HJÆLP... Højtalere der sitre...

Halløjsa derude...

Her i weekenden kom der endelig musik i min lille bil, med et anlæg fra T-hansen og højtalere der er blevet købt af min kærestes gamle arbejdskammerat.
Det var ikke sikkert, at højtalerene ville virke, men da alle ledninger var trukket på lortet kunne prøves af, virkede det alletiders... Lige indtil motoren blev tændt... Ja, det opdagede jeg jo først, da elektrikeren, der satte det hele i, var gået hjem...

Det underlige er, at den ENE højtaler virker fint, mens den anden + bas sitre i takt med motoren... Sådan en ubehagelig vislen og ingen musik... cry

Kan det være en løs forbindelse, eller bare højtalerne, der er defekte??
Det ville jo være lidt trist for mig at købe ny højtalere, og så fejlen stadig var der.. :?

Nogen råd?

På forhånd tak. :wink:

.oO{BabyDragon}Oo.

Piger kan da også lave bil......?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu skriver anlæg, er det så radio + en separat forstærker ?

Det er ikke sikkert at det er defekte højtalere der er problemet. Jeg kan ikke huske det "autoriserede" navn for fænomenet, men det er noget med at signalet til højtalerne bliver forstyrret af impulserne fra bilens tændingsanlæg (Sådan meget firkantet).

Da jeg selv lavede anlæg i en tidligere bil trak jeg den strømførende ledning til forstærkerne i den ene side af bilen og forbindelsen fra radio til forstærker i den anden for at undgå inteferens. (Og det virkede).

Hvis der skulle være nogle kyndige på området, så ret mig endelig.
Hej Ham Selv.

Ja, der er separat forstærker og efter hvad jeg er blevet fortalt, er strøm ført i den ene side og forbindelse i den anden, som du bekriver...

Nu har jeg ikke selv været inde og rode med det, men vil meget gerne finde ud af, om det kan laves, da det ærger mig meget. :roll:

.oO{BabyDragon}Oo.

Piger kan da også lave bil......?
Nu kan det jo være at der er andet strømførende i nærheden af dine signalkabler, f.eks ledninger til lys bagpå.

Men det er vel elektrikkerens problem og ikke dit.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hmm, ja det kan jo være det...
Han kommer nok også til at se på det igen, men der går lang tid, før det kan lade sig gøre... (elektrikeren var min kærestes svingerindes bror fra jylland), så det ville jo være nemmere at prøve at finde ud af fejlen selv...


Men tak for svarene smile

.oO{BabyDragon}Oo.

Piger kan da også lave bil......?
Jamen hvorfor ikke lige teste, ved at bytte de to ens højttalere ud. Og ligeledes bytte om på stikkene i radioen, så du får konstateret, at det ikke er den, det er galt med.....
Så kan du i hvert fald eliminere disse, hvis problemet fortsat består!
- og så kan du/vi jo tage det derfra.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jan R. Det mener du ikke, højtalleren kan da ikke selv lave den lyd, resten af dit indlæg er ok.

MVH en tidligere radio/tvmekaniker.

Byt R-L Line oppe ved radioen, hvis problemet ikke flytter sig til den anden side, er det støjpåvirkning af line ledningen, flytter det sig er det kilden (radioen) den er gal med.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det lyder som om den eneste effektive løsning er at investere i et net støjs filter. Det koster ikke ret meget, og skal sættes ind på forsyningen til anlægget.
Søren K, og hvad er din teori så for det ?, det er jo resten af bilen der støjer ind i lavsignals kablerne og ikke lavsignalskablerne der driller eks. ledninger til baglygterne.

Hvis bare bil anlæg havde XLR stik, eller teknologien bag XLR, men så kloge bliver de sikkert aldrig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis