bæreevne

Jeg vil lave en hems til min datter i enden af et rum, der er 3 meter bredt.

D.v.s. at jeg skal have en lægte eller lignende op med et spænd på 3 meter, men der vil være understøttet af mur på alle andre tre sider af hemsen.

Desuden har jeg tænkt mig at lave omkring 60 cm 'væg' i hver ende af hemsen, således at jeg kunne vælge at understøtte der. I så fald vil spændet kun blive 180 cm.

Hvad er det mest elegante (mindste) materiale jeg kan benytte til denne konstruktion?

Mvh Ronald
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ronald
Jeg ville nok vælge 95x45 reglar (på højkant) med en indbyrdes afstand af 600mm (dvs 6 stk i alt på 3m) Du kan evt se http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp#top_projekterende_konstruktioner_konstruktionsguide

for detaljer.

Skal du have hemsen mere solid vil 125x45 reglar jo give en del mere stivhed - men da jeg går udfra det er en lille datter du har og du ikke skal have tunge møbler op på hemsen vil 95x45 sikkert være rigeligt.

mvh
raun
Hej med jer.

Først lige et par betragtninger..

En pige på 5 år vejer ikke meget, men dels bliver hunm ældre ( og tungere ) dels vejer en flok legekammerater jo også godt til...

En hems skal efter min mening kunne holde til de belastninger den udsættes for... Også de belastninger man ikke lige forestiller sig...

Jeg har vedhæftet en lille skitse af hvordan jeg mener den kan se ud i den bærende del. Jeg vil lave den i reglar enten 45*125 eller 45*145. Der er trods alt et spænd på 3 meter.

Ovenpå de tre skitserede reglar kan du lægge et massivt plankegulv, eller en plade løsning. Og de 60 cm mellem reglarne er også en OK distance.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis