Sandfang ...igen igen

Hej alle

Jeg ved at der er skrevet en del om både faskiner og sandfangsbrønde i dette forum men det er ikke lykkedes mig, at finde svaret jeg søger:
Jeg har fået lavet en faskine (expo-net) og umiddelbart før faskinen er placeret et sandfang (placeret her og ikke ved nedløbsrør da jeg har 6 nedløbssteder). Jeg har fået at vide, at udløbet fra sandfanget skal ligge under indløbet, og i mit sandfang er det lige omvendt (måske fordi sandfanget er placeret et stykke fra nedløbsstederne og for at få hældning på skal tilløbet føres ind relativt langt nede...)
Er der nogen der ved hvad der er den korrekte måde at gøre det på og hvorfor?

På forhånd tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tilgangen på din sandfangsbrønd skal ligge min 5 cm højere end afgangsrøret for at virke.

Det er højdeforskellen på de to rørs vandrette plan, og ikke hullerne inde i brønden, da den ene jo er en vandlås.
Tak for hjælpen.

Jeg er komplet uvidende om dette emne, og det lyder som om du har forstand på det. Vil du, hvis du har tiden, forklare lidt nærmere om hvorfor det forholder sig sådan. F.eks. ang. vandlås: Hvordan og hvorfor.

Jeg kan se, at sådan som det er lavet hos mig, ligger afløbet højere end tilløbet, så der først løber vand i faskinen når vandstanden i sandfanget når næsten helt til top.
Hej
Her er et link med forskellige vejledninger og principskitser, prøv at se på sandfangsbrønden, og forestil dig at tilgangsledningen ligger 5 cm over vandspejlet, da den ellers vil stå fyldt med vand.

http://www.danskbyggeri.dk/C1256C6F0050C67D/FC668616F1C4B716C1256F4A003BF4B8/$File/driftogvedligeholdelsesplaner.doc#nedløbsbrønde_for_overfladevand

Jeg håber at din sandfangsbrønd er en ø315 pvc sandfangsbrønd med påmonteret vandlås!

Tilgangen/tilslutningen skal udføres med en VA godkendt løsning (Insitu-anboring).

Da du har mange tilgange har du vel kontrolleret at dit sandfang er stort nok (antal liter sandfang op mod afvandingsarealet)?

Tørledninger skal lægges med et minimumsfald på 20 promille (2cm
pr m).

Med venlig hilsen

Aut. kloakmester Orla Nautrup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis