Køb af stige

Hej

Jeg skal ud og købe mig en stige, og den skal gerne være lang nok til at nå op til tagrykken, så jeg skal nok bruge en stige på mindst 8 meter.

Jeg havde oprindeligt tænkt at købe en skydestige med snorehejs, men så hørte jeg om kombistiger. Jeg har ikke rigtigt nogle andre stiger, som er værd at samle på, så det ville være fint, hvis jeg købte en 3-delt kombistige, så jeg har det hele i en.

Men er der nogle ulemper ved kombistiger?

Og hvad skal man give for en stige? Kan jeg købe Silvans den bedste? Jeg er jo langt fra prof, men jeg skal jo have malet de vindskeder, og da jeg synes at 6 meter er langt ned, vil jeg gerne have en stige af rimelig kvalitet. Nogle bud?

Tak for hjælpen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal op i den højde, så køb en stige der er EN-131 eller Ds godkendt. De koster noget mere men det er en billig livsforsikring.
Hej Hougård
Jeg har netop købt en 7,75m stige i Bauhaus der er EN131 godkendt. Stigen har bla lukkede profiler i siden og er meget stiv.

I weekenden var jeg oppe og ordne rygningsstenene på min valmede gavl. Selvom stigen var helt ude følte jeg mig tryg - og det samme gjorde min kone der agerede fodmand m/k :lol:

Jeg kan ikke lige huske fabrikatet (står ude i stalden så jeg gider ikke gå ud og kigge efter :wink: )men prisen var yderst overkommelig, kr1850 såvidt jeg husker. Det er jo kun små 1000 kroner mere end lavpristilbuddene fra f.eks Harald N og dem uden "h" men en helt anden kvalitet - typisk har lavpristilbudene kun en meget tynd J-profil der gør dem bløde som smør!

Jeg har også kigget lidt på rigtige håndværkermodeller i f.eks Stark og Bygma's håndværkerafdeling men de er både dyerere og tilsyneladende mindre stive - i hvert fald er de med traditionelle I-profiler i siderne
Hvad med fordele/ulemper ved en kombistige i forhold til en skydestige?

Kan beskrive kriterierne for en god stige i normal sprog, og evt. angive nogle gode mærker. Jeg har kun hørt om Zarges, men de er vist lidt pebrede.
Med hensyn til fabrikant er der mange mærker at vælge i mellem bla. silkeborgstiger,avanti,scando,zarges, og sikkert mange flere.
men som skrevet er stigen en131 godkendt "brude" fabrikanten være underordnet. Da En131 er en standart som bla. proff.stiger skal overholde.
Fordelen ved en kombistige er vel at den kan skilles ad i flere dele så vægten bliver noget lavere. Om vendt er en skydestige med snortræk også meget handy at arbejde med.
Du skal oså huske at hvis du skal op i 8 m´s højde at du skal have en "fodmand", til at støtte stigen.
Du skal bare passe på de billige stiger de er meget bløde i det, jeg har prøvet at "køre" ned af væg med en skydestige. Der ikke var skridsikker...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også