Hjælp.......sodning inde i huset.

Hej.

Har et hus i 2 etager. Oliefyret står i kælderen. Huset er kun 5 år gammelt.

Jeg har lige haft besøg af oliefyrs-servicemanden, der siger at oliefyret ikke fejler noget, og ikke ser ud til at have svinet overhovedet. Dog er alle væggene i hele overtagen sortnet. Dvs. at man meget tydeligt kan se sømmene udigennem glasvævet og malingen. Og bag ved billederne på væggen, er der meget lysere end alle andre steder. Køleskab og fryser og andre køkkenting er sværtnet til.


Hvad dælen kan det være ????

Vi brænder tit med fyrfadslys, og nogen sviner nok mere end andre, men skulle det være nok til at hele huset har taget "røgskade" ?

Venligst


aja
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Stearinlys soder meget! - mon det er dem?

mvh Anders
jeg er ikke bare helt sikker. jeg er en millard sikker på at det er de forbandede starinlys. Min kære kone er næsten afhængig af dem. Men jeg nyder dem ikke mere, efter jeg har set hvormeget de soder. Så hun har fået besked på lige at spare på dem. Eller så ofre de flere penge på nogle ordentlige starinlys,
Vi har samme problem hos os. Vi har en brændeovn på 1.sal og samtlige ydervægge er sodet til. Det er især galt der hvor stålprofilerne til vores gipsplader sidder. Samtlige stænger samt skruer er synlige. Har snakket med et malerfirma og forhørt om muligheden for at påføre punkterne spærregrunder, men de mener ikke at det vil hjælpe. Firmaet mener at det er metalstængerne der virker som en magnet på soden pga. kulde og varme påvirkning fra hver side. Aner ikke om det passer. I vores tilfælde har jeg også afbrænding af billige stearinlys under mistanke for at bidrage til løjerne.
Vi malede hele huset for ca. 2½ år siden, og skal igang igen på hele 1. sal. Det er sgu surt men det andet ser ud af helvede til. Har overvejet at rykke hele lortet ned og bygge "skeletet" til gipsplader op i træ, men hvis du siger at I kan se skruerne igennem, så hjælper det jo intet.

Hvis nogle har nogle ideer, så kom med dem!
Tak for hjælpen.

Da jeg skrev, at vi brændte fyrfadslys, så var det en fejl, der skulle have stået stearinlys.

Jeg ved at de sviner en del, jeg prøvede at holde et kaffefilter et stykke over stearinlyset, i ét minuts tid, eller deromkring, og kunne se at filteret blev misfarvet.

Det er bare utroligt, at de sviner héle huset til, og at man skal til at male héle lortet en gang til. cry (som om man ikke hader at male i forvejen)

Det er rigtigt, at det er de billige lys vi har brugt, så det kan nok ikke altid svare sig, bare at gå efter det billigste.


Venligst


aja
Annonce
Derfor skal man kun benytte lys, som er fremstillet af 100% ren stearin - noget dyrere men det er det værd. Jo billigere og jo "flottere" farver jo mere sod.
God jul :?

Mvh Tor
Hvem husker ikke sagen med guldlys solgt af en landsdækkende kæde for nogle år siden. De kom vist til at betale for rensning/maling af nogle huse.

Men er det ikke fuldstændig ligemeget om det er 100 % stearin, hvis vægen er for lang, vil de så ikke sode alligevel ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Brug kun hvide lys i 100% ren stearin og en god kvalitet. Specielt fyrfadslys er ofte af en så dårlig kvalitet at der dannes en stor sodklump i toppen af vægen, som skaber en meget uren forbrænding.
Hvis vægerne bliver for lange er det fordi lysene er for dårlige! Lad ikke lysene brænde helt ned i stagen, da de soder voldsomt de sidste minutter før de går ud.
Sod, tobaksrøg og støv vil altid blive tiltrukket af kuldebroer, hvorfor der ofte vil dannes specielle mønstre på vægge af gipsplader lavet på alu-skeletter. På en gammeldags muret væg, vil man ikke se misfarvningen på samme måde da den fordeles jævnt.

I skal ikke være bange for at det er oliefyret der er ansvarlig, hvis teknikeren målt det igennem og godkendt det!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også