Citat fra majkat
Flot arbejde!
Går selv og spekulerer på et tilsvarende projekt. Kunne du evt. skrive et par ord om, hvad der skulle til? (hvor fik du stenene fra, hvor meget gav du for sten/transport, var der nogle bestemte vejledninger du fulgte, ...?)
HejsaMajkat!
det var meget enkelt at skaffe stenene, da de lå inde i huset, inden jeg gravede ud til gulvvarme, og dem der manglede kunne jeg hente gratis på de omkringliggende marker. Men, jeg ved ikke hvad det koster der hvor du bor, men på Samsø er prisen Kr. 160,- pr. ton + lev. +moms.
Jeg lavede en "galge" til at sætte stenene efter, med et smig på 17 cm pr. m. (målet er oplyst af en brolægger) gravede så en rende, 5 cm dybere end færdig tærren, og løsnede jorden i et spadestiks dybde. Sætter så alle "bundstenene" først, samtidig med at jorden bliver komprimeret hele vejen omkring de enkelte sten. Og, fortsætter med at bygge hele muren op, men det er utrolig vigtigt hele tiden at få jord bag stenene, og komprimere kontinuerligt, da man ikke kan sætte flere sten på engang.
Skal jeg beskrive hele proceduren, er jeg gået på pension inden, da jeg ikke skriver så hurtigt.
Er der noget af dette du ikke forstår, så skriv igen, og jeg vilforsøge at gøre mig mere forståelig.
Mvh. Birger