Skrugeaksen

Nå nu hvor jeg har fået skrugen af så har jeg selvfølgelig fået et nyt problem jeg skal ha skrugeaksen ud! Har skildt den fra motoren men jeg kan ikke lige gennemskue hele det system der føre skrugeaksen ud af båden. Jeg skal ha skiftet noget træ som aksen går igenem så jeg er nødt til at ha det hele ud!Kan jeg gøre det mens motoren sidder i, eller skal den ud først? :|

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders

Det lyder som om du skal have stævnrøret afmonteret. Det kan sidde på forskellig måde, men mon ikke det er en træbåd du har. Og her er stævnrøret oftest montret gennem et hul der er boret gennem en kraftig bjælke, hvorpå bordene er monteret. Stævnrøret er oftest skruet på indersiden af af skiwet.. Kan du ikke se et par store bolte eller skruer??

Hvis du tager nogle billeder og ligger dem ud på stedet her er det lettere at forklare og vi er mere sikre på hvordan det er lavet på netop din båd.

Måske det vil hjælpe hvis du fortæller mere om båden, typen, motoren og alderen på det hele..

MVH Njord
hvorfor skal du udskifte noget træ ? udskiftning af stævntræ er ikke lige amatørarb. man kan nemt ødelægge en masse.
hilsen lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kan ikke lige pt skaffe et billede af det da mit camara er gået i stykker sad . Det er en gammel kragejolle (klinkbygget) fra 30-40'erne +/- Den er 7.5 m lang 2.5 bred og høj, stikker 1.20. vægt 3 t. Der er monteret en gammel marstal disel 2 sylender, 10 hk med håndsving det er den der er på billedet (taget før cameraet gik i stykker) sad
Stevnrøret sidder fast udenfor på båden lige før skrugen med 2 almindelige skruger, går ud fra det er for at røret ikke følger med aksen rundt. Inde i båden går røret først igenem et kraftigt stykke tre og derefter stopper det med en holder på den anden side af et af træ stykkerne i bunden (ka ikke lige huske hva de hedder...spandt?) der er der en rund ring med takker og med en split der kan skruges af og en lille fedt påførings dims, men ingen bolde eller skruger så vidt jeg kan se!!!!
Det var en længere forklaring måske mere indviklet en den behøvede at være... he he....
håber der er nogen der forstår det ellers må i jo vendte til mit kamera er på toppen igen!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis