røret (skåret kiler i måtten samt papir på bagsiden), som er meget nemme at arbejde med.

Hvorfor er det noget snavs?... Kan ikke se problemet. Jeg kan uden de store problemer programere en lille PLC lign enhed, som skal styre hele molevitten.
En kondenstørretumbler.. Nejtak. ikke effektiv nok. Og jeg har fint kalkfrit vand i forvejen.
Sååå, men jeg skal ikke have lavet noget der ikke dur, det er klart. Der kommer ligeledes nogle "magnetiske" spjæld som ligeledes styres via PLC'en...
Hej

Du lyder som en af mine venner der også altid med vold og magt skal lave tingene på en anden måde end den gængse, og al repekt for det men det koster altså, og så skal der ventes i årevis på at tingene bliver færdigjort og fungerer tilfredsstillende.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Du lyder som en af mine venner der også altid med vold og magt skal lave tingene på en anden måde end den gængse, og al repekt for det men det koster altså, og så skal der ventes i årevis på at tingene bliver færdigjort og fungerer tilfredsstillende.


Sikke en gal ævl at fyre af. Jeg skal ikke med vold og magt lave noget. Men det lyder som om du er typen der ikke kan få tingene færdiggjort :wink: Det jeg har henvendt mig omkring er hvordan man sørger for at isolere rør godt nok så ikke der dannes kondens i dem. Der er i forvejen ført rør fra begge badeværelser og har været der altid. Jeg kobler "bare" en motor på og dertil skal der også en tørretumbler. Det er der s.. da intet galt i... Fortæl mig hvorfor... Rør og alt eksistere i forvejen med aftræk til ryggen af taget. Jeg kobler bare lidt hjælp på så det kan virke en smule bedre. At jeg bruger en PLc styrring, fugtmåler med mere er der da intet galt i. Det er der jo også i mange nybyggede huse. Der er det standard, jeg må bare lave det selv, da mit hus ikke har det hele.. Endnu. Det kommer og jeg er snart færdig. Jeg har simpelthen gjort det samme som der var fra starten af. Masser af rockwool viklet omkring rørerne. Det ser udemærket ud og jeg er overbevist om det virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis