radiator kan ikke slukke

Jeg har netop haft vvs mand tre gange. Først for at montere radiatorer og de sidste to gange, for at finde ud af, hvorfor den ene ikke kan slukke.

Han kan tilsyneladende ikke finde ud af det og er ude i at ville flå vægge ned, fordi han mener fremløb bør være returløb og omvendt.

Han har fjernet ventilen med forudindstilling, men radiatoren er stadig varm selvom der er skruet helt ned for termostaten.

Nogen gode råd, om hvad der er galt?

Bør ventilen ikke kunne lukke, selvom den sidder i returløbet og ikke i fremløbet?

Det fremgør af andre indlæg dette sted, at montering i returløb kan give larm i ventilen. Det er der ikke.

Alle andre radiatorer fungerer korrekt.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er i hvert fald usædvanligt med termostatventil i returløbet.

Er strømningsretningen, som angivet på ventilen, korrekt? Hvis trykket kommer på den forkerte side af pakningen vil den blive presset op af vandtrykket.

Afmonter ventilen og kontroller, at den overhovedet kan lukke tæt.
i mit hus var der tidligere direkte fjernvarmeanlæg derfor sad termostaterne på returløbet. Det er på et tidspunkt lavet til indirekte anlæg, men termostaterne sidder stadig på returen. Men det virker ellers fint. Men normalt står radiatorerne på fuldt drøn og jeg styrer varmen fra centralvarmeunit'en.
mig bekendt findes der termostater både til fremløb og returløb, så hvis rørføringen af een eller anden grund er lavet forkert kan det måske løses ved at skifte til en returventil?

Har du checket at ventilpinden ikke sidder fast?

Jeg kan i hvert fald ikke se hvorfor væggen skal rykkes ned - overvej at finde en anden vvs-mand, ingen grund til at du skal betale for ham hers lærepenge.....
der findes termostatventiler til både retur og fremløb, de skal selvfølgelig monteres korrekt, hvis der byttet om på frem og retur inde i væggen må du flytte ventilen til den anden ende af radiatoren, men jeg tror dit problem er snavs i ventilhuset, af med ventil og rens.
Hilsen fra en gl. vvs mand :wink:
en ud af en million gange (eller tilsvarende) får man en defekt termostat. Ret usandsynlig kombination, men problemet er løst

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Skrevet af hundrup den 15-10-2005 09:41
der findes termostatventiler til både retur og fremløb, de skal selvfølgelig monteres korrekt, hvis der byttet om på frem og retur inde i væggen må du flytte ventilen til den anden ende af radiatoren, men jeg tror dit problem er snavs i ventilhuset, af med ventil og rens.
Hilsen fra en gl. vvs mand :wink:

Hvordan renser man en termostatventil??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis