Vinduer - træ eller plastik

Jeg står overfor at skulle udskifte vinduer i vores nyerhvervede hus og har læst en del emner herinde omkring vinduer. Som jeg har forstået, er der en del områder man skal være opmærksomme på: dvc-certificering, prisen svarer til produktet, kvalitet etc.

Men jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvad skal jeg vælge? Trærammer eller plastikrammer?

Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele, så er der nogen der kan guide mig lidt på vej?

På forhånd tak.

Kim
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige "søg" her på LDS - vi har haft emnet behandlet rimeligt omfattende tidligere

Mvh. JørgenE
Jeg har lige læst på på emnet da jeg selv har samme situation.
Jeg er kommet frem til at vælge træ/alu-vinduer fordi:
De er ikke så meget dyrere igen, de skal ikke males udvendigt, og så kan man jo bruge den tid på mange andre gode projekter.
De vinduer jeg har valgt er ca.500-1000kr dyrere stykket end de tilsvarende i træ hos bedst og billigst.
Mit valg er blevet velfac 400.
Men nu ser jeg jo at du har ikke har nævnt den type, og jeg er ikke til plastic..så mit valg af de to vil være træ.

MVh. Jesper
Kik også lige på hvad der passer til huset ...
Vil lige sige jeg aldrig mere vælger plastik..
Men er et ok valg til et sommerhus..

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

Hej kla

Jeg bakker op om træ/alu-vinduerne og har selv fået sat sådanne i. Jeg ser, at du bor i Søborg, så du skal være velkommen til at kigge forbi, hvis du vil have lidt inspiration. Jeg har set vinduer af samme type men i andre farver i området også.
TRÆ/ALU er den eneste rigtige løsning når du kigger på levetid og vedligeholdelse.
Plast rammerne er dog blevet bedre end de tidligere var. Men fortsat vil jeg selv vælge træ/alu hvis jeg stod i valget.

Fabrikatet på træ/alu løsningerne er de også mange at vælge mellem... Og deres detail udformning er ret forskellige og også deres udseende. Så kig dig grundigt for.

MVH Njord
Annonce
Jeg må også på det varmeste anbefale træ/alu - har lige skiftet
i hele hytten til Velfac400.
Plast har jeg ingen erfaring med, men træ skal jo males/behandles.....

Ganske vidste er intet i denne Verden vedligeholdelsesfrit, men
jeg regner helt klart træ/alu for det nærmeste indenfor vinduer biggrin

mvh
Jakob
Tak for rådene.

Det var nogenlunde hvad jeg selv også gik med i tankerne. Min holdning til plastikvinduer er ikke ligefrem den bedste, men man slipper for vedligeholdelse.

Og hvis det samme gælder for træ/alu-vinduer, tror jeg, at jeg går efter Velfac 400. Mit næste problem er så, at huset ikke har standard mål (typisk!). Hulmål fra mursten til mursten er bredde: 1180 mm og højde: 1300 mm. Så det betyder at jeg leder efter vinduer, der er i størrelsen 1155 mm x 1275 mm. Men som jeg umiddelbart kan se på velfac.dk, kan alle vinduer bestilles efter mål.

Tak for hjælpen.

/Kim
Alle vinduesfabrikanterene laver vinduer på mål. Det er for dyrt at have et stort lager liggende, og langt de fleste vindueshuller i DK passer aligevel ikke til standarten. Det er kun billige udenlandske vinduer der kommer til landet i standartmål.

Green

Uanset om det er træ,plast.eller alu
har www.thybohandel.dk noget billig skum,fugemasse.fugebånd og montageskruer de vil sælge til dig
Vælg træ, man vil kun komme til at fortryde metal/plast-vinduer, det er et rent helvede at male/skifte farve på den slags vinduer.
Og kønt er metal/plast-vinduer bestemt ikke.
Er man doven og tror på et vedligeholdelsesfrit hus og have - så findes det ikke

 

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også