Gips væg

Nu skal jeg til igang med en gips væg. Men forklar mig lige hvad forskellen er mellem lægter og regler (stavet forkert) ud over målene. Hvad bruger man disse reglar til??
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væg hedder det vist, nå men du finder sikkert også 20 stavefejl hos mig :o)

Om du bruger lægter eller regler kan komme ud på et. Ønsker du en tyk væg ville jeg bruge skillerums lægter, hvis du har støjbetragtninger med i dit projekt. Er du ligeglad med støj, og du skal bruge en tyk væg kan du godt bruge regler.

Ved støj gener skal du så forskydde lægterne i forhold til hinanden.

Nu er jeg på gyngende grund med min teori. Min nabo har lige fået lavet en tilbygning, hvor jeg undrede mig noget over opbygningen tømmeren lavede.

Hele væggen blev opbygget af spærtræ på 200 mm. Det der undrede mig var at man ikke valgte 2 * 100 mm. Dette så de sad forskudt af hinanden, så isoleringen ville ligge i 2 lag og derved stoppe en kundevandring fra udervæg til indervæg, og vel også tage lidt støj. Men det er her der gerne lige må kommenteres, er træ god til at lave kuldebro eller er det noget man ikke skal tænke på ved konstruktioner.

Jeg ville ikke spørge tømreren hvorfor han gjorde som han gjorde, da han sikkert ville tænke sit om mig.

Indskyld jeg støjer i dit indlæg.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR,

Ville gøre præcis det samme som du påtænker - forskudt opbygning. Særligt af hensyn til råd og svamp. Men alle de træhuse, jeg hidtil har set opført, har haft gennemgående "stolper" som du nævner. Ba

MEN reglar er ikke i alle tilfælde stærke nok alene i en bærende konstruktion (er jeg blevet fortalt), så i givet fald skal den forstærkes - hvordan og hvorledes er jeg ikke kommet til endnu.

Mvh.

Jan R.
Forskellen på reglar og lægter er vel, at reglaren er høvlet (rettet op), hvorimod lægten ikke er. Reglaren bruges altså til - som navnet indikerer - at rette op. F.eks. et gulv, hvor lægter ikke kan benyttes pga. dennes "dårligere" tolerance.

I min tømmerhandel er en standardreglar 45*95 mm, hvorimod en lægte er ca. 50*50 (kan selvf. variere).

Til en skillevæg kan det hele bruges - efter min ringe overbevisning - i fht. det konstruktionsmæssige. Der er kun prisen og lydisolering afgørende.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Citat fra PeterR

Jeg ville ikke spørge tømreren hvorfor han gjorde som han gjorde, da han sikkert ville tænke sit om mig.


Mon ikke det var fordi det var det nemmeste/billigste?

Træ har en varmeledningsevne på ~0,12, mens mineraluld har en tilsvarende på ~0,037, så det bliver da en kuldebro, men langt fra så slem som fx et vindue.
Din Bandit !!! biggrin

PS hvis der skal en dør i skal du jo bygge "vækken" så det passer med karmmål. Kender ikke mål på sådan noget.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Forskudt Siger I. nu er jeg ikke med. Man kan de ikke lave en indvendig væg mellem et rum der skal blive til to og så lave et forskudt skelet.
Kan forstå man gør det på en ydre væg. Men der kan man da bare bygge skelettet 5 cm fra ydermuren. og så putte isolering ind bagved så første lag isolering hviler mellem ydervæggen og skelettet. Og så putte sidste lag isolering i sselve skelettet.



Har lige siddet og tænkt lidt. Selvfølgelig kan de lade sig gøre at bygge en væg forskudt. Man bruger bare dobbelt så mange stolper så... Undskyld min uvidenhed.
Yep rigtigt det med at flytte skelettet 45 mm ud, men nu skriver du jo ikke om det er en skillevæg eller en isoleringsvæg op af eks. en enstensmur, så vidt jeg kan se... :roll: .

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
He he. Skal faktisk begge to ting. men starter med at lave de inderste vægge. For lige i øjeblikket er jeg i syv sind om hvad jeg skal gøre med ydervæggen, inden jeg putter et lag gips på.
For det er under jord niveau.

1. skal jeg grave et rende uden på den anden side. og så putte nogle "plastik" plader på soklen, der er beregnet der til.

2. eller skal jeg smøre noget Vandex på væggene på indersiden inden jeg lukker dem inde med en gipsvæg incl. 2 lag 50 mm isolering.

Jeg er ekstrem bange for at der bliver fugtigt inde bag ved den nye væg. Man kan jo ikke se det, når det er blevet luket inde. Men efterfølgende dårlig/skadeligt indeklima. Vores nabo har lige fået konstateret mug i en væg. Og der var først efter at de begge havde haft de dårligt i en periode og mistede stemmen. Får der blev råbt vagt i gevær.

Så dem venter jeg lige med.
Hej

Ved opbygningen af en indervæg vil jeg anvende stållægter og stål stolper fra gipspladefabrikanterne..

De er rette og fungere fint.

Meget nemme at arbejde med, klippes nemt med en god bliksaks.

Ingen bekymring omkring evt fugt... ikke for stolpernes vedkommende... kun alt andet..

Ydervægen vil jeg nok anvende nogle af de præfabrikerede varmvægs elementer. Altså gipsplader med isolering på bagsiden.

Husk på at dine vindues huller blive meget dybe hvis du blit laver vægen tykkere med et træskelet og , masser af isolering. sollyset vil trænge langt kortere ind i rummene... En overvejelse værd. Har også, af samme grund, set lysninger der er lavet skrå..

MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis