Lidt fysik-tænkning.

Lidt fysik-tænkning.

Når en ting udvider sig, opstår der varme, eller har jeg misforstået det ??
:oops:

Hvis jeg f.x. laver et tilstrækkeligt stort træk i en wire, så stiger temperaturen i wiren. Hvis jeg så et stykke tid efter slipper igen, opstår der så varme igen, når wiren trækker sig sammen ?

Altså, opstår der varme, både når en ting udvider sig, og når "ting'et" trækker sig sammen igen ??


Venligst

Nikk
Lidt fysik-tænkning. Når en ting udvider sig... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Takker.

Når min nabo, så fortæller mig, at han har et materiale, som når der trækkes i det, bliver varmere. Når han så holder det udstrakt, indtil det er kølet ned igen, til den oprindelige temperatur, og så slipper igen, sådan at materialet trækker sig sammen igen, ja så bliver materialet koldt, altså koldere end det var hélt fra starten.

Hvad skal jeg så tro om min nabo ?? biggrin (er han fuld af l...)

Venligst

Nikk
Jeg er ikke fysiker, men der er jo ikke tale om et lukket system, så materialet påvirker omgivelserne og omvendt (og der kan både tilføres og fjernes energi) - mon ikke det er derfor, der er delte meninger om svaret? Det vil sikkert være nemmere at lave "reverse engineering" - altså, du fortæller hvad det er for et materiale, og dem med forstand på det udleder/forklarer derfra, hvorfor det opfører sig som det gør, og hvilke love, det er "ramt" af smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis