Størrelsen på installationsrør ("elektriker-rør")

Jeg skal til at fræse et par tomrør ind i en murstensvæg, således at elektrikeren på et tidspunkt kan trække kabler fra loftet og til en samling kontakter i væggen.

Jeg er nu kommet i tvivl om, hvorvidt et af rørene er stort nok. Det skal gå til en samling af tre kontakter (til loftslys) og en stikkontakt. Der er ikke noget med korrespondance eller jord, så der skal vel blot være plads til 5 kabler?

Jeg går ud fra, at et 16 mm rør er OK – men det kunne være rart at få det bekræftet inden jeg murer det ind og filtser væggen.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Lars K

Jeg skal til at fræse et par tomrør ind i en murstensvæg, således at elektrikeren på et tidspunkt kan trække kabler fra loftet og til en samling kontakter i væggen.

Jeg er nu kommet i tvivl om, hvorvidt et af rørene er stort nok. Det skal gå til en samling af tre kontakter (til loftslys) og en stikkontakt. Der er ikke noget med korrespondance eller jord, så der skal vel blot være plads til 5 kabler?

Jeg går ud fra, at et 16 mm rør er OK – men det kunne være rart at få det bekræftet inden jeg murer det ind og filtser væggen.

Med venlig hilsen

Lars K



mon ikke du mener der skal være plads til "5 ledninger" :wink:
så jo fase, nul, + 3 tændledninger.
men hvis du aligevel skal hakke hul i din væg, hvorfor putter du så ikke bare dåserne i med det samme, og pudser dem over, det vil spare dig for senere at skulle hakke ud til dem.

men for at besvre dit oprindelige spørgsmål jo et 16mm rør er fint, du kan heller ikke få andet i dåserne, hvis altså er standart grønne indmurings dåser?
der kan iøvrigt være 7 ledere i et sådan rør hvis man er stædig nok og trækket ikke er for langt

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert

Tak for svaret.

Jo, jeg mener 5 ledninger.

Jeg murer også dåserne ind samtidig. Det er dog muligt at sætte to tomrør på sådan en (ved siden af hinanden) - og så var det jeg kom i tvivl, da jeg stod med et lille "højhus" af indmuringsdåser.

En vinkelsliber i mursten indendørs er jo ikke spændende, når byggeriet er længere fremme...

Mvh
Lars

Lars K
hej

Jeg har kun en ting at sige her!!! lav de to tomrør, der er ikke noget værre, som telefonmand, at skulle "klampe" ledninger op på vægge og fodlister, i et ny renoveret hus!!!! vi ser det tit!! :lol:
Citat fra Lars K

Hej Gert

Tak for svaret.

Jo, jeg mener 5 ledninger.

Jeg murer også dåserne ind samtidig. Det er dog muligt at sætte to tomrør på sådan en (ved siden af hinanden) - og så var det jeg kom i tvivl, da jeg stod med et lille "højhus" af indmuringsdåser.

En vinkelsliber i mursten indendørs er jo ikke spændende, når byggeriet er længere fremme...

Mvh
Lars


normalt bruger du kun begge hvis du skal sløjfe videre , men hvis dit rør kommer direkte fra lampested, behøver du kun det ene, (det dog forudsat at der kommer noget andet til lampested :wink: )


nej pyha et grisseri!! er glad for vi i firmaet jeg er i har rillefræser med støvsuger :lol:

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra kimtania

hej

Jeg har kun en ting at sige her!!! lav de to tomrør, der er ikke noget værre, som telefonmand, at skulle "klampe" ledninger op på vægge og fodlister, i et ny renoveret hus!!!! vi ser det tit!! :lol:


og det vil han så aligevel gøre! for du må ikke putte din telefonledning ned i samme dåse som din stærkstrøm.
skal man forberede til telefon, ethernet mm, ska der trækkes et seperat rør til en seperat dåse.

men det er heller ingen skade til at forberede til det, ved at rille røret ind og sætte dåse af til det, når man nu aligevel skal pudse vægen .

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis