Stort olieforbrug

Hej,

for ca. 1 måned siden købte jeg en Toyota Corolla Van på gule plader. Den er fra 1991, med 1,3 motor med indsprøjtning. Den har kun 4 gear. Den har kørt 226.000km, og motoren spinder som en kat.

Jeg købte den privat, og fik at vide at den brugte både olie og vand. Jeg købte den fordi den var meget billig. Vandproblemet løste jeg ved at sætte en ny køler i den.

Den bruger pænt meget olie, og det er især et problem når jeg kører med trailer eller kører over 110 km/t ude på motorvejen. Når den bliver presset en smule, fosser olien ud af den. Jeg kører aldrig hårdt i den, når jeg skriver presset, mener jeg blot at køre 120 km/t eller at køre med trailer.

Har nogen et bud på, hvad jeg skal checke? Den skal jo gerne kunne holde de sidste 1,5 år til syn :-)

Mvh. Jan.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjah - hvor fosser olien hen. Ud på vejen (og i givet fald hvor fra), ud i kølervæsken (defekt toppakning) eller bare væk (oser den?).

Mvh.

Jan R.
Når olieforbruget stiger ved belastning lyder det unægtelig som om det smutter forbi stemplerne.
En kompressionstest kan give et fingerpeg.
Hvis en sjat olie ned i tændrørshullet øger kompressionen, tyder det på slidte stempelringe.
En anden meget sandsynlig mulighed er "paraplyerne", de små tætningsringe, der skal forhindre olien i at smutte mellem ventilstamme/styr ned i forbrændingsrummet.
Efter at være blevet kogt i olie gennem mange år forsvinder blødgøringsmidlet i plasten/kunstgummiet, og det bliver stift, hårdt som glas, og mister tætningsevnen.
På nogle biler er det muligt at skifte disse uden at afmontere topstykket.
En evt. 'god' røgsky ud af udstødningen ved start sandsynliggør også denne fejl.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
@HansW, de hedder vist olietyve, de der paraplyer.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Selvfølgelig!
Kært barn har mange navne. :lol:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis