understøbning eller ej - ved varme i kældergulv

Jeg er i gang med at grave mit kældergulv ud for at lægge gulvarme(vand). Jeg er blevet rådet til at understøbe fundamentet til min. underkanten af isoleringen. Jeg havde tænkt mig at det nye betongulvs underkant skulle flugte med husets fundamentets underkant-dvs. at isoleringen og sandlaget ikke har andet end jord at ligge opad ved fundamentet.

Er der nogen som har lavet det sådan/gode erfaringer-eller måske kan give nogle forklaringer for og imod-da jeg er meget usikker på min beslutning.



1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der vil jeg sige, at der ikke behøves erfaring til.
Det er ikke nok at betongulvets underside er lig med fundamentets underside. Du må ikke grave under dit fundament, med mindre det er for at understøbe det. Gør du det alligevel, risikere du at det hele sætter sig.

Understøbning må du også kun grave ud til maks. 1 m ad gangen, for derefter at understøbe, også fortsætte 1 m mere derefter. Så der skal understøbes til min. underkant sandlag, og faktisk vil jeg sige mere end det, omkring en 10-20 cm mere. Lad være med at tage den nemme løsning her, da det kan få fatale følger.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis