Trådløs musik (dobbeltpost, undskyld)

Howdy.

Skal nu efter 5 år til at færdiggøre vores 1. sal!!! biggrin

Jeg er derfor på udkig efter mulige løsninger til streaming af musik fra PC og Internetradio.

Jeg håber på at få en "ægte" multi-room løsning, gerne hvor flere forskellige og det samme nummer samtidigt kan afspilles i et værelse ad gangen, eller i flere værelser samtidigt. Den ultimative løsning i f.eks. et badeværelse er indbyggede højttalere i loftet, evt. aktive, og en fjernbetjening med godt grafisk brugerinterface - intet andet!

Jeg kender i forvejen til Sonos (www.sonos.com) og PalmButler. Sonos er efter min mening for låst rent hardwaremæssigt, og PalmButler har jeg testet over en meget lang periode og har nu endeligt kasseret det. Så er der selvfølgelig Windows Media Center, men da MS's grundlæggende principper gennemsyrer dette system, er det på forhånd udelukket. (Og hvad skal jeg i øvrigt med skærm, mus og tastatur i badeværelset? :shock: )

Anlægget skal KUN kunne håndtere musik, billeder og film lader mig fuldstændigt kold. Til gengæld skal musikken være i ordentlig/valgfri MP3-kvalitet.

Er der nogen out there der har erfaringer med det her - gode som dårlige?

Med venlig hilsen
FlemmingB

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...

Jeg kan se at du er en fornuftig mand...(altid en god måde at starte på)
FORDI du fravælger Microsoft - GODT.
Jeg har selv gået og rodet med nogle skalerbare løsninger, dvs noget der kan bruges sammen med en desktop computer (med skærm, mus tast) en multimedie center (TV, remote) og en ren hardware løsning hvor manbruger noget ala palmbutler.
Jeg har kastet mig over Linux (Gentoo) spm jeg bruger som filserver, FTP, HTTP...Derudover kører jeg Mythtv som GUI/MMC. Mythtv er genialt idet man kan have en frontend (klienter) og en backend (server). Selvfølgelig kan man sætte remote control på.
Som den rene hardware løsning der har netgear en smart lille box som kan hooke op på en filserver og streame musik. KISS har naturligvis noget som efterhånden er langt nede i pris.
Kig på MythTv's hjemmeside og Gentoo

Vær klar over en ting - hvis du ikke har rodet med linux så er det op af bakke til at starte med...men når man først ser lyset er der ingen vej tilbage...
Jeg har leget lidt med lignende tanker, men det bliver indtil videre ved tanken - teknologierne er ikke modnet, og det er generelt både dyrt og besværligt at finde en helstøbt løsning (hvis en sådan findes)!

En af de muligheder, jeg tror kommer tættest på, er det såkaldte "Homeplug" system, der i bund og grund er netværk via 230 V nettet. Til det findes der også en audio-standard, som giver mulighed for streaming. Der skal så være en Homeplug ethernet-adapter i pc-en og en Homeplug audio-adapter + aktive højttalere ved hvert "modtagested".

Med de muligheder der er vil jeg tro, Winamp er bedste bud på en "server". Jeg kender ikke meget til, hvad man kan få af plugins til Winamp, men måske man kan finde en PDA-plugin, så man kan bruge en PDA med Wi-FI som remote? PDA'en skal så både kunne fjernstyre Winamp og vælge kanal for Homeplug-adapteren.

Der er dog flere forbehold:
1) Prisen: Det bliver dyrt (især, hvis man skal have en remote i alle rum! - et alternativ kunne være en "almindelig" RF-pc-remote, men det giver i reglen ikke nogen GUI, så det kan være svært at finde rundt i musikken :wink:
2) Kvaliteten: Jeg ved ikke, om Homeplug-softwaren rekomprimerer lyden, eller om den kan håndtere at sende mp3-filer direkte - hvis den rekomprimerer får man jo et yderligere kvalitetstab.
3) Betjening: PDA-en kan jo ikke betjene højttalerne, så de skal tændes manuelt eller aktiveres af lysafbryder eller lignende. Jeg ved ikke, om man på pc-en kan styre, hvilke(n) audioadapter, en given lydkilde skal sendes til - så musikken ikke nødvendigvis brager løs i kælderen, fordi man tænder i badet!

Der står lidt om produkterne her, audio-adapteren kan købes her, og LAN-adapteren kan findes i forskellige udgaver på edbpriser.dk

P.S.: Når du nu finder den perfekte løsning skriver du lige en lille vejledning, ikk'? smile
Tak for de gode inputs, begge to....

Jeg er i øjeblikket ved at grave mig igennem materialet her (http://www.slimdevices.com). De har muligvis fat i det rigtige hjørne.

Måske I allerede kender det? Jeg pønser i hvert fald på at anskaffe en enkelt dims til at starte med. Nu må vi se.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Ja, Squeezebox ser godt nok ud til at være løsningen, - den har i hvert fald fat i meget af det rigtige (som for eksempel at kunne afspille enten samme kilde eller forskellige kilder forskellige steder i huset), selvom den stadig er afskyeligt dyr (men selvfølgelig billigere end en PDA smile ) Det kunne være fikst, hvis man så kunne få/montere et sæt små, matchende højttalere, så den kunne fungere som "transistorradio", de steder, hvor kravene til lydkvalitet ikke er overvældende.
Ja, fiks er den. Den har line out, så i princippet kan du jo tilslutte f.eks. et sæt aktive PC-højttalere. De bliver jo nærmest kastet i nakken på en efterhånden. Jeg er stadig i gang med at overbevise "statsmagten" om, at denne Squeezebox er en lige så naturlig ting at lægge ind i byggebudgettet som fliser og armaturer og alle andre ting er!

Wish me luck! biggrin

Med venlig hilsen
FlemmingB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis