Sprinklervæske (hjemmelavet)

Er der nogen der kan huske Hamlets (ham Leths biggrin ) opskrift på sprinklervæske?

Føler mig sgu' stadig som et kvaj når jeg betaler 35-40 kr. for 10 liter...

Med venlig hilsen
FlemmingB

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener det var en 1 til 10 og et lille skvat opvaskemiddel.

Nu vi er ved det satans blå vand, så må der være nogen der kan forklare mig hvorfor f***** folk bruger det de 9 andre måneder om året.

Jeg bruger vand med lidt sulfo i, men skal dog sige at man skal huske at "tømme dunken" inden frosten kommer, det er gået galt en enkelt gang.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Glatte fortove er årligt skyld i skader på knap 900 danskere

Ifølge tal fra Statens Institut for Folkesundhed får knap 900 danskere årligt brud eller forstuvninger, alene på grund af glatte fortove og stier. Knoglebrud - hyppigst på håndled - tegner sig for ca. 75% af disse ulykker, resten er forstuvninger.
Tallene taler for sig selv. Det er utroligt vigtigt, både af hensyn til sig selv og andre, at man salter på fortove, trapper etc.
Ifølge Grøn Informations hjemmeside er saltning med kalciumklorid at foretrække frem for almindeligt salt (natriumklorid). Kalciumklorid er nemlig mere skånsom end det almindelige salt.
Frosten kan også give problemer for bil og hus, så her er flere gode tips.

Bildør der binder
Glycerin smøres på gummilisterne med en klud. Mere skal der ikke til for at bildørene nemt kan åbnes i frosten.

Væk med is på bilruderne
Opløs 200 g Kalciumklorid i 300 ml varmt vand og kom opløsningen på en sprayflaske, der har sin faste plads i bilen. Spray ruderne og vupti - is og sne går hurtigt væk.

Lav selv sprinklervæske
Bland 1 del Isopropylalkohol 99% med 3 dele Demineraliseret Vand og nogle få dråber opvaskemiddel. Hæld opløsningen i den tank, der er beregnet til sprinklervæske. Opløsningen er frostsikker ned til hele -15 grader. Vær opmærksom på at den rene
Isopropylalkohol ikke spildes ned på bilens lak.

Dug indvendigt på ruder
Mange bilister har store problemer med at orientere sig på grund af duggede ruder - navnlig når de i frostvejr lige har sat sig ind og startet bilen. Dette problem løses nemt ved at polere den tørre rude med nogle få dråber ØKOsoft Opvask på en tør klud.

Undgå frostsprængninger
Man kan undgå, at udendørs vandtanke sprænger ved at hælde en blanding af 1 del Glycerin til 3 dele vand i den tomme vandtank. Pump lidt igennem, så også pumper og haner frostsikres. Vandlåsen i toilet og gulvafløb kan frostsikres med 40% Kalciumklorid. Metoden frostsikrer ned til -15 grader.

Undgå ødelagte støvler
Smør lædersålerne 3 gange med en opløsning af 1 del Koldpresset Linolie, 1 del Vandglas og 1 del Rensebenzin. Ryst blanding før påsmøring og lad opløsningen tørre på støvlerne, før de tages i brug i sneen.
Citat fra FB

Er der nogen der kan huske Hamlets (ham Leths biggrin ) opskrift på sprinklervæske?

Føler mig sgu' stadig som et kvaj når jeg betaler 35-40 kr. for 10 liter...


Hej.
Opskriften lyder således:

* 2 dele vand
* 1 del karburatorsprit
* 1 tsk. sulfo

Med venlig hilsen
Christian
Sprinklervæske og karburatorsprit et normalt begge isopropanol med lidt farve og duftstof.
Sprinklervæsken er bare fortyndet med vand . Der er ikke noget vundet økonomisk ved at lave den selv.
Man kan dog få en bedre kvalitet ved at lade være med at komme så meget vand i . Så får man ikke grødis på ruden ved at sprøjte på den inden den er varmet op.
Citat fra FB

Er der nogen der kan huske Hamlets (ham Leths biggrin ) opskrift på sprinklervæske?

Føler mig sgu' stadig som et kvaj når jeg betaler 35-40 kr. for 10 liter...


Du kunne også bare tage en uddannelse som mekaniker eller lign. og tage det gratis på værkstedet?biggrin Spøg til side. Du kunne f.eks. køre ind i bilexperten (mener jeg det er!) og give 50kr, og få fyldt sprinklervæske på gratis i et år.
Bildillen har også dette 50 kr. tilbud. Det bruger jeg, efter i flere år at have rodet med det selv.
Metro har somregel også sprinklervæske til kr. 30 for 10 liter.

Min Ford Focus er modellen uden advarsel for lav sprinklervæske stand, og selve dunken ligger skjult bag panser og plader. Det eneste man kan se er den lille påfyldningsbeholder og det er næsten umuligt at få en målepind proppet ned i det kringlede rør.

Nogen gode ideer til hvordan jeg kan holde øje med væskestanden uden at ofre en formue ?

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Citat fra clg

Hej.
Opskriften lyder således:

* 2 dele vand
* 1 del karburatorsprit
* 1 tsk. sulfo

Med venlig hilsen
Christian


Kan man ikke bare bruge husholdningssprit i stedet for Isopropylalkohol ?
alm. vand indeholder kalk som langsomt stopper dysserne til... mad

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis