Opskrift på kældervæg

Hej LDS'ere

Som så mange andre vil jeg gerne have udnyttet kælderen i vores 1950'er hus lidt bedre. Kælderen er en høj, tør kælder med ca. halvdelen under niveau og halvdelen under.
Der er ikke omfangsdræn, og en del steder er der løs puds, og saltudblomstringer (men ikke decideret fugt). Det jeg forestiller mig er at gøre følgende:

1) Fjerne det løse puds
2) Rengøre væggen med grundrens (de områder hvor der er puds)
3) Påføre Borup Vandtæt på den del af væggen der er under niveau
4) Pudse de "bare" områder op med oppudsningsblanding (Optiproc)
5) Fuldspartle hele væggen for at få en ensartet overflade
6) Male med Cempexo, vandskuringsmaling eller lign. for at få en rustik overflade

Lyder det som en rigtigt fremgangsmåde?

Jeg er naturligvis med på at det ikke forhindrer vandet i at komme i muren, men det har det jo gjort i 50 år nu, så mon ikke den klarer det?

Derudover skal gulv og loft naturligvis laves, men det er en anden sag.

På forhånd tak

Deerhunter
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes ikke det lydet som en rigtig god løsning. ville selv vælge et anerkendt fabriket af vandspærren og så mener jeg ikke sandspartel har noget at gøre her. Har selv brugt følgende løsning:
1. Puds ned og fjern evt. asfalt på betonen med facadefræser
2. Vandex BB75 vandtætning
3. Udkast af C-mørtel (0-4 eller 0-2) i den stadig fugtige Vandex
4. Oppudsning med KC-mørtel
5. Cempexo (kun fordi dele af kælderen allerede var malet med Cempexo, ellers ville jeg have givet det silikatmaling).

hvis du gerne vil have en finere overflade end du kan få med KC 0-2, kan du vælge at finpudse væggen.

Husk at grundig forvanding er et must
Hej igen,

Tak for rådet - vi er enige om at det er indersiden vi snakker om, ikke?

Som man jo kan se af mine spørgsmål er jeg jo total amatør, så den procedure du beskriver virker lidt for kompliceret. Vandex virker ikke umiddelbart så let at gå til som Borup Vandtæt (hvad mener du med at det ikke er anderkendt?)
Til gengæld har du nok ret omkring sandspartel, og det kunne da også være at jeg skulle bruge silikatmaling i stedet for Cempexo.

Mvh.

Deerhunter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Vandtætningsmidler har ikke noget at gøre her, da den blot spærrer fugten inde med større skader til følge:

Sørg for at bruge meget diffusionsåbne materialer og en god udluftning overalt i kælderrummene.
Mur evt. en væg op i multiblokke indvendigt for soklen, og behandl den med diffusionsåbne materialer.
Mmhh. Enig i at god udluftning er et must og der skal bruge diffusionsåbne materialer. Vandex skulle også være diffusionsåbent. Har nu spurgt 2 murere og en rådgivende ingeniør om pro-contra Vandex. Alle var enige om at det var et godt produkt og kendte ikke til problemer, når det blev brugt til mindre fugtproblemer, men det er klart at udvendig løsning med omfangsdræn, isolering etc. er det bedste. Har heller ikke kunnet finde nogle internetsider, der fraråder Vandex-løsningen.
Hej

Skriver at du ikke har kunnet finde en internetside der fraråder Vandex-løsninger!

Jeg fraråder det da på denne side. biggrin biggrin

Jeg mener at uanset hvad du smører på væggen for at spærre for fugten, vil give fugtophobninger i konstruktionen og forstærke dine problemer.

Lav din konstuktion så diffusiontåbent som muligt og ventiler fugten væk!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa

Nu skriver jeg jo netop at vores kælder virker tør (der er ikke "kælderlugt, og der kan heller fornemmes nogen fugtighed på væggene) Ydermere har vi en affugter til at køre, dog primært fordi vi tørrer tøj i kælderen.

Mine "fugtproblemer" består i at pudsen jo løsner sig, og desuden at der enkelte steder er saltudblomstringer. Disse 2 problemer løser sig vel ikke ved at vi lufter ud?
Jeg kan godt forstå tanken om at vi spærrer fugten inde, men jeg mener nu også at både Borup Vandtæt og den maling jeg vil bruge er diffusionsåben, så væggen kan ånde?
Hmmm - jeg ved nu snart ikke hvad der er den rigtige løsning.

Mvh.

Deerhunter
Hej igen

Man kan så spørge hvorfor du vil bruge Vandtæt når væggen er tør?

En kældervæg vil altid være fugtig i en eller anden grad på grund af jordens fugtighed udenfor og hvis der ikke bliver afspærret effektivt udenfor må man ventilere fugten væk indvendigt hvis den da ikke skal ophobe sig i væggen med saltudblomstinger, afskalninger o.s.v. til følge.
synes du skal snakke med en murer om den rigtige løsning. Du kommer ikke saltudblomstringer og løs puds til livs, hvis du bare pudser ovenpå betonen. Problemet er jo, at der vandrer for meget fugt fra betonen ud i pudslaget -dvs. mere end hvad pudslaget kan komme af med via diffusion.

Jeg er absolut ikke ekspert, men henholdt mig til de råd jeg har fået fra folk med murer//bygningsingeniøruddannelser. Har også lige checket efter i Søren Vasegaards bog "bogen om huset". Han er godt nok arkitekt og hader cement i alle dens afskygninger. Dog skriver han netop om ren cementmørtel "Cementmørtel anvendes med fordel til pudsning af kældergulve og -vægge, hvor der ønskes en så vandtæt overflade som muligt". Indtil videre - og det er kun 5 måneder, har den måde jeg beskrev været meget succesfuld i vores kælder. der var også her løs puds og meget let fugtig beton. fugtigheden i kælderen faldet, ingen udblomstringer og løs puds. Har løbende checket om der skulle være tegn på at fugten skulle stige opad. Det er der ingen tegn på .

Du kan jo også ringe til Optiroc og hører hvad den rigtige løsning er.
@Lyk, vi har dog haft en af de tørreste somre i mange år, det hjælper nok også en del på at der ikke er set nye problemer, hvis det ligefrem var synligt før.

Men jeg hælder nok også til Orla's ide om at man ikke skal pakke fugtigheden inde, som i så også lidt har med jeres "hårde" skal af beton, jeg hælder udelukkende til den besværlige løsning, som jeg også har spurgt en del til her i forummet, nemlig at forhindre vandet udefra med omfangsdræn samt platon på ydersiden og evt isolering så man får en varm væg.

Se evt. http://www.systemplaton.com/foundationprotection.html eller find den norske hjemmeside, den har mange facts og en fin lang video.

Jeg kan ikke tro at en væg der aldrig er tør holder lige så mange år som en der er tør, med mit gamle hus tør jeg ihvertfald ikke at satse.

PS. hvorfor silikat maling frem for cempexo, som jeg ser som 100 % diffusionsåben.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også