Antal mm isolering i etageadskillelse...

Jeg skal til at rive de gamle gulvbrædder op på 1. salen og lægge nye fyrplanker. Etageadskillelsen er omkring 17 cm og jeg er usikker på hvor meget isolering jeg skal ligge i denne. Skal jeg nøjes med 100mm eller skal jeg gå op i 150mm? Der er selvfølgelig plads til 150mm, men hvis det ikke gør nogen forskel, kan jeg jo ligeså spare lidt penge.

...og så lige et tillægsspørgsmål. Er der overhovedet nogen risiko ved at fjerne alle de gamle gulvbrædder? Jeg har ofte hørt at det er disse som stiver huset af, men har det nogen betydning, når loften i stueplan er montereret på forskallingsbrædder på langs af bjælkerne i etageadskillelsen. Desuden er der monteret forskallingsbrædder på hanehåndene på 1. salen, så alt det giver vel stabilitet nok, eller?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du skal fylde etageadskillelsen helt op, d.v.s. ca. 170mm, for at forhindre træk i etageadskillelsen, hvilket vil medføre kolde gulve på 1. sal.
Da der ikke findes nogen isoleringstykkelse der matcher, må du lægge 175mm.

rask
Da der ikke findes nogen isoleringstykkelse der matcher, må du lægge 175mm.


Man kan da både få 100 og 70 mm mineraluld! Og selvom jeg ikke ved, hvor meget, det betyder, mener jeg "de kloge" understreger, at man ikke må klemme isoleringen?

I øvrigt har Rockwool nogle eksempler på etageadskillelse i deres "konstruktionsguide":
http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=509
Ja, jeg har også set på Rockwool, men der ser umiddelbart kun ud til at være 95mm isolering i en 170mm høj etageadskillelse. Er det så væsentligt at fylde den helt op for at undgå træk?
Efter at man har øget isoleringsevnen i Isover og Rockwool har man sænket isoleringstykkelsen, således:

Før: Nu:

50mm 45mm
75mm 70mm
100mm 95mm
125mm 120mm
150mm 145mm
200mm 195mm


Og med hensyn til at trykke isoleringen, betyder det ikke nævneværdigt fordi man trykker den 5mm, hvorimod luften over isoleringen er til mere skade.

Mvh.

Klaus-E.

rask
Citat fra MTI

Før: Nu:

50mm 45mm
75mm 70mm
100mm 95mm
125mm 120mm
150mm 145mm
200mm 195mm


Men de "runde" mål - 50 og 100 mm findes stadig! Skyldes ændringen, at begge producenter reelt samtidig er blevet bedre, eller er det bare nogle nye normer/målemetoder (i stil med 220/230 V)? - Det lyder da mærkeligt, at både Rockwool og Isover synkront er i stand til at forbedre isoleringsevnen i deres produker!


Og med hensyn til at trykke isoleringen, betyder det ikke nævneværdigt fordi man trykker den 5mm, hvorimod luften over isoleringen er til mere


Ok - rart at vide.
Annonce
jeg har læst at tykkelsen primært er ændret for at følge spær-standard dimensioner samt lovmæssig afstand fra fx isolering til undertag.

Mvh
Citat fra Echoes

jeg har læst at tykkelsen primært er ændret for at følge spær-standard dimensioner samt lovmæssig afstand fra fx isolering til undertag.


Lyder sandsynligt - de nye dimensioner passer jo også bedre til fx gipsvægge smile
Det er da klart, at det ikke skal blæse ind i en etageadskillelse, men det skal stoppes ude ved ydervæggen, det er nemlig ikke nødvendigt at fylde etageadskillelsen helt op med isolering, som også er omtalt i forbindelse med Rockwools hjemmeside.

Der skal være den nødvendige isolering mod brand, resten gør ingen gavn, heller ikke mod lyd, da det er tyngden der er afgørende her.

Mvh. Carsten.
OK. Det lyder fint. Så vil jeg nøjes med 100mm isolering i etageadskillelsen.

Jeg retter de eksisterende bjælker i etageadskillelsen op ved at skrue 45x100mm spærtræ på siden af dem. Derudover ligger jeg en mellem-strø ned mellem de eksisterende bjælker for at få en kortere afstand mellem strøerne.

Mit spørgsmål: Er det smarteste at lave en slags forskalling under de 45x100mm spærtræ og ligge 100mm isolering her? Altså direkte under de gulvplanker som bliver monteret? Eller skal jeg bare ligge de 100mm isolering på den gamle forskalling som findes på undersiden af bjælkerne i etageadskillelse (170mm nede).
Altså: Hvis der bliver 70mm luft i etageadskillelsen, gør det så nogen forskel (for fx. trinstøj) om de er direkte under gulvplankerne eller under isoleringen?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis