Fugning omkring terrassedør

Hvilken mørtelfuge fuges med udvendig omkring en dør ?

Nogen siger man skal bruge hydraulisk mørtel. Kan alm 9% mørtel ikke bruges ?

Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se indlægget fra 7. september 2005 - fuge omkring vinduer.
Fordi mørtel ser pænere ud. Især til en ældre villa.

Thomas
ingen tvivl om at en mørtelfuge er pænest. Har du overvejet en gummifuge og så en gang sand på fugen inden den tørre. Så ligner det sgu næsten en mørtelfuge og det er en god løsning. Har set den ved flere nybyggerier og det holder super godt
kan det overmales ?

Men det har vel også noget at gøre med, at det ikke må være 100% tæt. Det er en gummifuge vel....

Thomas
Annonce
Hej

Det er ikke tilrådeligt at overmale elastiske fuger selv om de kaldes overmalbare, malingen kan gå i fobindelse med fugemassen og ødelægge den.

Udvendige elastiske fuger skal netop være tætte for slagregn og der må gerne være en tæt fuge udvendig og ingen indvendig bare det er en teglstensmur der er tale om.

Undgå egentlige siliconefuger, men anvend MS- eller Polyrethanfugemasse.
Jeg har faktisk fuget mange døre med både silikanone og mørtel. Jeg er netop her i skrivende stund kommet i tanke om en form for garn , som VVS fehår, man kan blande i mørtel for at gøre denne superstærk. Tømmerhandlen har den vist, men Frk. Silvan ved intet som vanligt. Og så vil jeg mene at du godt kan bruge 9 % strandmørtel med ca. 7 % cement.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Hej

Jeg fraråder alm. silicone, da man ved efterfølgende malerbehandlinger oplever det, at hvor siliconen har været i berøring med vinduet, vil malingen ikke hænge ved så hvorfor ikke anvende noget som er beregnet til formålet.
Til euroterm.

Der SKAL fefår i, ellers er mørtelen ikke elastisk og så risikerer man at karmen sætter sig. Alternativt skal bruges hydraulisk mørtel.

Thomas
Det hedder faktisk fæ-hår. Det er nemlig hår fra kreaturer. I Hovestadsområdet, er den eneste forhandler så vidt jeg er orienteret kalk- og mørtelværket (Stark) på Frederiskberg.

Hvis man søger på google kommer der et par producenter op, der begge linker til forhandlere i hele DK

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også