Regnvandstank

Nogen der ved hvor mange frostgrader der skal til, før en 1000 l. tank er gennemfrossen??(Altså med vand i biggrin )
Tømmer i, der har tanke, jeres inden vinteren?
Hilsen sniffer

Sniffer  
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I princippet skal der jo bare være - 1 grad. Er vi under frysepunktet så fryser vand. Forskellen på om der er 1 eller 10 graders frost, er hastigheden hvormed vandet fryser.
Altså har du 1000 liter vand og en enkelt nat eller to med let frost så sket der nok ikke noget ved det. Men et endeligt facit findes ikke. Faktorer som vind og sol spiller jo også ind.

mvh
Melin
I princippet skal der jo bare være - 1 grad. Er vi under frysepunktet så fryser vand. Forskellen på om der er 1 eller 10 graders frost, er hastigheden hvormed vandet fryser.
Altså har du 1000 liter vand og en enkelt nat eller to med let frost så sket der nok ikke noget ved det. Men et endeligt facit findes ikke. Faktorer som vind og sol spiller jo også ind.

mvh
Melin
Altså bliver jeg nødt til at tømme tankene og bruge de dyre dråber til vanding om vinteren...ÆV cry
Tak for svaret :lol:

Sniffer  
Hej igen.
Jeg har ikke selv sådan en tank og udtaler mig bare sådan lidt løst om emnet.
Hvis tanken er af plastic, tror jeg da godt den kan stå med vand i vinteren over. Bare den ikke er helt fuld. Der skal lige være plads til de % som vandet udvider sig når det fryser.
Inden du gør noget overilet med det dyre vand ville jeg da lige vente og se om der ikke var nogle eksperter inden for "regnvandsopsamlingstankforfrysningsproblematikken", altså nogle der selv har nogle erfaringer.
Det er jo også dem du spørger efter i din opstart af tråden, jeg sendte bare lige lidt løse tanker.
mvh.
Melin
Ja Sniffer: Er din tank en af de store kraftige mælkehvide ????? så burde der ikke ske noget med den, selv om det fryser - 20, men nøjes med at have ca 900 l. i den, husk at vande om vinteren også planter, der vokser op af husmuren, eller er nyplantet i haven, hvis ikke det fryser - 20, du må heller ikke vande frostsikre krukker, hvis der kommer streng frost,de grønne tønder fra Silvan skal altid tømmes, mine tønder fra Novo har overlevet 35 vintre mvh Benny.

Benny N.
Annonce
Jeg har ikke erfaringer med de store tanke, men har da frostsprængt
et par af de grønne sad
Det er godtnok en stor isterning der kan være i sådan en....

Erfaringen er desuden at det kan betyde en del om hvor den står.
Den på hushjørnet er sprængt et par gange, men den der står i
en krog under halvtag har jeg endnu ikke måttet skifte.
Denne vinter har jeg seriøst tænkt på at tømme den 'udsatte'.

mvh
Jakob
*GGG* Her er så lidt at vælge imellem...
Benny - plejer du at have dine stående med vand?? sådan halvfulde?? Og jo..jeg skal jo ha vandet Rhododendronerne hele vinteren og så lige alt det der gemmer sig i "driverten"
Gad vide om jeg ikke skulle vove forsøget. :lol: Jeg bliver klogere og måske også andre?? Nogen bør jo lægge tank til. Og frosten er jo sjældent så streng her i lille DK.
Tak for alle indputtene.

Sniffer  
Er det en palletank du har Sniffer, kraftig hvid plast med et jerngitter om, kraftig aftapningshane i bunden på den ene side,+ et mande hul i toppen på størrelse med tallerken som kan lukkes med et kraftigt skruelåg, hvis ja burde der ikke være nogen fare, men tap 100-200 l. ud inden de - 20, de 2 tønder a 200 l jeg har fra NOVO får lov at bundfryse hvert år uden skader, på den ene har jeg monteret en slange, så overskudsvand efter tørre perioder kan ledes forskelige steder hen i køkkenhaven , det bliver ikke aktuelt idag med det vejr:-) :-). mvh Benny.

Benny N.
Hejsa..
Det er da lige sådan nogle jeg har, så jeg lader dem stå med vand, for jeg bruger store mængder.
Tusind tak for svarene.
Hilsen
sniffer
Ps..næ i dag skal kun vandes i "driverten"

Sniffer  
Mig bekendt udvider vand sig "vandret" når det fryser - det er fakisk det der er problemet med f.eks en swimmingpool.

Jeg mener at have hørt at man kan undgå frostsprængning ved at putte et "fjedrende materiale" ned i tanken som så kan deformeres når vandet udvides (vandret)

Nu ser det jo ud til din tank kan stå for presset sniffer men en ide kunne måske være at stoppe en gl bilslange eller lignende ned i tanken som vandet så kan presse sammen?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis