Regler ang. halogenlamper/transformere

Hej Gruppe

Er der nogen her der har helt tjek på reglerne ang. opsætning af transformere for halogenlamper? Jeg har købt et hus hvor der er monteret 3 stk. trafoer inde i skunken, problemet er at skunken er så lille at man ikke kan komme hen til dem, da de sidder 3 m. henne. Er dette lovligt?? Det kan oplyses at skunken skal fyldes med granulat, da ham der han bygget huset har "glemt" at isolere alle rør til varme/vand og genvex anlæg.

tak for hjælpen!

Mvh

Claus
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Claus.

Nej, installationen er ikke udført lovligt. Bøjer man reglerne en anelse, kan det til nød gå an at transformerne er placeret i et skunkrum, hvis de er let tilgængelige.

Reglerne siger, at man først og fremmest skal sørge for nødvendig afskærmning mod brandbare materialer, isolering mv., når spots indbygges i loft. Denne afskærmning kan etableres ved at anvende specielle indbygningskasser, der kan fremskaffes igennem din lokale installatør (Solar har dem, Louis Poulsen med garanti også).

Der udover kræves det, at transformerne skal placeres i samme rum som armaturerne. Transformerne og ledningerne imellem disse og armaturerne skal være tilgængelige for inspektion og vedligeholdelse (og evt. udskiftning), f.eks. ved etablering af en lem i loftet.

Yderligere information kan du finde på Elektricitetsrådets hjemmeside.

Sidst, men ikke mindst: Denne form for belysning burde ikke kaldes lavvoltsbelysning, men derimod højstrømsbelysning. Den høje strøm der kan forekomme i disse installationer er netop årsagen til, at de skal udføres med omhu for at undgå brandfare.

Mvh.

lf
Hej

Jeg har nu haft besøg af elektricitetsrådet, de siger at ALLE samlinger skal være tilgængelige, og det er de ikke i mit tilfælde. Ligeledes er der INGEN af ledninger til lamperne der må være over 2 meter lange da der er anvendt elektroniske transformere.
Hej IF

Jeg er meget interesseret i emnet, men kan ikke finde reglerne på rådets hjemmeside. Kan du give et hint til, hvor på siden jeg kan finde informationen. Tak

Mvh Henrik

citat:
Oprindeligt indsendt af lf:
Hej Claus.

Nej, installationen er ikke udført lovligt. Bøjer man reglerne en anelse, kan det til nød gå an at transformerne er placeret i et skunkrum, hvis de er let tilgængelige.

Reglerne siger, at man først og fremmest skal sørge for nødvendig afskærmning mod brandbare materialer, isolering mv., når spots indbygges i loft. Denne afskærmning kan etableres ved at anvende specielle indbygningskasser, der kan fremskaffes igennem din lokale installatør (Solar har dem, Louis Poulsen med garanti også).

Der udover kræves det, at transformerne skal placeres i samme rum som armaturerne. Transformerne og ledningerne imellem disse og armaturerne skal være tilgængelige for inspektion og vedligeholdelse (og evt. udskiftning), f.eks. ved etablering af en lem i loftet.

Yderligere information kan du finde på Elektricitetsrådets hjemmeside.

Sidst, men ikke mindst: Denne form for belysning burde ikke kaldes lavvoltsbelysning, men derimod højstrømsbelysning. Den høje strøm der kan forekomme i disse installationer er netop årsagen til, at de skal udføres med omhu for at undgå brandfare.

Mvh.

lf

Hej IF

Det var til stor hjælp. Tak

Mvh Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis