Lidt fysik-tænkning.

Lidt fysik-tænkning.

Når en ting udvider sig, opstår der varme, eller har jeg misforstået det ??
:oops:

Hvis jeg f.x. laver et tilstrækkeligt stort træk i en wire, så stiger temperaturen i wiren. Hvis jeg så et stykke tid efter slipper igen, opstår der så varme igen, når wiren trækker sig sammen ?

Altså, opstår der varme, både når en ting udvider sig, og når "ting'et" trækker sig sammen igen ??


Venligst

Nikk
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nikk

Når man udfører et stykke arbejde på et objekt stiger temperaturen på det objekt man udfører arbejdet på! Så det er korrekt at hvis du hiver i et stykke metal så stiger temperaturen (ganske lidt). Det samme gør sig gældende hvis man rør rundt i en skål vand - så stiger vandets temperatur.

VH

Knaswink
Ja Nikk: Selvfølgelig gør det det, har du sprunget Bungy Jump, nej jeg har heller ikke, og du må få en til at regne kræfterne ud ned og op, Sniffer bliver glad, når hun får at vide at hendes bundfrosne beholdere udvikler varme biggrin biggrin mvh Benny.

Benny N.
Citat fra Benny Nielsen

Ja Nikk: Selvfølgelig gør det det, har du sprunget Bungy Jump, nej jeg har heller ikke, og du må få en til at regne kræfterne ud ned og op, Sniffer bliver glad, når hun får at vide at hendes bundfrosne beholdere udvikler varme biggrin biggrin mvh Benny.



Weeeee - går straks igang med noget varmepumpenoget :lol: :lol: :lol:
(Benny....ka du så være sød. :wink: )

nikk..::::
Den der med at udvide sig, når det trækkes sammen igen.........den kan jeg sgutte greje...............................................................................

Sniffer  
når et stof udsættes for arbejde opvarmes det.
Når det opvarmes udvides det.

Kæden er derfor arbejde->opvarmning->udvidelse.

Når stoffet afkøles trækker det sig sammen til den oprindelige størrelse (som regel). Det er jo derfor vi f.eks har ekspansionsbeholder på centralvarmeanlægget eller kølesystemet i bilen.

Princippet udvidelse/sammentrækning anvendes bla i "krympepasninger" når et f.eks tandhjul skal monteres på en aksel:

Tandhjulet opvarmes og akslen nedkøles, tandhjulet kan derefter let presses nedover akslen. Når begge dele er hhv afkølede/opvarmede sidder tandhjulet urokkeligt fast på akslen.

Mht is "udvider" det sig jo når det (vandet) bliver afkølet, men her er der jo samtidig tale om et faseskift fra flydende til fast form - så her kan regelen om opvarmning=udvidelse ikke lige bruges 8)
Annonce
UNDSKYLD alle sammen: spørgsmålet var selvfølgelig ikke om emnet også udvider sig, når det trækker sig sammen igen, men om emnet også UDVIKLER VARME når det trækker sig sammen igen. Sorry :oops: :oops:


For at opsummere lidt på det héle: Hvis jeg trækker hårdt i et materiale, fx. et stykke tov, så opstår der en varme i tovet pga. trækket.
Når jeg så gi'r slip igen, opstår der så igen varme i tovet, eller måske lige omvendt, at det udvikler kulde, altså bliver koldere ?? Eller hvordan er det ?



Venligst


Nikk
Citat fra nikk

For at opsummere lidt på det héle: Hvis jeg trækker hårdt i et materiale, fx. et stykke tov, så opstår der en varme i tovet pga. trækket.
Når jeg så gi'r slip igen, opstår der så igen varme i tovet, eller måske lige omvendt, at det udvikler kulde, altså bliver koldere ?? Eller hvordan er det ?


Som knas allerede har skrevet: når der udføres et arbejde afgives der varme.

Når du trækker i tovet udfører du et arbejde, og du afgiver varme. Da rebet også arbejder. afgiver det varme. Faktisk udfører du et ekstra stykke arbejde, fordi du også gemmer noget potentiel energi i det udstrakte reb. Denne energi bruges så til at trække tovet sammen igen når du slipper, det er et arbejde, og derfor udvikles der varme fra tovet.
Nu er min thermodynamik lidt rusten, men et opslag i min herlige
lærebog fra Fyski1 (Note til Varmelære af Finn B. Rasmussen)
side52 afslører når snoren trækkes i (og dermed forlænges)
bliver den koldere, og når trækket lettes bliver den varm.
En svensk gut ved navn Edlund skulle have lavet de første målinger af det.

Intuitivt kan det jo heller ikke passe at snoren bliver varm både
ved strækning og afspænding. Det er også en konsekvens af
termodymanikkens første hovedsætning (energibevarelse i lukkede systemer).

Derudover kan der nok være noget kemi i spil, f.eks. hvis
snoren knækker og nogle bindinger brydes vil der blive varmere
omkring brudstederne.

mvh
Jakob
Citat fra grove

et opslag i min herlige
lærebog fra Fyski1 (Note til Varmelære af Finn B. Rasmussen)
side52 afslører når snoren trækkes i (og dermed forlænges)
bliver den koldere, og når trækket lettes bliver den varm.

mvh
Jakob



Undskyld, men det har jeg lidt svært ved at tro.

Det er også stik modsat af hvad andre mener her i linket.

Så hvordan ligger landet ?? biggrin


Venligst

Nikk
Hej Nikk

Du kan roligt tro hvad Grove har fundet ud af (Finn B Rasmussen er en dygtig mand indenfor varmelære). Se evt: http://www.kemi.kvl.dk/~helm/teaching/Analytisk%20og%20fysisk%20kemi/Fysisk%20kemi%202.pdf
Prøv at forestil dig at de enkelte molekyler i "stoffet" indeholder varme, og at man så fjerner dem længere fra hinanden, så vil varmeafgivelsen blive mindre.

Ved det absolutte 0 punkt ( -273,15 grader) kan intet stof trækkes længre.

Mvh Anders
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis