Fuldspartling igen igen...

Hejsa

Jeg prøver ihærdigt at spartle vores væg op i gangen så den er klar til at få sat glasfilt på, men jeg synes ikke rigtig jeg kommer nogen vegne. Jeg har rigtig bred spartel og prøver at påføre spartelmassen så jævnt som muligt. Derefter sliber jeg med sandpapir korn 100.

Mit problem er at næsten uanset hvad jeg gør og hvor omhyggelig jeg er med det, er der stadig små lunker hist og her. Væggen føles ujævn når man stryger hånden hen over den. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt man kan se disse "bløde" ujævnheder når først der er sat filt op og malet.

Er der nogen der vil være behjælpelig med nogle tips til hvordan det skal gøres?

På forhånd tak
Jørgen
Hejsa Jeg prøver ihærdigt at spartle vores væg... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
.......man kan også tage en medium/grov sansspartel og i den våde masse lave et flot mønster med en korthårdet og bred pensel

bare et forslag

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Lige et tillægsspørgsmål:

Vi skal fuldspartle væggene i vores stue, og nu har jeg set, at der er henholdsvis 10L DANA Håndspartelmasse til 70kr. og 10L DANA Letspartelmasse medium til 129kr. på tilbud i Bauhaus.

Hvad er forskellen på de to typer spartelmasse?? Findes der billigere alternativer, hvis man skal spartle store arealer (altså blande selv)??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Brunhøj

Lige et tillægsspørgsmål:

Vi skal fuldspartle væggene i vores stue, og nu har jeg set, at der er henholdsvis 10L DANA Håndspartelmasse til 70kr. og 10L DANA Letspartelmasse medium til 129kr. på tilbud i Bauhaus.

Hvad er forskellen på de to typer spartelmasse?? Findes der billigere alternativer, hvis man skal spartle store arealer (altså blande selv)??


Hvis du skal spartle mere end 3-4 mm så skal du bruge en grov spartel.

Jeg har brugt Dana Lims Letspartel Grov, som er fantatsik at arbejde med og den kan lægges på i 20 mm. Køb den det bliver du glad for.

Hvis du bruge en spartel i for tykke lag så vil den sprække.
Det ser squ lækkert ud, men kan man ikke få det der skalterm eller hvad det hedder i finere udgave, altså uden de grove korn?

Men igen, lækkert arbejde!


Med venlig hilsen

/ Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skalterm består af et eller andet jeg ikke er klar over, og så er der puttet nærmest små sorte kugler der i. Så det kommer til at ligne rigtige mursten. Og så når den bliver vandskuret, så kommer resultatet derefter. Så jeg ved faktisk ikke om man kan få noget andet.
Citat fra Brunhøj

Lige et tillægsspørgsmål:

Vi skal fuldspartle væggene i vores stue, og nu har jeg set, at der er henholdsvis 10L DANA Håndspartelmasse til 70kr. og 10L DANA Letspartelmasse medium til 129kr. på tilbud i Bauhaus.


En lille Bauhaus-kommentar. 10L DANA Letspartelmasse medium koster altid 129,- i Bauhaus. Jeg studsede over det i reklamen, da jeg for et par uger forinden havde været i Bauhaus og lagt mærke til prisen. Læg mærke til at der står "markedspris 199,- spar 70,-". Fuskere!! :wink:

Men stadig, der er ok-billigt og godt at arbejde med.

mvh
Jørgen
Jeg ser du spørger om hjælp til at fuldspartle en væg og ikke til at lave mønster eller andre gode ideer.
Det halve af det danske rige har snart en eller flere fuldspartlede vægge, så det kan du også lære.

Et GDS tip er at starte med at bruge et langt vaterpas eller en helt glat skinne. Når du lægger denne op ad den bulede væg, kan du med en blyant nogenlunde tegne lunkerne ind. Forskellige steder på væggen kan du så skrive tal 1,2,3,4,5,6 osv for hvor mange millimeter der ca. mangler. Når jeg f.eks spartler, bruger jeg en 30-40 cm spartel og bevæger den i cirkler. Det giver hurtigt en god øvelse og indstillingen mens du laver det er: "jeg ka´ bare det der´". Og gå systematisk frem, dvs. lav et stykke af væggen ad gangen, i stedet for at springe rundt på må og få... og gå ikke tilbage- det tørrer jo ret hurtigt.

Slib med ca. 80-120 papir på en slibeplade med skaft.

Og så een gang til......

Husk grunding med microdispers ( forankringsgrunder ) inden opsætning af filt....

Jo sværere det er, jo bedre fornemmelse når du lykkes med det.

God fornøjelse

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Hej Euroterm

tak for det rigtig gode tip!! Det vil jeg prøve.

mvh
Jørgen
Citat fra euroterm

Jeg ser du spørger om hjælp til at fuldspartle en væg og ikke til at lave mønster eller andre gode ideer.
Det halve af det danske rige har snart en eller flere fuldspartlede vægge, så det kan du også lære.

Et GDS tip er at starte med at bruge et langt vaterpas eller en helt glat skinne. Når du lægger denne op ad den bulede væg, kan du med en blyant nogenlunde tegne lunkerne ind. Forskellige steder på væggen kan du så skrive tal 1,2,3,4,5,6 osv for hvor mange millimeter der ca. mangler. Når jeg f.eks spartler, bruger jeg en 30-40 cm spartel og bevæger den i cirkler. Det giver hurtigt en god øvelse og indstillingen mens du laver det er: "jeg ka´ bare det der´". Og gå systematisk frem, dvs. lav et stykke af væggen ad gangen, i stedet for at springe rundt på må og få... og gå ikke tilbage- det tørrer jo ret hurtigt.

Slib med ca. 80-120 papir på en slibeplade med skaft.

Og så een gang til......

Husk grunding med microdispers ( forankringsgrunder ) inden opsætning af filt....

Jo sværere det er, jo bedre fornemmelse når du lykkes med det.

God fornøjelse


Det lyder fedt, det vil jeg også prøve

God arbejdeslyst til andre der vil prøve

med venlig hilsen

/ Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også