Badekar med KALK!!!

Vi købte for snart ½ år siden et gl. hus hvor der i stueplan er et tilsvarende gl (1956) badeværelse. Fliserne m.m. er i fin stand, men badekarret er meget grimt af kalk. For måske lige at illustrere, så behøver vi ingen måtte i bunden når vi taget brusebad, for bunden af karret er ru nok til at vi står fast! Vi har prøvet div. afkalkningsmidler, uden nævneværdige forbedringer. Saltsyre er ligeledes prøvet ( jeg var så "dum" at tro det måske ville hjælpe hvis jeg lagde et stykke køkkenrulle med saltsyre i bunden natten over. Det var IKKE et succes, bunden hvor det har ligget ligner nu en stykke menneskehud som har været for længe under vand!) HJÆLP HVA F..... SKAL JEG SNART GØRE??? Mest af alt har jeg lyst til at kyle skidtet ud og erstatte det med et på løve-fødder, meeennn tror ikke lige jeg har tiden (læs=Kronerne) shocked)

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af FalckManden (den 07-01-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af FalckManden (den 07-01-2003).]

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du skal bruge din alternative løsning - selvom løvefødder er kostbare lige nu, da det er mode blandt unge.

Ellers kunne du jo også tage skridtet videre og lave en spa, hvor huset stiger i værdi fordi det er super in, men når man spørger dem der har fået det, bruger de det mest som karbad, men helst brusekabinen - men det lyder jo flot, at have et hus med spa. Huset koster millioner og spaen mindre end fliser på en pæn terrasse - verden vil bedrages.

Blot nogle betragtninger.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Et andet alternativ er at få langt en ny emalje i. Der findes et par firmaer i DK som gør arbejdet - de sliber først den gamle belægning (incl. kalk) ned, så det er plant og glat. Derefter sprøjtes en ny emalje på (den skal stå og hærde et par døgn). De gør det hele på stedet :-)
Prisen er ca. det samme som et nyt acrylkar koster (ca. 4000). Resultatet er som et nyt kar (det bliver p... flot). Det som man sparer ved denne operation i forhold til udskiftningen, er hele filsearbejdet mm. Og i dit tilfælde var de jo pæne nok.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder (desværre) ikke som om, det er kalk, der er dit problem - specielt ikke efter dit saltsyreangreb! Badekarret er emaljeret, og emalje er mig bekendt baseret på kalk. I hvert fald angribes det af syre, så saltsyre er noget nær det værste du kan gøre! Hvis karret ud over ruheden også er blevet misfarvet tyder det på, at emaljen er blevet så medtaget, at jernet er begyndt at ruste.

De tidligere ejere af vores hus har forsøgt selv at om-emaljere. Jeg ved ikke, hvordan det så ud i starten, men deres resultat er ikke langtidsholdbart, idet den "nye" emalje stille og roligt skaller af!!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej.

Prøv med Citronsyre fra matas. Opløs det i lidt vand, og prøv det på et område med toiletpapir over.

Mvh
ThomasB
TAK TIL ALLE SOM HAR SVARET!!

Nu er det jo -gudskelov- igen weekend, og så vil jeg prøve nogle af jeres godt forslag!

M.v.h.

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Prøv med Citronsyre fra matas.



Jeg gentager lige for en sikkerheds skyld (selvom det sikkert er for sent): Brug ikke syre på emalje (heller ikke citronsyre), da syren blot ætser emaljen og forværrer problemet.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis