Spær konstruktion redskabsrum

Jeg er ved at bygge et 15 m2 redskabsrum og ønsker at få den til at ligne huset mest muligt dvs. pudset gasbeton i kun ca. 1,5m højde, samt med 45grader taghældning. Huset har stråtag, men redskabsrummet skal blot have decra el. lign.

Jeg laver det hele selv, men har ikke erfaring med spær konstruktion. Er der nogen der kan hjælpe med noget vejledning eller henvisning til bøger der beskriver emnet ?

Mange tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Fortæl lige lidt mere om dit projekt...

For mig lyder det som noget du vil blive træt af efter kort tid... En sidevæg på kun 1,5m vil gøre at du skal mindst 0,4m i huset for at få stå højde. Og at du skal kravle under taget når du skal ind i huset.

Selve spær konstruktionen afhænger jo af hvilke bredde du skal have på huset.

Overvej om ikke du skulle lave sidevægene mindst 2 meter høje og helst også 2,2m Så kan du lave en ret enkel spær konstruktion med en bjælke i bunden og en på hver side der mødes i toppen, Altså en A konstruktion. Det er enkelt og meget stærkt. Hvis du har ståhøjde under spærene kan du udnytte loftsrummet til at opbevare forskellige ting på. Fx havemøbler fylder vildr meget hele vinteren.

Lav en skitse af dit hus, med mål og du vil få mnere seriøse svar.

MVH Njord
Du kan faktisk snildt lave spærrene selv - men om det kan betale sig vil jeg stille spørgsmålstegn ved. Fik mine (garage med pagodetag 6x5,5 m) lavet af spærfabrik - kostede ca. 6000,-
Alene træet ville have kostet mig 3500, dertil beslag og en hulens masse arbejdstimer......

Men som hyggeprojekt er det da en oplagt mulighed. Lav dem med hanebjælker, så får du en rimelig loftshøjde. Men drop nu Dekra - med mindre du tager det ind om aftenen. Alt andet er bedre.

Hvis du går så meget op i skurets form ift. huset - bør du også gøre ligeså meget ud af taget.....

Mvh.

Jan R.
HVOR KAN JEG SØGE OPLYSNINGER OM HVORDAN MAN SELV LAVER SPÆR, DER MÅ FINDES NOGET SKRIFTLIG VEJLEDNING TRIN FOR TRIN ?
Hvis du går på biblioteket vi ldu kunne finde bøger omkring dimmensionering og opbygning af spær.

Spørg en bibliotekar og du vil sikkert kunne få hjælp til at finde bogen. Ellers er det en tur omkring boghandlen.

MVH Njord
Annonce
TRÆ 28 er en glimragende bog til dimensionering af tagspær. Der er vist nok egentlig kommet en nyere(ved ikke hvad den hedder), men TRÆ 28 kan vel stadig lånes på biblioteket.

Mvh. Carsten
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis