Maling af vinduer

Hej

Hvornår er det for sent på året at male vinduer. I det hus vi lige har overtaget, er vinduerne 1½ år gamle og har aldrig fået noget behandling af nogen art, eller kun den behandling de har fået fra fabrikken. Så derfor ville vi gerne male dem inden vinteren er helt over os. Eller kan vi give dem noget så de kan holde vinteren over og så male dem hvide til foråret?

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

/ Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar: Nej du kan ikke male dem nu.

Det lidt længere svar: Træets fugtighedsprocent skal helst ligge mellem 14 og 18. Så får man det bedste resultat. Det gælder alt træ udendørs. Dog ikke nåletræ som Lærk. Det trækker ikke så meget fugt som bøg og fyr. Derfor er det for sent på året til at gøre noget ved det nu.
Maler du nu vil det, næsten med garanti, skalle af om en 7-8 måneder.
Når årstiden til at male igen er kommet, kan man købe en fugtighedsmåler i mange byggemarkeder. De fåes efterhånden for en hund.

mvh
Melin
Det korte svar: Nej du kan ikke male dem nu.

Det lidt længere svar: Træets fugtighedsprocent skal helst ligge mellem 14 og 18. Så får man det bedste resultat. Det gælder alt træ udendørs. Dog ikke nåletræ som Lærk. Det trækker ikke så meget fugt som bøg og fyr. Derfor er det for sent på året til at gøre noget ved det nu.
Maler du nu vil det, næsten med garanti, skalle af om en 7-8 måneder.
Når årstiden til at male igen er kommet, kan man købe en fugtighedsmåler i mange byggemarkeder. De fåes efterhånden for en hund.

mvh
Melin
Hej igen

Jeg havde det nok lidt på fornemmelsen, men et eller andet skal de vel have, eller kan de sagtens holde endnu en vinter uden behandling, eller som jeg skrev tidligere, kan vi give dem noget, bare til vinteren over, så de ikke bliver dårligere?

Tak for hjælpen

med venlig hilsen

/ Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Hej selv igen.

Min holdning er den at skaden er sket og det er der ikke noget at gøre ved.
Hvis du giver dem grundingsolie og ingen slutmaling, ja så damper olien bare af igen efter få dage og så er du lige vidt.
At male dem nu vil bare give et værre mas når du så skal male dem igen til foråret.
Jeg ville som sagt vente, men jeg er ikke "ekspert" inden for området.
Det kan være der er nogen der er af en anden mening. Lad os høre fra dem.

Mvh.
Melin
Hvis de er sidehængte (nemme at afmontere) kan du jo dække resten af med plastic, tage de der vinduer af, for så at male dem indendørs efter du har målt fugtigheden i træet, men selvfølgelig kræver det en tør, og gerne opvarmet garage eller lign. rum. Så må du vente med resten til senforåret, så er skaden da kun halv.

PS. iøvrigt noget øv med vinduer der ikke er malet bag lister og andre steder. Jeg splittede mine vinduer helt ad så jeg kom ind alle steder. Glaslister fik lov til at stå og søppe i grunder nogle timer. Jeg løber ALDRIG umalede vinduer mere (der skal forhåbentlig ikke skiftes vinduer her mere).

PPS. er det dig på det lille billede ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Hvis det var mine vinduer (jeg var i gennem processen med at rette op på den tidligere ejers sjusk i sommers), så gav jeg dem en omgang klar Gori 44 nu. Evt. efter let afslibning af mørkt træ (angrebet af sol/vejr/vind).

Det kan allerhøjst være spildt arbejde.

(der bygges stadig huse, selvom det er blevet efterår - og træværket på dem bliver også malet/behandlet - også uden at stå i en hal med styret temperatur og fugtighed)

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Hej

Der er nogle meget klare forudsætninger, for at vinduer kan behandles.

1. fugtigheden i vinduet må ikke være over 12%.
2. temperaturen må ikke være under 10 grader.
3. luftfugtigheden må ikke være over 80%.
4. der må ikke danne sig fugt på overfladen, før olien/malingen er tør.
5. behandel aldrig udendørs flader i stærk solskin.

Ellers er det jo underordnet om vi er i slut oktober, i januar, eller i juli måned

Lån eller køb en fugtmåler i din lokale farvehandel.
Få målt fugtigheden i dine vinduer.
Rens dem med trærens, eller egnet produkt til udendørs træ.
Slib ned til rent træ.
og hvis det var mig, der skulle i gang på nuværende tid af året, ville jeg give dem en gang UDENDØRS træolie gerne på linolie, så holder det, de næste 6-8 måneder, og vente med at male dem til næste år.
Da du er så priviligeret, at de ikke har været malet før, så ville jeg uden betænkning give dem en god kvalitets linoliemaling, når den tid kommer.
Det tager lidt længere tid, at male dem, men så kan du rigtig være tilbagelænet og nyde synet af dine naboer, der hele tiden skal vedligeholde deres træbeskyttede vinduer.

Colormann
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også