beklædning/sider på en skur

Hejsa
Jeg står for at skulle lave en udendørs skur - skal ikke være isoleret - men helst tæt.
Hvilken typer beklædning/plader kan anbefales..
her tænker jeg både på pris pr. kvm.
samt om det kan laves tæt, således at vinden ikke fiser ind af sprækker.

på forhånd tak

Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah hvis du laver en ganske almindelig to-en med "trykimponerede" brædder som eks 95 x 21 kan det jo ikke koste alverden. Vindpap bagved og eventuelt en vådrumsgipsplade på inderside så er du da fint kørende for rimelige penge og med begrænset behov for værktøj. Du kan jo også klinklægge dem sådan at du bedre kan skifte de nederste, da de jo ofte blive møre først.

Den billigste jeg lige kan komme på er en "forskalning" med sildekassebrædder eller gamle paller med en malet hård masonitplade på. Uden på lister for ca. hver 30 cm til at holde pladen. Det kan faktisk holde længe (på udhuset på mit sommerhus har det siddet i 30 år) men er ikke så pænt som mit første forslag og næppe helt så tæt.
Hej

Når du skal igang så lav det ordentligt.

Jeg har selv en tilbygning på siden af garagen. Den er bygget med en stolpe konstruktion hvorpå der er skruet en 6" klinkebeklædning. Det er tæt, ser godt ud og er nemt at m,ontere. At det er lavet med et klinkebrædt gør at det er tilstrækkeligt tæt.

En super konstruktion er at lave enten een 1 på 2 eller klinkebeklædning yderst. inden for denne en tryk imprægneret afstandsliste 25x50mm og vindpap på stolperne. Bag vindpappet mellem stolperne kan du isolere. og afslutte inderst, med en OSB plade, køb den vandfast med fer og not. Det er enkelt og sikkert. Og relativt billigt.

Den ene version er uisoleret.. den anden er isoleret. Valget er dit. Men brug lidt ekstra penge på materialerne da det jo skal holde i mange år...
Og gode materialer gør også det langt lettere at lave ordentligt.. skæve brædder får det hele til at se forfærdentligt ud.

Hvad angår tag så hold dig fra de gennemsigtige billige plastplader..
Lav det ordentligt, fx med en tapOSBplade og brænd tagpap på disse.
Husk tagrender.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan ikke siges meget bedre end Njord ovenfor.

Min holdning var tidligere at "træ vokser lodret, derfor monteres det ligeså" (vand løber således nemmest af). Men dette kræver, at der er mindst 20 cm til jord.
Derfor foretrækker jeg til skure at lave vandret beklædning, hvor de nederste brædder er monteret, så de kan udskiftes. Klinkbeklædning er genialt i den henseende.

Mvh.

Jan R.
Hvor meget overlap skal der være på en 1-på-2 beklædning?

Er det ikke også noget med at man skal vende de inderste brædder (2'erne) med kernesiden udad og de yderste (1'erne) med kernesiden indad således at de "lukker sammen" når de krummer?

Hvis brædderne monteres lodret skal man vel også lave en "Vandnæse" ved at skære brædderne lidt i smig (30grader)? Det har jeg i hvert fald gjort med en profilbræddebeklædning engang.

mvh
Raun
@Raun,

Jeg ville vende kernesiden udad på dem alle - så de bliver siddende (spænder mod underlaget).
Med din metode vil man være nødt til at spænde alle skruerne efter.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jan,
Ok, det giver mening :lol:
Hvor meget overlap vil du anbefale? 1cm?
mvh

Raun
Ja i hvert fald - idet brædderne jo har det med at give sig.
Men søm ALDRIG i siderne, hellere på midten. Og brug så i øvrigt skruer ;-)

Dup sømmene - eller som sidst jeg lavede et på to. Bor for. Det tager lidt længere tid, men hvor er det flot, når træet ikke revner.

Jeg skiftede en facade for nogle år siden, hvor ejeren havde fået fræset alle "1'erne" med et spor i hver side (1,5x1 cm), således kun 1,0 cm stak frem (det var 1" brædder). Det ser hamrende flot ud, idet effekten bliver knap så markant.

Mvh.

Jan R.
tak for de go'e råd - og mulige løsninger.

jeg har mere eller mindre besluttet mig for kalmerbrædder - i 25 mm. og med en bredde på ca. 17-18 cm.
dem kan jeg få til lige knap 10 kr. pr. lb. meter...

Men endnu en gang tak for alle indsparkenen... :lol: biggrin


biggrin biggrin biggrin biggrin
Kan du evt oplyse hvor du får kalmarbrædder til den pris? :lol:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også