Vinduer - træ eller plastik

Jeg står overfor at skulle udskifte vinduer i vores nyerhvervede hus og har læst en del emner herinde omkring vinduer. Som jeg har forstået, er der en del områder man skal være opmærksomme på: dvc-certificering, prisen svarer til produktet, kvalitet etc.

Men jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvad skal jeg vælge? Trærammer eller plastikrammer?

Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele, så er der nogen der kan guide mig lidt på vej?

På forhånd tak.

Kim
Jeg står overfor at skulle udskifte vinduer i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan har du fastgjort vinduerne (skruer eller skum) ?
Hvilken slags fuge har du ?
Jeg har skruet dem fast, og brugt glasuld til at stoppe i, så en bagstopfuge, og så noget Sikaflex fugemasse yderst...

Vi prøver igen, i morgen --
Er skruerne fra Jem & Fix gode nok ?
Jeg kan se, at jeg for små 10 år siden gjorde mig klog i denne tråd!
En opsummering:
De nu 21 år gamle vinduer og døre har været malet en gang i løbet af de forgangne 10 år siden sidste indlæg, og er nu igen frisket op med en gang maling, primært fordi malingen ikke var pæn længere. Det tager min Hustru en dags tid, at friske dem op. De er nu lige så flotte som nye og ingen er ved at rådne osv.
Der er mageligt yderligere 20 år til i dem, hvorefter jeg er fuldstændig ligeglad.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hvis du mener plastikvinduer som de er flest, så burde udseendet og det manglede glasareal alene få dig til at løbe skrigende bort. Næstefter skal de justeres min. 2 gange om året for bare at gå nogenlunde. Så kan du komme til at slås med vandophobning i de hule plastprofiler... Og så er det bare et uskønt kunstigt materiale. Træ/alu giver mening i en travl hverdag, og træ er valgt med hjertet. Fik jeg sagt at jeg er tømrer? 😀😆

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skrevet af FiberSnedker på 13-08-2016 03:34
Hvis du mener plastikvinduer som de er flest, så burde udseendet og det manglede glasareal alene få dig til at løbe skrigende bort. Næstefter skal de justeres min. 2 gange om året for bare at gå nogenlunde. Så kan du komme til at slås med vandophobning i de hule plastprofiler... Og så er det bare et uskønt kunstigt materiale. Træ/alu giver mening i en travl hverdag, og træ er valgt med hjertet. Fik jeg sagt at jeg er tømrer? 😀😆

Det fremtræder jo med alt tydelighed du hader plastvinduer, og nok har mistet objecttiveteten.

 

Du har garanteret også set mange dårlige trævinduer, hvis du arbejder i faget.

 

Jeg har plastvinduer der er over 30 år gamle, de har ikke haft behov for justering.

 

Jeg har aldrig haft problemer med ophobning, af fugt, holder man rent i bunden og renser drænhullerne en gang om året, er der ingen problemer her.

 

Jeg har et hus der er født med store vinduer, med en rude,

 

Det sjove er, at de vinduer med opluk, har samme glasareal som de gamle rådne trævinduer de erstattede.

 

Jeg udskiftede et gpasparti, og en havedør til plast, her kom der faktisk mere lys ind..

 

Men jeg har da set store klodsede plastvinduer, med kun lidt lysindfald, men der findes jo også grimme og dårlige trævinduer, der skal justeres ofte.

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Med "som de er flest" mener jeg dreje/kip. Også bedre kendt som svinestaldsvinduet. Retfærdigvis skal det selvfølgelig siges at trævinduer med dreje/kip er præcis lige så uønskelige i den retning - de kan bare ikke holde til staldbrug. 😉 ...nu er 98% af alle de dreje/kip vinduer jeg er stødt på tilfældigvis af plastik. Tror der er stor sammenhæng mellem at dem der synes træ er æstetisk smukt aldrig kunne drømme om at sætte så klodset en konstruktion i et vindueshul... Og samtidigt miste 10% af lysindfaldet. Det kunne måske gå i Italien, men f... ikke her!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg har i princippet ikke noget imod de klassisk opbyggede vinduer, som Hvidbjerg lavede/laver rigtig pænt i plast. De har samme lysindfald, åbner udad og kan ikke skelnes fra træ på afstand. Det er det der 15cm tykke hvide reklamebanner i en gammel flot murermestervilla der giver mig kvalme. Det kan man ikke. Det ødelægger huset og burde være forbudt. Der er lokalplanerne simpelthen ikke strenge nok.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...og så er der den professionelle vinkel. De er træls at arbejde med. De glider i fingrene, der er ikke så stor frihed i montagen, som i en trækarm, hvor man kan bore overalt - mange gange skal man ramme et stålprofil i et plastvindue, hvilket i sig selv er årsag til tænders gnidsel. Og hvad gør man hvis det bliver skrammet? Det er ikke en reparation for almindelige træsmede. Nej giv mig et trævindue - det ved man sgu hvad er! ☺

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også