Indspark ønskes vedr svømmende gulv!

Hej

Da vi brækkede det gamle gulv op i vores hus, var der plankegulv nedenunder. vi vil gerne have svømmende gulv,og har ikke baumedæk imellem etagerne, så for at det kan lade sig gøre, har jeg ved jeres hjælp herinde fundet ud af, at man førs retter strøerne op, ligger tværgående lægter henover, for at stabilisere og hvis der er for langt imellem strøeren. og til sidst spånplader. Vi har fuld kælder nedenunder.

Men, men, men når jeg nu fandt plankegulvet under det andet gulv, er det så nødvendigt at brække dette op. Kan jeg ikke bare ligge det svømmende gulv oven på plankegulvet. Plankerne vile jo svare til spånpladerne, bare meget stærkere. nu har jeg ikke fundet ud af om det nederste gulv er råddent. det er jo en forusætning ikk, hvordan finder jeg ud af, om det kan holde?

Det ville spare mig for meget tid, men det skal være 100 % korrekt og hvis det er en dårlig ide, VIL jeg pille plankegulvet op.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Ntvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal lige siges, at jeg hader knirkelyde :roll:

Med venlig hilsen

Ntvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Tjamen kan det gamle gulv ikke reddet??? Afslibes og olieres/lakeres/males???

Jeg ville ikke turde binde an med at lægge gulvet direkte ovenpå plankerne (selvom gulvet skulle være plant), idet strø-afstanden formentlig er 80-90 cm. Og gulve med den afstand giver sig, når f.x. jeg med mine 100+ kilo går en tur over det :wink:

Desuden vil gulvet sandsynligvis have en del knirkelyde - hvilket dog nemt klares ved at skrue nye skruer i på alle brædder for hver strø (som lokaliseres med en scanner).

Mvh.

Jan R.
Det tror jeg ikke. Vi er også mere til svømmende gulve.

Så det er nok bedst at jeg brækker gulvet op og ligger nye lægter og pladegulv...


Tak for hjælpen

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
hvorfor er i mere til svømmende gulve end alternativer?

handler det i virkeligheden ikke kun om den rigtige løsning. Det kunne jo være at det gamle brydes op og at strøerne kan genbruges (ved godt at det nok ikke er tilfældet, men alligevel. Og man kan da få nogle super flotte plankegulve
Hej igen.

Vi vil også genbruge strøerne og ligge et pladegulv hen over. Men jeg troede bare at man kunne bruge plankerne til pladegulvet, men de fleste siger at det kommer til at knirke og gulvet kan blive skævt. Så jeg må til at brække plankegulvet op, for at ligge pladegulv. Så vej jeg også hvad jeg får ikk :wink:

Mvh Ntvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Hej Alle

Jeg planlænger at bygge en udestue. Den vil normalt være uopvarmet.
Gulvet skal være et svømmende clickgulv. Det er ligetil. Men jeg vil også lave undergulvet svømmende direkte ovenpå styrolit isolering (naturligvis med en kraftig plastik folie som fugtspærre lige under pladerne).
Der er ingen grund til at støbe betongulv.
Der vil dog blive støbt rand fundament som stopper vand og fugt fra jorden udefra. Under styrolit isoleringen ligger jeg mindst 30 cm stabilgrus.
Normalt bruger man gulvspånplader til undergulv. Men jeg er nervøs ved at bruge spånplade i et uopvarmet rum. Måske uden grund?
Jeg vil gerne bruge vandfast limet krydsfiner som jeg mener bedre kan tåle udsvinget i fugtprocenten. Men jeg er lidt nervøs for om de vil bule op.
Så spørgsmålet er op jeg skal lave strøer under pladerne og såfremt jeg skal hvorkraftige skal de så være for at holde krydsfinerpladerne fra at bule.
Såfremt der ska lbuges strøer vil 38*73mm på højkant kunne bruges de er langt det billigst træ man kan få og er i en god kvalitet. For man risikere jo også at strøerne slår sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også