Hej Alle
Jeg forsøger hermed at poste mit tidligere indlæg igen.
Minusklint:
En minus klint eller samleskinne er typisk placeret i nærheden af sikringerne, og samler alle minusledningerne. Som tilgang til samleskinnen anvendes en ledning af højt kvadrat 25mm2->50mm2 fra batteriet, og så tilslutter man herefter alle sine minusledninger. Dette giver en god og overskuelig minus forbindelse. Man ser tit dårlige forbindelser, hvor ledningerne er samlet på en tilfældig bolt på appeteringen.
Den kan købes i de fleste marine forretninger, eller på nettet hos
www.dansea.dk, se under hovedstrøm/dioder og samleskinner.
Jeg bygger gerne mine selv af VETUS sikringsholdere, som består af to 10mm bolte, og laver herefter samlinger i dobbelte samlemuffer.
Valg af sikringer:
Hvis man skal have mange sikringer i sin båd, vil det altid være et problem at forsyne dem alle med 12Vdc uden et efterfølgende ledningskaos. Jeg vælger at bygge min egen tavle af sikringsholdere som er monteret på en din skinne, og tilgangen sker igennem en fælles samle skinne. Vælger man denne løsning sidder tavlen gerne gemt, og man placere sine afbrydere til tænd og sluk af diverse ting i instrumentbordet. Disse sikrings holdere kan tage kabler op til 25mm2, og sikringer i størrelsen 1-50Amp.
Man kan også vælge den type hvor afbrydere og sikringer sidder samlet på en plade. De findes både i dyre og billige udgaver. De billige har tit problemer med at kunne fastspænde ledninger af højt kvadrat eller en samling af mange ledninger på en forsvarlig måde. DANSEA sælger gode tavler der er meget monteringsvenlige og holdbare.
Korrekt samling af kabelsko:
Dette gælder kun kabelsko af metal, og ikke de almindelige røde,blå og gule.
Ved montage af kabelsko, anvendes der altid en presstang og aldrig skruestik, vandpumpetang eller lodning - Fremgangsmåden er som følger:
1. Kabelisolering fjernes, krympeflex påføres ledningen og kabelskoen monteres med en presstang. Dette kan gøres hos den lokale elektriker eller marine forretning - en presstang koster typisk 1800 dkk.
2. Krympflexen trækkes op over det metal der er presset på kablet og afsluttes under øjet, uden at berøre anlægsflader. Herefter varmes krympflexen på ledningen og kabelskoen.
3. Lednings enden i kabelskoen skal nu forsegles med lidt tectyl på sprayflaske. Nogle kabelsko er lukkede i enden, og der er et lille hul hvorpå man kan sprøjte tectyl ind. Andre er ikke lukkede, og her påføres tectyl på hele lednings enden.
4. Nu er kabelskoen forseglet, og derved mere modstandsdygtig over for korrosion forårsaget af fugt.
Vinterkonservering af installationen:
Jeg sprayer altid rigeligt med WD40 på alle sikringer, samlinger og instrumentpanel. Du kan med fordel give din motor en hel flaske med det samme, så den er dækket af et tyndt lag olie vinteren igennem - Olien fordamper hurtigt igen når motoren bliver varm, og alle rustne bolte dysser osv bliver nemmere at skrue ud når det bliver nødvendigt.
Vi har en komplet ny 2005 Volvo Penta motor installeret, og den har fået påført ca. 300ml WD40, da båden blev lagt op for vinteren.
Nye elinstallationer i både:
Er der nogen der påregner at start helt på ny med en installation i en båd, er der en masse andre forhold/faldgrupper man skal tage højde for, og er der brug for mere omkring det emne skriver jeg gerne lidt om dette også.
Jeg opdatere min hjemmeside med en masse billeder, når tiden tillader dette.
Er der noget af ovenstående der ikke er klart, uddyber jeg selvfølgelig gerne dette.
Mvh / Br
Peter Sorensen