Gulvvarme uden isolering

Jeg har nogle store kælderrum. I disse er der betongulve. Jeg kunne godt tænke mig gulvvarme her. Mit spørgsmål er. Er der nogen der kender konsekvensen af hvis jeg laver riller i hele gulvet og ligger varme PEX rør og så støber oven på. Problemet er her at der jo ikke er isoleret under gulvet.

Varmen vil selvfølgelig også varme jorden op nede under. Fysikken siger jo at varmen stiger op. Jeg ved godt at der går lidt længere inden at gulvet er varmt, men det må jeg jo leve med.
MHT gulvets styrke, så er det 90 år gammelt, og der er ingen styrke.
Jeg er ikke interesseret i at grave/hakke 30 cm. af og støvbe et nyt gulv. Så lever jeg med mit lunkne gulv og gammeldags radiator.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Økonomisk set ville det ikke være så smart, men det er din pengepung.
Funktionelt, så vil der ikke ske noget ved det. Måske muldvarperne slipper for at skovle sne?
Du kunne eventult nøjes med at bruge returen til det.
En anden måde, hvis du har lofthøjde nok, ville være at lave det oven på det gamle gulv, med isolering, og nyt gulv.

------------------
Mvh
JB vvs mm.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af John Berthelsen (den 08-01-2003).]

Mvh
JB vvs mm.
Hej,
jeg tror du skal revidere din opfattelse af fysikken. Det er varm luft, der stiger op. Det, der vil ske i dit gulv, er at du vil overføre mest energi til det emne, som kan modtage mest energi. Sagt på en anden måde; du vil i et ikke ubetydeligt omfang medvirke til den globale opvarmning, da energiopførslen sker i størst omfang til den del af konstruktionen som er koldest og har den bedste evne til at modtage energien. Da dit gulvs isoleringsevne ikke er nævneværdig ( det ved du allerede)vil det overføre energi til det du har nedenunden.
Der er ingen tvivl om, at du vil få en fabelagtig afkøling, men det vil koste dig en halv jetjager i energi!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok fysikken har jeg vist misforstået. Jeg må vente på at der er en kineser der laver gulvvarme efter denne fejlagtige metode jeg selv foreslog.

Æv. Men tak for de fine svar.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Jeg kan give dig et konkret eksempel på, hvad
der sker - jeg har overtaget et hus, hvor der i badeværelset er nedstøbt gulvvarme (el). Huset blev solgt 'uden' denne installation, da den forrige ejer fortalte 'at den vist ikke virkede mere'. Jeg blev lidt nysgerrig, og fandt ud af at kablerne faktisk fungerede men termostaten gjorde ikke, så jeg skiftede denne. I sommers virkede gulvet fint (der har man jo ikke så meget brug for det..) men her til vinter, er det slut (og jeg har nu fundet ud af, at gulvet er støbt uden den nødvendige isolering). 100W pr. m2 direkte ud til guds grønne natur! (jeg har slukket for det igen)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis