Porcelænsovn eller brændeovn ?

Hej alle,

med udsigt til vinterens komme + de høje oliepriser, så går vi og overvejer at anskaffe os en alternativ energikilde. Vi kommer til at bruge på den forkerte side af 30.000 kroner på opvarmning af huset. (Mangler at reparere/tætne nogle vinduer og døre, men det kommer i løbet af de næste par år).

Ovnen skal bruges som supplement til central-varme (fyret + unit er fra år 2000). Da vi begge går på arbejde, vil det i praksis nok betyde, at der vil blive fyret sent eftermiddag plus aften, eventuelt suppleret lidt om morgenen. Vi har noget affaldstræ i haven, men kommer nok til at købe det meste brænde.

Der har tidligere stået en eller anden ovn i hjørnet af vores dagligstue. Det kan jeg se på de mærker, der var i gulvet, før vi sleb det af. Der er også en skorstens-sidekanal på stedet, så tilslutning til vores skorsten skulle ikke være det store problem. Ovnen skal opvarme 3 stuer på ca 90 m2 i stueplan. Herudover vil en del af varmen også finde op til 1. salen, hvor den vil gøre nytte.

Overvejelserne går på enten en porcelænsovn eller en støbejerns-brændeovn....

Porcelænsovne
Vi synes nemlig ikke, at den gængse type brændeovne passer særlig godt til vores hjem, der er en gammel villa fra 1926 med flotte stuklofter, småsprodsede ruder osv.

Der er nogle få ovnbyggere, som kan bygge en ny porcelænsovn op efter gammel model. De er meget smukke, synes vi. De vejer ca 500-800 kg og er voldsomt dyre, ca 40 tkr. Den store vægt gør, at de er lang tid om at varme op, men altså også afgiver varme i lang tid. Flere kilder, (især dem som opsætter porcelænsovne + en skorstensfejerhjemmeside) siger, at porcelænsovnene er mere effektive end brændeovne, fordi varmen fra røgen afgives til ovnen igennem 5 meter lange kanaler i ovnen.

Forhandleren af brændeovne (som jo ikke sælger porcelænsovne) siger, at den type ovne slet ikke passer til vores brug, nemlig som supplement til centralvarme. Han har jo også en vis interesse i at mene dette....

Brændeovn
Omvendt er brændeovne relativt billige, vel ca 10 tkr. Jeg synes bare ikke de traditionelle ovne af støbejern er særlig kønne eller passer særlig godt til vores hjem.

Nogle af de nyere brændevne af pladejern vil passe lidt pænere til vores hjem. Omvendt tror jeg ikke ret meget på hverken holdbarhed eller effektivitet af pladejernsovne. Mine forældre har en af slagsen, og efter nogle få års brug er ovn+døre skæve og varmen fiser direkte op i skorstenen.

Forhandlere af brændeovne synes selvfølgelig, at brændeovnen vil være det oplagte valg...


Spørgsmål
Jeg vil blive meget glad for at høre din vurdering og/eller erfaringer med de to typer ovne.


På forhånd tak

Janus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er slet ikke i tvivl, hvis du har pengene og dit gulv kan bære det så vælg den dyre løsning. Den du har kikket på er sikkert svensk eller hvad.

De ved som regel hvad de har med at gøre. Havde jeg ikke et dobbelt medlemskab af det lokale børnehus + diverse andre udgifter, ja så stod den der grimme sorte satan jeg har heller ikke i stuen.

Sikkert ikke noget konstruktivt herfra, bare en mening.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Jeg kan kun give dig ret i at de braendeovne der bliver produceret idag bestemt ikke passer ind i et hus fra 1926.

Jeg har noejagtigt samme problem. Hvis du kikker historisk paa dit hus, er det garanteret ikke en porcelaens ovn der har vaeret der til at begynde med. Jeg har valgt at koebe nogle gamle stoebejerns ovne, der er produceret omkring samme aarstal som mit hus er bygget (1926).

Kik eventuelt www.toftegaardsovne.dk www.onsevig.com www.caso-ovne.dk

Soeren
Hej....
først vil jeg sige at når du nu går op i hvad der passer til huset så vil jeg personligt mene at en porcelæn ovn ikke passer ind i et hus fra 1926
den høre hjemme i noget der er meget ældre så som gamle herskabs lejligheder hvor der er 4 meter til loftet...
din fordom om brændeovne den holder ikke helt idet hvis du køber en ordentlig ovn til 14-15 tusind så kan du ikke slide den op prøv evt. "pejseforum" på åboulevarden
jeg vil foreslå dig en konvektions ovn som kan varme op til 125 m2 idet at den selv suger den kolde luft ind og presser den varme luft ud i hele huset....
men når du nu er så bekymret for varme regningen så skulle du evt overveje energi koks.... men kun hvis du har mulighed for at få det transpoteret hjem fra tyskland idet det er for dyrt i Danmark
varmer selv et hus op fra 1930 på 130m2 med en lotus konvektions ovn og energi koks fra tyskland.... prisen er 600 kr i mdr. i de kolde mdr. og fordelen med energi koks er at du fylder brændeovnen op 1 gang i døgnet og tømmer askeskuffen 1 gang om mdr.

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Vi rev en "ny" "ovn" ned i vores murermestervilla fra 1920, da vi købte for 2 år siden. Vi har købt en gammel støbejernsovn i 3 højder, -har desværre ikke et billede på mig lige nu. Synes klart, at støbejernsovne passer til et hus fra den tid. Men smag og behag er forskellig. Ihvertfald er ovnen et super supplement til vinterens kulde, og støbejernsovnen kan sagten varme vores underetage op.

Lidt reklame for onsevig.com, -der købte vi ;-)

Rikke

s3it

Hvad priioriterer du højest ? Varme eller udseende....

Jeg vil kigge på en moderne ovn der dels har en langt højere virktningsgrad dels er langt lettere at fyre i, og ikke mindst er beregnet til træ. Udseendet kan du få stortset som du vil have det... Hvis du finder en velassorteret butik.

Dit hus var sikkert oprindeligt udstyret med nogle simple støbejerns kakkelovne der skulle fyres med koks. De kan findes endnu... Men om du finder dem kønne eller eje er jo op til dig.

Kvaliteten på en moderne ovn fra en annerkendt producent er fin og ovnen vil holde i rigtig mange år.... Hold dig væk fra de billige "brug og smid væk" modeller fra byggemarkederne og se på ovne der dels har stor vægt, solidt bygget og i materialer der kam klare mange års brug.

Personligt holder jeg meget af at man kan se ilden... Men der er jo bare min smag :oops:

En konventions ovn varmer luft op der cirkulerer rundt. en stråleovn giver strålevarme. Ruden vil under alle omstændigheder give strålevarme.
Jeg vil selv vælge en konvektions ovn.

Selv har jeg en RAIS og er glad for den og den varmer køkkenalrum, stue og et par værelser op uden problemer, samt giver det lidt varme der skal til i soveværelset.

Jeg fyrer når jeg kommer hjem og holder ellers ild påtil jeggår i seng. Midt vinter kan jeggodt fyre op om morgenen. Men ellers står gulvvarmen lavt hele vinteren. Brændeovnen suplerer fint.. Sidste sæson brugte vi ca 6000 kr til naturgas, og brænde for resten. Huset er på 140 kvm og fra 2002, men i tyve/trediverstil.

MVH Njord
Annonce
Hej Lyngbye:www.caso-ovne.dk har flotte porcelænsovne fra Sverige + gamle ovne fra Danmark, Norge, Belgien, Frankrig + nogle lidt meget specielle fra Amerika, det er ude på staden men det skal du ikke lade dig afskrække dig af. mvh Benny.

Benny N.
Pas på med gamle ovne, de er sikkert ikke miljøvenlige, ovne skal godkendes.

 

Et par velmente råd:

Køb en kvalitetsovn, hvor (som minimum) brændkammeret er udført i støbejern.
Konvektion giver en mere behagelig varme - men måske knap så hyggelig som strålevarmen.
Koks er godt - men sikr dig, at bunden kan holde til det. De bliver forfærdelig varme og billige ovne holder ikke til det i længden.
Køb hellere for småt end for stort - store ovne tager for lang tid at få igang og er voldsomt uøkonomiske, når de ikke holdes igang hele tiden. Plus man risikerer ikke at kunne justere dem langt nok ned, når rumtemperaturen er kommet op.
Vær opmærksom på, om der er kant ved lågen (eller anden løsning) - en manglende kant resulterer i aske på gulvet, hver gang lågen åbnes. Damn hvor træls!

Og hold dig fra byggemarkedets "blue light special offer for you" - der er en grund til, at de dyre ovne koster lidt mere.

Håber I finder en fornuftig løsning!

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis