Pillebrænder eller hvad??

Hej Alle sammen smile

Da jeg er nybegynder og ikke har så meget begreb på varme osv :shock: søger jeg lidt hjælp og gode råd.

Jeg ejer et hus på 210kvm, huset er isoleret 100%(brændte næsten ned for 3år siden, så derfor næsten nyt) det er installeret et oliefyr+en fastbrændelskedel som er en salemander+en 1300liters akkumuleringsbeholder, men jeg syntes efterhånden at det er lidt besværligt at skulle tænde op og smide brænde på så er det muligt at monterer en pillebrænder på salemanderfyret? og kan det nemt gøres selv? og hvad koster det ca? kan det kører sammen med akkumuleringsbeholderen? det skal lige siges at jeg har adgang til meget billigt brænde, så det er kun for at lette arbejdet med at fyre.Et anden problem som er lidt mystisk er at når jeg fyre med olie er der fin varme på alle radiatorerne, men når jeg kun fyrer med brænde er det som om varmen ikke når helt rundt, jeg har været oppe på loftet og lufte eks-beholderen ud, og det hjalp lige til næste gange jeg fyrede :shock: hvad gør jeg? for det kan vel ikke passe at man skal lufte ud hele tiden

Mvh Ole
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Før du går videre med pilletanken er det nok en god ide at kigge på dit nuværende varmeforbrug - du kan spare ca. 50% i forhold til olie, men hvis dit brænde er billigere end piller (ca. 1500/ton), så vil du jo sætte lidt til der. Når du har et billede af besparelsen kan du vurdere, om det er nok til at dække investeringen ind over en overskuelig årrække (jeg ville nok ikke gå meget over 4 år i tilbagebetalingstid).

Der er mange pillebrugere, der bruger salamanderkedler, så det burde ikke være noget problem - hvis du fortæller leverandøren af brænderen, hvad det er for en kedel kan han sikkert sørge for de fornødne stumper, så du selv kan montere brænderen - hvis du selv kan svejse kan du sikkert også selv lave eventuelt nødvendige tilpasninger.