Antal mm isolering i etageadskillelse...

Jeg skal til at rive de gamle gulvbrædder op på 1. salen og lægge nye fyrplanker. Etageadskillelsen er omkring 17 cm og jeg er usikker på hvor meget isolering jeg skal ligge i denne. Skal jeg nøjes med 100mm eller skal jeg gå op i 150mm? Der er selvfølgelig plads til 150mm, men hvis det ikke gør nogen forskel, kan jeg jo ligeså spare lidt penge.

...og så lige et tillægsspørgsmål. Er der overhovedet nogen risiko ved at fjerne alle de gamle gulvbrædder? Jeg har ofte hørt at det er disse som stiver huset af, men har det nogen betydning, når loften i stueplan er montereret på forskallingsbrædder på langs af bjælkerne i etageadskillelsen. Desuden er der monteret forskallingsbrædder på hanehåndene på 1. salen, så alt det giver vel stabilitet nok, eller?
Jeg skal til at rive de gamle gulvbrædder op på 1.... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogen der har en mening om ovenævnte ville jeg blive meget glad. Jeg skal nemlig til at påbegynde arbejdet og er i tvivl om jeg skal ligge isoleringen direkte under gulvbræderne eller om det gør noget (støjmæssig) at der er luft mellem isoleringen og plankerne.
Det har efter min bedste overbevisning, og erfaring, ingen betydning, hvor i dit bjælkelag du lægger din isolering. Isoleringen bidrager stort set ikke til trinlyddæmpningen, men vil helt klart isolere mod luftlyd, altså lyd fra mennesker der taler, højtalere mv. og her betyder placeringen ikke noget (så længe du sørger for en omhyggelig udførsel af arbejdet, altså tæthed mellem isolering og bjælker).

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis