Slibning og oliering af stavparket

Vi skal have renoveret vores stuegulv, der består af gammelt (25 år) lakeret stavparket.

Vores mål/plan er at slibe det og derefter give det rå træ en hvidolieret behandling.

Mit spørgsmål er: Er der nogen her, der har erfaring med at hvidoliere et stavparket ?? Jeg er lidt i tvivl, om det kan lade sig gøre (dvs. blive pænt), fordi stavparket ligger i forskellige retninger (altså de små sammenlimede stave ligger ikke i én retning som f.eks. et plankegulv, men derimod i små firkanter - håber i forstår min forklaring :roll: ) Jeg kan altså ikke følge træets åre, når jeg skal påføre olien!

Nogle erfaringer??
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Brunhøj

Ikke noget problem?

Få fat i en god proff slibemaskine(ikke den lette røde, hvor du skal samle slibepapiret på valsen, du kan ikke få et pænt resultat)
Du starter med at slibe med korn 40 helst ikke grovere, mellem sliber med korn 80 og afslutter med korn 100-120.
Du sliber bare på ganske almindelig vis.
Støvsug imellem hver skift af sandpapir.

Dernæst får du fat i en rondelsliber/woodboy/poleringsmaskine.
Maskinen bruger du både til at finslibe gulvet og polere olien med.
Du skal først slibe med slibenet korn 80 og derefter korn 120.
Da slibenettet godt kan lave et fint spor, skal du lige slibe i ca. 5-10 sekunder, på en spånplade eller lign. (husk nettet er vendbare)

For udseendets skyld giver du det 1-2 gange HVID lud, da det bruges til alle slags træsorter, efterfølgende slibes gulvet ganske let med rondelsliberen.

Olien hældes ud på gulvet, fordeles på ca. 10 m2, venter ca 10 min, hvor olien skal ligge og "soppe" hvis olien er suget ned i træet tilføjes mere olie.
Læg en hvid polerskive ud på gulvet, maskinen ovenpå, og polèr det godt og grundigt ned i træet, i ca 10-15 min.
Så skal alt det overskydende olie af, det gør du ved at sætte fnugfrie bomuldsklude under polerskiven, og når olien er pist væk, færdigpoleres, med bomuldsklude.
Denne proces gentages dagen efter og VUPTI så har du et fantastisk holdbart og lækkert nyt gulv, der kan holde til lidt af hvert.
Afhængig af produkt valg, skal du være opmærksom på at nogle olier, skal hærde i en uges tid.
Vask det efter behov i plejeolie, og hvis det bliver slidt på nogle områder, kan du partielreparere med konc. plejeolie.
Bare se at komme i gang.

Colormann
Hej...

Kan fuldt ud tilslutte mig det colormann har skrevet. Har været det samme igennem for 14 dage siden.

Dog skal i være opmærksomme på at få den rigtige lud. Der er forskel hvilken lud i skal bruge til de forskellige træsorter. Der hvor vi købte var der en lud til hårde træsorter og en lud til bløde træsorter.

God fornøjelse. Jeg er sikker på at i bliver meget glade for jeres nye gulv. Det er vi ihvertfald.

Hejho
Hej igen

Jeg skulle nok pointere, at når jeg skrev HVID lud, er det fordi bl.a. Faxe laver en HVID lud, der bruges netop, både til hårde og bløde træsorter.
Så er man fri, for at finde ud hvilken træsort, gulvet er lavet af.

Colormann
Hej Colormann og hejho

Tak for en super beskrivelse - mit næste spørgsmål var netop, hvilken korntype jeg skulle bruge til sliberen, fordi i nogle vejledninger skriver de f.eks start med korn 24, men det virkede noget overkill til vores gulv!!

Jeg er kommet lidt i tvivl om, vi skal oliere, men i stadet satse på de nye hvidpigmenterede matlakker, som giver oliens overflade, men lakkens slidstyrke - nogen erfaringer/gode råd her??
Hej Brunhøj

Jeg vil aldrig bruge korn 24 til et parketgulv, da den simpelthen sliber for meget af, og kan ødelægge gulvet.
De brugsanvisninger du har læst, er nok "generelle" for brug af gulvslibemaskine. (plankegulve)
Men der ikke 2 ens gulve, så generelt og almindelig er ""generelt"", nogle håbløse ord/vendinger.
En hvidpigmenteret lak, er kun en møbel/panellak, og ikke en gulvlak.
da det hvide pigment, lynhurtigt vil blive slidt af.
Men du kan lakere med den hvide lak, først og derefter lakere min 2 gange, med en vandig gulvlak i ønsket glanstrin.

Jeg har ikke hørt om et produkt, der slår 2 fluer med 1 smæk.

Da olie er beregnet/udviklet til at beskytte nede fra, er det også vigtigt altid at aftørre overfladen for overskydende olie.

Jo mindre molekyle, olien har, jo dybere ned trænger den (f.eks linolie),
også kaldet naturolie. (ser mat ud og fremhæver træet på en naturlig måde)
En syntetisk olie, har en stor molekyle, og den lægger sig primært i
overfladen og KAN godt give en overflade som en lak.
Deraf ordet OLIELAK.

Håber det hjalp lidt mere, til den endelige beslutning.

Colormann
Jeg har heller ikke hørt om de nye typer af mat lak, før jeg læste om dem på tæppelands hjemmeside.

Her er et billede af et plankegulv fra Tæppelands hjemmeside, der er behandlet med nyt mat lak - sindsygt flot gulv!! (billedet i øvre højre hjørne med den røde stol)

Her står der kort noget om den nye mat lak - lidt nede på siden under overskriften "Olie eller Lak"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis