Utæt tagpaptag /bitumen plader

Har overtaget et ældre kolonihavehus - ca. 30 år gammelt - hvor taget er utæt. Det var oprindeligt belagt med "bløde" bitumen tagplader, der var sømmet direkte på tagpappet på en temmelig uprofessionel måde.

Vi fjernede - og kasserede - pladerne og spartlede taget hvor sømhullerne
var, og har siden givet det ialt 4 kange tagasfalt. Det er, om muligt, endnu
mere utæt end før. Vi synes dog ikke, at vi kan se nogen desiderede utætheder/huller i taget, men det regner altså ned, temmeligt meget endda.

Overvejer nu at lægge et nyt lag bitumenplader på, men denne gang på
et underlag af lægter som beskrevet i monteringsanvisningerne til pladerne.

Tagets areal er ca. 60m2 og med et anslået (ensidigt) fald på ca. 5cm pr. lm.

Årsagen til at vi vælger disse tagplader er, at det bliver betydeligt billigere end hvis vi skulle lægge nyt tagpap på. Pladerne vil koste ca. 4000, hvorimod et nyt lag tagpap - lagt af en taglægger - vil beløbe sig til mindst 15.000 kr.

Efterlyser gode råd og erfaringer mht til arbejde/montering af bitumenplader.

På forhånd tak,
Claus Petersen

navigare necesse est
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Claus,

Drop det - bitumen er noget snavs. Især med den hældning.

Overvej i stedet et stålpladetag, som kan fåes præcis i den længde, du skal bruge. Med en hældning på kun 5 cm/meter skal du ikke have samlinger. Og med pladetaget har du et rimeligt underlag (Der skal blot afstandslister og lægter til for ventilation, så er du kørende).

Mvh.

Jan R.
Hej Jan.

Du har ret, det vil jeg overveje/undersøge. Det er specielt prisen på de forskellige muligheder, jeg desværre bliver nød til at tage i betragtning.

Jeg ville helst svejse et nyt lag pap på, men tør ikke selv give mig i kast med et sådan project, idet jeg går ud fra, at der skal foretages en form for grunding eller specielbehandling af det eksisterende tagpap. Skal det
udføres af en tagdækker bliver prisen på ikke under 15.000kr.

Som nævnt kan jeg lægge bitumenpladerne for omkring 4000 kr.

Jeg vil nu undersøge priserne på et ståltag, men kan forestille mig, at det vil blive noget mere kostbart end bitumenpladetaget.

Men tag for dit svar.

mvh,
claus petersen

navigare necesse est
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Glem alt om disse forfærdentlige bitumen plader....
På et tag som dit der næsten er uden hældning har du to muligheder.

Enten gennemgående stålplader, og de vil kun være tætte hvis de er gennemgående og de skrues i toppen af bølgerne. priserne er vel fra ca 40 kr / kvm men afhænger ef længde, profil, fabrikat osv.. Og om de skal leveres her og nu eller de måske kan tages med indenfor en periode.. altså være flere om at dele transportomkostningen.

Elers kan du vælge en svejset tagpap. Om du selv vil brænde den på eller ej er op til dig. Men det er ikke specielt svært. Men hvor meget du vil spare ved at gøre det selv ved jeg ikke.. Men 15.000 for 60 kvm er vel egentligt ikke så vildt..... 250 kr / kvm ?? alt inclusive ! Jeg tror ikke du skal forvente en pris der er ret meget lavere hvis du ikke selv skal igang.
En proffer brænder vel ordentligt op på sternebrædder monterer alukapsler på sternen osv. Det koster jo også at lave den slags selv. Men er en del af arbejdet hvis det skal være færdigt. Har du skorsten, udluftninger osv kræves der jo også lidt ekstra arbejde ved disse.

Gør du ikke noget eller bruger bitumen ;-) så vil du fortsætte med at få vand gennem taget og dit hus vil hurtigt blive ødelagt og koste langt mere at udbedre skaderne på.

Valget er dit :wink:

MVH Njord
Hej Njord - du har gjort det meget klart for mig, hvad der skal gøres, og jeg takker dig for dine gode råd. biggrin biggrin

mvh,
claus petersen

navigare necesse est
Hej Claus

Prof tagdækkere køber matrialerene til andre priser end os dødelige.
Tagpap koster under halvdelen i tyskland. Se www.bauhaus.de .

Lån eller køb en luftaffugter. Det er meget fugt i alt dit træværk, også det der ikke er vådt. Det kan tage flere uger at tørre huset, men det er hurtigere end at bygge et nyt pga. svampeangreb og det er mange gange billigere.

Regn er godt i haven.

Thomas

Mvh Thomas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Thomas FH

Hej Claus

Prof tagdækkere køber matrialerene til andre priser end os dødelige.
Tagpap koster under halvdelen i tyskland. Se www.bauhaus.de .
Thomas


Så vidt jeg kan se bør linket være http://www.bauhaus.info/

mvh
JC

Hej Claus!

Kan se du har problemer med noget tagpap, du ville helst have pap på igen, men er lidt afskrækket af de høje priser.

Jeg har en tagpap virksomhed og kan lave færdigt paptag for kr. 99,- pr.kvm +moms. Det er kvalitets pap, pf5000 sbs. Dertil kommer blik arbejde, det er normalt ikke det der vælter læsset, en alu-kapsel koster monteret med alu-søm kr. 28,- pr. lbm.

Hilsen Lars Hyldtoft


<p>&#160;tagdækker</p> <p>&#160;</p>

Er hus på ca. 30 år - synes altså det er meget godt "gået" af de plader.

De er billige - nemme at lægge op og man får vel også noget garanti på dem..


Sniffer  

Hvis der oprindeligt har været tagpaptag og efterfølgende er monteret Bitumenplader, tyder det på, at tagpaptaget har været utæt og man har valgt en dårlig, men hurtig løsning. Nu kommer der så også vand gennem både Bitumenplader og tagpap og  hvor længe har det stået på?

Din pøsen på af tagasfalt har ikke løst problemet, tværtimod.

Det tyder vel alt andet lige på et _længerevarende_ problem?

Hvis det var mit kolonihavehus, ville jeg undersøge hvordan træværk og evt. isolering under tagpappen har det, _før_ jeg begyndte at lægge ny tagbelægning, det vil efter min mening være ren idioti at indkapsle et evt. problem, der senere kan koste en formue at udbedre, jeg ville under ingen omstændigheder kun forholde mig til ny tagbeklædning.

Men det er måske bare mig der er så hysterisk, at jeg ikke vil bevare en evt. halvrådden trækonstruktion eller drivvåd isolering?

Skrevet af lars hyldtoft den 14-11-2008 15:26

Hej Claus!

Kan se du har problemer med noget tagpap, du ville helst have pap på igen, men er lidt afskrækket af de høje priser.

Jeg har en tagpap virksomhed og kan lave færdigt paptag for kr. 99,- pr.kvm +moms. Det er kvalitets pap, pf5000 sbs. Dertil kommer blik arbejde, det er normalt ikke det der vælter læsset, en alu-kapsel koster monteret med alu-søm kr. 28,- pr. lbm.

Hilsen Lars Hyldtoft



Lars det er et indlæg fra 2005, du har fundt frem.

Så der for kan dit indlæg kun tolkes som reklame, og det er forbudt her inde, og er anmeldt til admin. Så det bliver nok snart slettet.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også