Vinterfodring af havens fugle......

Hej,

-Jeg har et spørgsmål, som jeg længe har gået og grundet over-

Er det mon en god ide at fodre havens fugle, tæt ind til vores boliger :?:
Man bliver jo lidt skræmt af de "bæster" som hele tiden advarer os mod en kommende epedimi. H5N1
Måske et medieskabt skræmmebillede, et fremstød for medicinalindustrien.
What-ever (Det er ikke specielt nemt at forholde sig til.)
-Men det skader vel aldrig, at holde bestanden af vores små fjerede venner i en god foderstand. biggrin
-Eller hvad- :?:
Nu ligger landet jo sådan, at jeg jo er fugleholder, af små tropiske fugle og papegøjer i volierer.
Jeg har truffet alle tænkelige foranstaltninger, pakket alt ind under tag og plast.
( Har rengjort som en sinds..) :?
Så jeg står jo med mere end et dilemma med vinterfodring af de "vilde"
Hvad er mon klogest :?:
Hvordan er mon tankerne, omkring at være nabo til en fugleholder eller en gavmild vinterfodrer... :?:
Det må her vel også være nogle meninger om.

Håber som vanligt på nogle gode input, det rart lige at få vendt problematikken......
For jeg er vel ikke alene om at have fugle i haven....... biggrin


Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved sq heller ikke helt hvad man skal tro. Risikoen opstår vel primært, hvis/når H5N1 muterer, så den kan smitte fra menneske til menneske.
Man skal jo stadig huske på, at de, der hidtil er blevet syge, har indtaget piphans uden at han var korrekt gennemstegt (mener også nogle havde lavet hønseblodssuppe), eller de har praktisk taget gået med næsen i guano. Sådan sat lidt på spidsen.

Og en almindelig influenca-epidemi har jo også relativt mange ofre!

Muterer skidtet, så er første opgave vel at du selv er i god foderstand - og dernæst at holde sine kolleger, elskerinder m.v. på fem skridts afstand.

Alene det danske klima vil have en begrænsende effekt på den direkte fare fra smitte fra fugle/guano.

Men indtil videre vil jeg nyde fuglene på afstand - og så se, hvad der sker, hvis udbruddet kommer. Forhåbentlig er vi velinformerede, inden det kommer til Danmark for alvor.

Mvh.

Jan R.
BØØØHHHH - ja goddaw mand......Jeg sidder bare her og glor lidt dumt på skærmteksten :lol: Alt det dersens fuglehalløj, har jeg slet ikke skænket en tanke, men bare givet fuglene deres sædvanlige ration foder :?
Hmmm - skal man nu også til at bekymre sig om det???
Ja, det skal vi vel, men mon ikke der vil fremkomme nogle retningslinier for fuglehold og fodring??
Gad vide om kattene bliver syge og stiller poterne, hvis de fanger en lille lækkerbid??
Spørgsmålene vil nok være mange og det bliver ikke mig, der kan besvare dem. :wink:

Sniffer  
Takker!

-Det lyder lidt skørt, at man er bange for at piphans får influenza- :?
Men det er jo heller ikke "KUN" det det handler om.
-Det er sq da skræmmende læsning.- :shock:

Iøvrigt har fødevarestyrelsen lige givet dispensation til europas største fuglemarked, netop i vores lille landsby. :roll:

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Øhhh, det virker som om journalisterne mangler noget at skrive om.

Første gang jeg hørte om det i europa, var det EN kalkun i Tyrkiet, der var blevet ramt....
og 1 - 2- 3 bliver det blæst op som den sorte pest er lige ved at ramme os alle sammen....

Og hele medieverdnen, lever af sensationer..., jo værre jo bedre.
Og rigtig tit får de også held med at skræmme os fra vid og sans, for de har jo et talerør, som vi ikke kan undgå, at blive berørt af....

Hvorfor er det lige, vi skal høre så meget om frygt?
Hvorfor er det lige, at de små dagligdags succesoplevelser ikke får plads?

Hvis det står til magthaverne og medierne, er det jo lige før vi skal sove med en pistol under hovedpuden...., hvilket gør os til kriminelle, altså mere at skrive om....


Måske er jeg dybt naiv, men jeg kan ikke leve et liv i evig frygt for farvestoffer - salmonella - terrorangreb mv. - hvor forfærdeligt det end er.

Jeg tror lidt på, at hvis vi hver i sær gør vores bedste for at have "orden i eget hus", og gør en indsats for at passe på hinanden og støtte hinanden, når livet ind i mellem blir' lidt for hårdt, er vi vist nået ret langt...

Jeg havde nu tænkt mig, at fodre fuglene som pipper lystigt på min grund....

Smage på den rå frikadellefars, og bruge æg fra gårdbutikken...

Et er sikkert, jeg skal dø en dag, men jeg ved ikke hvornår og af hvad..., jeg har røget det meste af mit liv, og det er jo også helt langt ude iflg. mange...

Idag har jeg en datter på 12 år, som har haft feber 2x2 dage i hele hendes liv, ingen allergi oa. andre gener, hun er en velfungerende pige, og fejler bare aldrig noget...

Hvorfor står hun ikke i statestikkerne?

Så min filosofi er nok mest, lad os få det bedste ud af vores liv, have omsorg og nærvær' for hinanden, jeg tror vi kommer rigtig langt med det.

Det er bare skønt at kunne have noget tilfælles med naboen, lige meget hvor forskellige de er fra os, istedet for at øffe over de "mærkelige ting de foretager sig"...

Mit budskab er blot, "lad os bruge vores fulde fem", bære lidt over hist og pist, samt hjælpe hinanden, når det brænder lidt på....

kærligst fra Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
LOL Siff,

I min omgangskreds havde vi for år tilbage en tilbagevendende idé om at lave en TV-Avis med udelukkende POSITIVE nyheder. For damn hvor er glassene i de statsstøttede nyhedsudsendelser godt og grundigt - og altid - "halvt tomme"......

At journalister ligefrem opfinder "katastroferne" viser jo blot, at janteloven lever i bedste velgående, også i udlandet.

Vores samfund skal efterhånden være så sterilt, regelret og pænt, at vi dør af stress i et forsøg på at overholde alle reglerne - i stedet for at nyde livet.

Mvh.

Jan R.
LOL Jan....

øh, hva' betyder LOL egentlig?

Whauu, hvilken spændende og livsbekræftende tanke, at lave "POSITIVE NYHEDER"...

Tænk hvis vi kunne blive fri for politik, blot i ét døgn om måneden, og at de kære "magthavere" brugte al den sende tid på "POSITIVE NYHEDER"...

* Hvorfor er det mon lige så vigtigt, at vi ikke skal tro at vi er noget?
* Er det frygten der holder os mennesker igang?
* Hvor tit har vi egentlig ikke tabt på forhånd?
* Hvorfor er der ekstremt mange unge mennesker der drikker?
"Samfundet fælder en dom", måske er det et tegn på at vores nye generation føler sig magtesløse, og meget lidt vær', hvem kan man gå til og få lidt opbakning, i de år hvor man hverken er "fugl eller fisk", men blot død besværlig....
De unge er godt igang med at "funde ud af hvem de egentlig er", spiller op til de forældre som ikke forstår en pind i deres øjne.... De kunne lige så godt råbe højt "Hallo, har I set mig, elsker I mig, betyder jeg noget for jer, vil i hjælpe og beskytte mig...

Men vi drøner alle afsted med 130 km. i timen, med skræk for at få "et klip i kortet" = vi stræber efter at være gode nok, slippe afsted med vores handlinger og ikke blive dømt....

Den dårlige samvittighed jager os både dag og nat, imorgen MÅ det blive bedre....

Efter en lang dag, er de fleste brændt totalt ud, kaster sig på sofaen og håber på lidt fred..., men nej dér er heller ikke "Helle", flere gøremål kalder på en....

Vasketøjet - ungernes lektier (som vi iøvrigt som forældre gør helt forkert) - ups, forældremøde i aften og jeg havde lovet at tage kage med, igang igen....

Julen nærmer sig alt for hastigt..., nu må det være...., der skal gøres rent, ryddes op og gøres klar til "julehyggen", adventskransen, nisserne, lys i haven, og alt det der viser omverdnen "vi har da styr på det"...

Endnu engang forsøger vi, at mase endnu mere ind i skabene, der må jo være "styr på det"..., øv vi skulle have været på Containerpladsen...

Mange mennesker levet et liv, hvor 48 timer i døgnet endda ikke ville være nok...

Vi er så stressede, at vi er ved at kaste op...

Er stavnsbåndet ophævet?, tja, det blev det jo officielt for over 100 siden, men har det sat os i frihed?...

Blot at kikke på el-regningen, tju haj..., hvor er den dog spækket med afgifter på afgift, at betale moster..., ja men jeg har da virkelig forsøgt at spare.... ærgeligt, men vi driver altså en forretning, og må have pengene ind...

Altså at forsøge at spare på recourcerne, vi får ikke et ben til jorden, for de tager først og kalder det noget totalt uforståeligt...

Ja vi må blot underkaste os...,

Derfor blev jeg også lidt vild med Netvork Marketing ( en international forretning jeg har licens til at deltage i, som nu har 14 år på bagen, og er inde i 18 lande og 3 kontinenter )

Det giver mig mulighed for at tjene lidt penge på et forbrug de fleste mennesker har døgnet rundt, på telefoni, energi, internet... meget store brancher, blot ved at flytte nogle kunder, får man et månedligt afkast af deres forbrug, og forbrugeren spare også lidt penge, altså en vind-vind situation for alle parter...

I min verden, troede jeg absolut ikke noget sådant kunne blive muligt for "lille ubetydelige mig", det har jo været "beskåret de store og indflydelsesrige mennesker i finansverdnen", så som Hr. Dyremose v. TDC, som lystigt nok henter 6-8 mill. i gage om året....

Jeg har da undret mig over hvordan det kunne lade sig gøre..., hvorfor er han mon "så meget mere vær' end os andre dødelige", men OK, men hvis jeg kan flytte kunder, og blive aflønnet lige som ex. Kim Larsen, når en af hans skiver bliver spillet et eller andet sted, så er det da vist lidt tosset ikke at gøre det...., folk bruger jo telefonen heletiden, og det samme gælder for energi og internet...

I mange sammenhænge er der rigtig dyrt at skaffe kunder til ens produkt = masser af reklamekroner, inden der kommer kunder i butikken..., sådan er det ikke her i vores butik, for her anvendes ikke reklamer, altså spares der oceaner af markedsføringskroner, det kommer kunderne, os og firmaet tilgode...

For mit vedkommende, er det en dør ud af "stavnsbåndet", ja det tager noget tid, men pyt, det giver nogle stadigt stigende indtægter lige så stille undervejs, og man har adgang til at drive sin forretning i alle de lande firmaet får forhandlinger i...

Da jeg startede i Danmark, var vi kun 50, og vi kunne se en drøm kunne blive realiseret et godt stykke ude i fremtiden..., medierne svinede os til, men idag er vi blevet store efter "de flittige myrer princip", uden det har været på bekostning af NOGEN....

Og endnu bedre, firmaet er totalt privatejet=de involverede repræsentanter som har oparbejdet en god og fornuftig forretning, altså ikke på børsen, det vil ikke blive slogt via. aktier en skønne dag....
wauhhh, hvilken sikkerhed...

Nej, sorry....

Det blev noget af en maraton mail....

"Positive nyheder", det vil være perfekt, lad os udbrede dem dér hvor vi er, og håbe det vil give glæde til andre....

Vi er ganske specille, vi ER gode nok, og det må vi holde fast i...

mkh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Hej,

-Nu er her vist gået dybdefilosofiske betragtninger i fuglefodring- biggrin

Jeg blev nervøs, for fuglene. :?
Blev jo daglig bombet med oplysninger om influenza. -Men så kom et kommunevalg på tværs- hørte intet om fugle i 14.dg.
Medierne fik noget med mere kød på.
Eller har alle vesteuropæiske lande afgivet den Milliard-ordre på medicinen, som vi forhåbentlig aldrig får brug for. :?:
Medicinalindustrien har opnået den markedsandel som var tilsigtet.

-Og ganske rigtigt, livet er en langsomt fremskridende sygdom, med 100% dødelighed-

Alt andet lige- Mine fugle i haven bliver nu igen daglig, fodret med hele paletten af godter, så de kan klare vinteren.- og jeg nyder at se de små
fjerede kræ.
-Det er for at blive i det, indlægget har udviklet sig til, både positivt, livsbekræftende og afstressende.- biggrin

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LOL - Laughing Out Loud (skraldgriner)

Tror nok jeg er enig med dig.
For mit eget vedkommede er målet, at jeg som 45 årig kan stå af ræset og som 50 årig kun lave det, jeg har lyst til. Forudsat at jeg når at blive så gammel ;-)

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis