Hvor tyk en leca-blok??

Da vi har planer om at bygge værksted og carport er der nogle overvejelser vi gør os,- materialer osv. vi vil jo helst holde omkostningerne nede. Har kigget lidt på Njords og andres billeder af deres garager.
Så der kommer lidt løse spg. med tiden.
Grundlæggende tror jeg jeg er kommet frem til at ville bygge i lecablokke da disse i sig selv er isolerende. Kun garagedelen skal bygges i leca (ca. 6x8m) carportdelen (ca 6x6m) skal være åben, eller beklædt med træ på en måde der lader luft passere men stadig holder sne og regn ude ( forslag ville være rart)
(1). Hvor tyk skal den være for at isolere sådan ok?? ( tænker 15cm )..eller skal man hellere vælge 10cm og efterisolere med 5cm glasuld.??
værkstedet skal hovedsagligt bruges til bilhobby, vinkelsliber og andre larmende redskaber..vil det komme til at lyde som i en tom tønde hvis jeg bare pudser den indvendigt også??
(2). Tagkonstruktionen skal være med hanebånd i garagedelen ( høj rejsning med let tag..tagpap eller linddap ståltag..- ( så man kan løfte en bil til fornuftig højde. Carportdelen skal laves med spærfod( hvis det hedder det??) så der kommer et lille opbevaringsrum over carporten. MEN med et spænd på 6m vil jeg tro at der skal lægges et par jerndragere op til at holde på taget?? (de røde streger på tegningen) desuden skal der jo være noget portværk- de turkise streger.. bliver den stump væg der så skal bære jerndrageren stærk nok??..eller skal man nøjes med bare at lave en enkelt port?
Da jeg skal bygge så tæt på skel som muligt vil projektet være behæftet med mange udfordringer med hensyn til tilladelser på (1).højde (så højt som jeg overhovedet kan få tilladelse til af naboer og kommune) (2).længde over 12 meter. (3). areal over 50m2...håber det hele lykkesbiggrin.
Samtidig skal der så bygges til boligen også, men den historie får i i en anden post.
Alle ideer/kommentarer modtages gerne.

[IMAGE:1014]

MVh. Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jan R.
Jan R.
1896 7500
Skulle jeg lave et udvendigt redskabsrum med opbevaring af værktøj, ville jeg lave en egentlig sokkel og isolere dækket - allerede her har du vundet en del varme. Uisolerede redskabsrum har det med at få værktøjet til at ruste.

Dernæst - om du laver en trækonstruktion eller leca er vist en smagssag. Jeg foretrækker træ, da det giver mulighed for en bedre isolering og er væsentlig nemmere at arbejde med. Gider man ikke male, kan du jo sætte eternit-beklædning op.

Et vindue mod syd giver et godt tilskud til opvarmningen og et dejligt arbejdslys.

Mvh.

Jan R.
njord
njord
6119 7120
Hej

Når du vil have garage delen åbent il kip, så tror jeg du skal overveje en løsning med stålspær. Jeg vil også lave et egentligt fundament, med isolering i gulv osv. Husk at få din tagflade isoleret ordentligt.
Når du skal igang med byggeriet, så få ført varme over fra selve huset. Det giver mulighed for at lave kalorifærevarme i garagen. Det glemte jeg... så nu er det elvarme...

Hvad angår størrelse afstand til skel osv så tror jeg det afhænger meget af hvor du bor.. er det i et parcelhuskvarter... er din grund stor... kommer du til at genere naboen... tager du han sol om eftermiddagen..

At bygge med trævæg fremfor lecavæg giver også den fordel at du kan have dine instalationer løbend inde i vægen, tænker på strøm, kraft,
luft....

Min luft sidder indvendigt, men strømmen er gemt væk... Det gør det lettere at placere reoler, arbejdsborde osv osv.

Husk masser af strøm, såvel 230 Volt som 400 Volt.... Og lave masser af lys i loftet. lav det gerne så du kan tænde det i sektioner.. der kræves en del lys en mørk vinter aften.. men kun et let tilskud en sommer aften... :wink:

MVH Njord
njord
njord
6119 7120
Overvej grundigt hvilken bygge stil der passer til dit hus og området gennerelt... tænk på taghældning, tagmateriale, facade materiale, farve osv osv...
Det kan være afgørende om naboen mener der er harmoni og om kommunen er med på projektet....

Hvad har du lov at bygge efter lokalplanen ???

Er du over din bebyggelses grad så snak ned naboen før du laver ret meget forarbejde... Han kan sige nej...

Vær opmærksom på diverse regler om afstand til skel, højde til modstående vej, osv osv. Tag gerne en tur omkring teknisk forvaltning og få gennemgået reglerne inden du tegner ret meget...

HAr du et godt projekt der passer arkitektonisk ind.. så kan det hjælpe med ved en dispensations ansøgning.. Min garage er der givet disp til at den er bygget i træ. Kravet var samme materiale som hovedhuset... ( jeg tror det er for at undgå diverse discount carportløsninger, med træstolper og plasttag :oops: Dem vil jeg også helst se undgåes i mit nabokvarter...)

MVH Njord
Annonce
Annonce
Jesper_P
Jesper_P Trådstarter
122
Hov ja der var en del jeg havde glemt kan jeg se.
Bla. længden..garagedelen er 8m carporten er 6m..ialt 14m.
Der skal selvfølgelig laves fundament med alt hvad det indebærer.
Valget af lecablokke kommer sig af at jeg ikke synes om f. eks 1 på 2 beklædning. Gider desuden ikke male hvert 2. år.
Når engang der er blevet bygget til selve huset skal det filtses, derfor vil det passe fint med pudset/filtset garage også. Beboelsen er lavet i mursten, men jeg vil tro at prisen pr.m2 væg af mursten med træskellet overstiger prisen af en m2 væg af leca?
Taghældning på beboelsen er 50grader (målt på spær i skunk). Hvis man forestiller sig at væggene på garagen bliver 2½ meter høje giver det ca en højde til kip på 6 meter..hvad jeg nok ikke lige forestiller mig jeg får lov til at bygge selvom naboen har sagt jeg bare kan bygge alt det jeg vil.
Højden på vægge skal være ca2½m da jeg er biltosse og engang gerne ville have en vwcamper ( standard højde på 2010mm )..den skal kunne komme ind til vinter og pusles om.
Med hensyn til varme kommer der brændeovn. Den gamle fra huset skal byttes med en med vandcirkulation..og den fra huset kommer så derud. Hvis jeg beslutter mig for at der skal være konstant varme bliver det nok med en varmepumpe.
Når vi snakker lys skal der være et enkelt vindue eller 2. Overvejer ovenlysvinduer.
Med hensyn til insallationer skal der selv være 230+400volt med egen gruppetavle. Og en kompressor bliver der også plads til. kabler og evt rør gør mig nu ikke så meget at man kan se..evt kan man jo gemme det bag 50mm isolering.

Med hensyn til spær kunne man jo fra kip til kip lægge en drager (jern eller limtræ) og derfra lægge spærene på væggen. ( sådan har vi lavet det på de gamles sommerhus ) ved ikke lige hvad den type tag hedder.

ps. njord er det sådan at du har en tegning evt. den ansøgning til byggeriet man kan få lov at kigge på??

MVh. Jesper
njord
njord
6119 7120
Citat fra "Jesper_P"

Valget af lecablokke kommer sig af at jeg ikke synes om f. eks 1 på 2 beklædning. Gider desuden ikke male hvert 2. år.
MEN DET ER OGSÅ KUN HVER FEMTE ÅR MED KVALITETSPRODUKTER. BRUGER SELV KLINKEBEKLÆDNING FREM FOR 1 PÅ 2.

Når engang der er blevet bygget til selve huset skal det filtses, derfor vil det passe fint med pudset/filtset garage også. Beboelsen er lavet i mursten.
OVERVEJ HVAD DET GIVER AF ARKITEKTONISKE FORSKELLE AF VÆLGE VANDSKURET FREM FOR PUDSET. OVERVEJ OGSÅ OM DET VIL GØRE HUS OG GARAGE MERE VÆRD AT DET ER VANDSKURET FREMFOR PUDSET (HVILKET JEG ER SIKKER PÅ ) ok DU VIL IKKE SÆLGE NU.. MEN Om 2-5 ÅR ??

Taghældning på beboelsen er 50grader (målt på spær i skunk). Hvis man forestiller sig at væggene på garagen bliver 2½ meter høje giver det ca en højde til kip på 6 meter..hvad jeg nok ikke lige forestiller mig jeg får lov til at bygge selvom naboen har sagt jeg bare kan bygge alt det jeg vil.
Højden på vægge skal være ca2½m da jeg er biltosse og engang gerne ville have en vwcamper ( standard højde på 2010mm )..den skal kunne komme ind til vinter og pusles om.
AT VÆGENE ER LAVERE BETYDER IKKE NØDVENDIGVIS AT DIN PORT IKKE KAN FÅ FULD HØJDE... MINE PORTE ER CA I SAMME HØJDE SOM VÆGSIDERNE. MINE UDVENDIGE VÆGE ER CA 220 CM, INDVENDIGT ER DER 240 CM I LOFTSHØJDE. DET KLARES MED VALG AF SPÆRTYPE.

Når vi snakker lys skal der være et enkelt vindue eller 2. Overvejer ovenlysvinduer.
JEG HAR 2 VINDUER I ØSTGAVLEN OG VINDUER I SIDEDØREN. SAMT EN I GAVLEN OPPE PÅ LOFTET DER FUNGERER SOM DEPOTRUM. DER ER IØVRIGT OPGANG MED EN LOFTSTRAPPE FRA GARAGE/VÆRKSTED OG EN PORT/LEM I GAVLEN. MIN GARAGE MÅLER 6.5 x 8 METER, VÆLG FLERE VINDUER... DET KAN BESTEMT OGSÅ GIVE HARMONI I BYGGERIET.

Med hensyn til insallationer skal der selv være 230+400volt med egen gruppetavle. Og en kompressor bliver der også plads til. kabler og evt rør gør mig nu ikke så meget at man kan se..evt kan man jo gemme det bag 50mm isolering.
GEMMER DU BAG 50MM ISOLERING SÅ LAVER DU JO EN DOBBELTMUR DU VIL UNDGÅ VED AT VÆLGE LECA.

Med hensyn til spær kunne man jo fra kip til kip lægge en drager (jern eller limtræ) og derfra lægge spærene på væggen. ( sådan har vi lavet det på de gamles sommerhus ) ved ikke lige hvad den type tag hedder.
EN OK MULIGHED, DER SKAL BLOT SIKRES STABILITET I GAVVÆGENE OG KAN DU FÅ ET REELT SPÆND PÅ 8+6 =14 METER ?? SKAL DEN IKKE UNDERSTØTTES UNDERVEJS ? MUREN MELLEM CARPORTDELEN OG VÆRKSTEDET ER JO HULLET AF PORTENE !

JEG SKAL SE OM DER ER MULIGT AT SCANNE NOGET TIL DIG... HAR DU EN MAIL ADRESSE... SEND DEN EVT SOM EN PERSONLIG BESKED.

JEG HAR VALGT CAPSLOCK FOR AT MINE TILFØJELSER SKILLER SIG UD... IKKE FOR AT VÆRE SLEM :roll:

MVH Njord
Jesper_P
Jesper_P Trådstarter
122
Skulle jeg komme så langt at der skal laves noget stålhalløj kan man jo ved endevæggene i garagelen sætte ståldragere på højkant til at bære tag-drageren.

Ja tanken om træ har også strejfet mig, det virker bare lidt mere simpelt, dog mere robust med leca. Men der skal lige regnes lidt på de forskellige muligheder.
Og den klinkebeklædning der med brædderne vandret ser ok ud, det trækker i den retning hvis det bliver af træ.

MVh. Jesper
Annonce
Jan R.
Jan R.
1896 7500
Hej Jesper,

Vedr. det med malingen - min carport på 6 x 5,5 x 2,4 (med beklædning på tre sider) tager det mig tager det mig (incl. afrensning) max. tre timer at male. Så det skal ikke være det, der afholder dig ;-)

Bruger du en heldækkende maling, bør du ikke skulle male oftere end hver 6. år.

Mvh.

Jan R.
retro04
retro04
533 8900
Citat fra njord

OVERVEJ HVAD DET GIVER AF ARKITEKTONISKE FORSKELLE AF VÆLGE VANDSKURET FREM FOR PUDSET. OVERVEJ OGSÅ OM DET VIL GØRE HUS OG GARAGE MERE VÆRD AT DET ER VANDSKURET FREMFOR PUDSET (HVILKET JEG ER SIKKER PÅ ) ok DU VIL IKKE SÆLGE NU.. MEN Om 2-5 år

-Man kan jo snyde lidt- Hvis ønsket er lecablokke, kan disse jo murstensmønstres og efterfølgende vandskures.
( Har prøvet og resultatet er mere end OK )

Bare lige en lille sidebemærkning i en ellers udmærket debat. biggrin biggrin

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jesper_P
Jesper_P Trådstarter
122
Man kan jo snyde lidt- Hvis ønsket er lecablokke, kan disse jo murstensmønstres og efterfølgende vandskures.
( Har prøvet og resultatet er mere end OK )

det lyder højst interessant, hvordan udføres det i praksis?

MVh. Jesper
retro04
retro04
533 8900
Citat fra Jesper_P

det lyder højst interessant, hvordan udføres det i praksis?

Prøv at se linket til skalflex.
http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/murstensmoenster.htm

-Skulle det vise sig interessant, giver jeg gerne lidt "fif" om egne erfaringer.
- Selvfølgelig m. billeddokumentation.- :wink:

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x
Sponsor på LDS
Malgodt

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tøm en Metro vandvarmer
    Lav-Hus (læst 330 gange)
  2. Fjernelse klaplag uden at understøbe
    Lav-Hus (læst 235 gange)
  3. Dataudtag i hus
    Lav-Hus (læst 309 gange)
  4. Problem med sd kort.
    Lav-Computer (læst 349 gange)
  5. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 9673 gange)
  6. Krise - Væggen flækkede!!
    Lav-Hus (læst 775 gange)
  7. Hvordan fjerner man humlebier ?
    Lav-Have (læst 72115 gange)
  8. Belastning på 3g1,5 og 5g1,5 til bil lader.
    Belysning (læst 603 gange)
  9. Plantesække fra Jem&Fix med trykket træ?
    Lav-Have (læst 1080 gange)
  10. Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren
    Værktøj og maskiner (læst 28807 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også