køkkenelementer direkte på flydende-gulv

Jeg har et spørgsmål ang. placering af køkkenelementer direkte på flydende-gulv. Da jeg gerne vil have mulighed for at skifte køkkenet engang uden at skulle skifte gulv samtidigt, vil jeg gerne lægge (flydende)gulv ind under køkkenelementer. Jeg har forhørt mig forskellige steder og fået forskellige svar. Nogle fraråder det, da det låser gulvet for meget (hvd. sageligt gulvsælgere). Andre (hvd.sageligt håndværkere)siger at det ikke betyder noget, gulvet skal nok arb. det som det behøver. Og at det derfor sagten kan lade sig gøre... Hvem har ret?

Ps. så drejer det sig om ca. 40 kvm gulv i alt (køkkenalrum), 5 lave elementer og tre skabe.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kan ikke se andet end at du får et flydende køkken på dit flydende gulv. Har ikke prøvet det, men det er ihvertfald ikke en konstruktion "efter bogen". Man kan jo selvfølgelig altid satse. Nogen gange sker der jo ikke noget ved at lave tingene forkert(!) Ville ikke gøre det selv

mvh Anders
Hej

I den lejlighed min kæreste og jeg lige har boet i var køkkenet sat direkte ovenpå gulvet. efter et halvt år begyndte gulvet at skille sig af i samlingerne. Håndværkeren sagde at det simpelt hen var fordi, at gulvet ikke kunne bevæge sig.¨
Så der må være noget om det gulvsælgeren siger, men jeg kan også se fra din side

God arbejdslyst

Med venlig hilsen

/ Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Hej

Det står i de fleste monteringsanvisninger at man ikke må stille et køkken oven på et svømmende gulv, da gulvet skal kunne bevæge sig.

Ligeså vigtigt er det at holde den angivne afstand til andre bygningsdele som vægge, døre, rørgennemføringer m.m.
Kræfterne, når træ udvider sig eller trækker sig sammen, er vanvittigt store. Og en smule køkken ovenpå har ingen indvirkning herpå - træet bevæger sig, som det vil.

Derfor sker der netop det, at det revner i samlingerne, når træet trækker sig sammen - der bliver et ujævnt træk i hele gulvet (grundet køkkenet), og det svageste led revner....

Så gør det nu ordentligt.

Hvis du engang vil flytte køkkenet, så kan du jo nu købe de ekstra m2 der skal til, og så lægge dem til den tid. Det hele skal jo under alle omstændigheder slibes for at udviske farveforskelle.

Mvh.

Jan R.
Hej,

Har ikke den store forstand på køkkenmontering, men
-Kan elementerne ikke monteres på væggene- måske med et lille støtteben mod gulvfladen.
Bare lige en tanke :!:
Besvarer selvfølgelig ikke spørgsmålet- Men måske en alternativ løsningsmodel.

Husker et indlæg fra en, som havde lavet et køkken i multiplader boltet på væggene. Årsagen var etageadskillelse m. plankegulv.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Hej til alle
Jeg er hverken køken eller gulvmand, men vi er ved at renoverer hele huset og i den forbindelse og så køkkent, her har vi forelsket :oops: os i et flyende asketræs gulv, men da vi talte med gulvmanden og fortalte ham at vi agtede at ligge gulvet ind under køkkenet, så var hans enste udmelding, at så blev det ikke ved ham at vi købte det gulv, for det ville han ikke ligge navn til når eller hvis der opstod problemmer.
Så hvis en Sælger/Håndværker siger sådan til en handel på 26000 +moms så må der værer noget om det

Bare mit input biggrin

Michael

Har selv lagt et gulv i køkkenet og derefter monteret køkkenelementerne. Det fungerer uden problemer.

Hvis det skulle være umuligt i et køkken, må det da give det samme problem i en stue, hvor der står reoler og skabe på gulvet. De er da mindst lige så tunge, og sikkert i flere tilfælde tungere, end et køkkenskab, hvis de er fyldt med porcelain eller bøger.

Jeg har aldrig hørt, at man ikke må stille tunge genstande på et svømmende gulv.
Jeg tager alle indlæggene til efterretning... Men jer der taler imod det - er det af bitter erfaring? eller er det fordi I har hørt efter i timen, træ arbejder, må derfor ikke fikseres og husk 8 -10 mm til vægge etc. Det der forvirrer mig lidt, er at mange af de håndværkere, som jeg har spurgt, har sagt; Husk afstanden til vægge, jo større flade jo mere arbejder træet, men at du/jeg sætter mit køkken på trægulvet betyder ikke så meget. De har set det mange gange uden, at det gik galt. Gulvsælgerne har over en kam sagt; lad for guds skyld være!! Det jeg så har spekuleret på, er om det er for at holde ryggen fri. Nu har de sagt det og vejledt ordentlig. Håndværkerne der laver arbejdet, har for det meste sagt. Iflg. lærerbøgerne så skal man lade være (så er du på den sikre side) Men slå koldt vand i blodet, for der sker sku nok ikke noget!! Jeg arbejder ikke som håndværker, men kunne også godt give rådet ....træ skal ha' mulighed for at arbejde.... Der må jo være mange der har tunge ting til at stå på deres gulv, uden at gulvet ødelægges. Sikkert også en del der har oplevet det modsatte. Så tilbage til sælgerne - Er det ikke bare som på bagsiden af et medicinglas. Alle mulige bevirkninger oplyses for så er der advaret... Hvis I forstår hvad jeg mener. Jeg har ikke bestemt mig endnu, men hvis det bliver direkte på det flydende gulv. Så kan det jo være, at jeg advarer imod det om et stykke tid!!
Hej,

-Jo træ arbejder- og selvfølgelig skal her tages højde for dette.
Et køkken er i forhold til det tidligere nævnte porcelænsskab, et fastmonteret stykke inventar.

-Herfor tages naturligvis ingen chancer.-

Jeg har da også kendskab til flere tilfælde, hvor folk efter et salg, er blevet stillet til ansvar for gulve som enten revnede eller som bølgede.
Bare fordi man havde lavet et stykke perfekt paskram.
-Eller nærmere glemt at lave luft/mellemrum til vægge-
Men retfærdigvis skal nævnes, at de tilfælde jeg har kendskab til, alle har været i sommerhuse eller ferielejligheder. Altså steder med store udsving i temperatur og luftfugtighed.

Men hvorfor tage chancen, det må da være bedre som tidligere nævnt, at have et x antal kvm. på lager.
-I tilfælde af at man finder på at lave ændringer-

Vh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Teoribogen siger helt klart at et svømmende gulv skal ligge frit (ellers er det jo ikke svømmende). Der er dog forskel på gulve. Massive gulve arbejder generelt mere end lamelgulve, men det er en smagssag mht. valg af det ene eller det andet. Jeg er selv til massive gulve.

Når det oftest går galt, når der monteres køkkenelementer oven på et svømmende gulv, så er det som regel fordi det bygges traditionelt op med en sokkelkant der skrues fast med vinkler ned i gulvet. Her låses gulvfladen sammen og balladen opstår.

Istedet for ovennævnte løsning bør køkkenet også installeres svømmende: Oven på gulvet lægges et lag gulvpap, 500 gram/m2, og ovenpå lægges en spånplade eller krydsfinér, fx. 15 mm tyk. På denne plade kan sokkel gøres fast og køkkenelementerne kan nu monteres traditionelt. For at skjule pladen i bunden, kan der sættes en fejeliste eller lign. i overgang gulv / sokkel, listen skal blot gøres fast i soklen.

Nævnte løsning har set flere gange, men det skal nævnes at der selvfølgelig er forskel på gulve og de konditioner hvorunder de er installeret.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis