Valg af olie til Ford Mondeo årgang 94

Hej



Jeg har lige haft min bil til stort serviceeftersyn hvilke var en ganske positiv oplevelse på nogle punkter. Men jeg har det problem at Scaniadam mener jeg skal bruge 5-30 olie, det får desværre motoren til at tikke utroligt meget, før brugte jeg 10-40, en tykkere olie som fjernede tikkelyden når motoren var kørt varm.

Jeg ville bare hører om der var andre Mondeo ejere derude som kunne komme med gode råd til hvilken olie jeg skal bruge. Normalt siger man at ældre biler (10+) skal bruge en tykker motorolie, derfor undrer jeg mig meget over at skulle bruge en tynd 5-30 der ovenikøbet får motoren til at tikke helt vildt.



/Walter
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..jeg har selv en mondeo fra 94 og bruger 10-40 da det sammen med 5-30 står anbefalet i instruktionsbogen. Har også hørt at biler, som har kørt over 150 000 km skal bruge 10-40..
Hej.
Brug roligt 10/40 olie på jeres "ældre" biler, men pas på med de nyere, de skal køre på den rigtige olie, ellers bortfalder evt. garanti. Olie i dag er en pestilens, før da man kun havde en ren 30 olie, var der slet ingen problemer, så kom 20/50 olien og senere 10/50, men stadig, alle kunne køre på dem.I dag skal olien opfylde bilfabrikanternes ønsker, og det bevirker at f.eks. en 5/30 olie kan godkendes til Peugeot, men ikke til Ford eller VW, da de har deres egne normer. Derfor Jer med de nyere biler, vær sikker på at i køber den rigtige olie, for får i motorhavari, er det første spørgsmål hvilken olie er der på.
Mvh autoole
Du skal i alle tilfælde ikke bruge en Duckhams 20-50. Det gjorde jeg i min uvidenhed på en 95 Mondeo. Så var den ikke let at starte mere. Hvis jeg lige startede den op, kold, og skulle flytte den og så igen skulle bruge den et kvarter senere, var bæstet aldeles uvillig til at starte.
Det var simpelthen ventilløfterne, der ikke kunne slippe af med olien og derfor ikke tillod ventilerne at lukke helt = ingen kompression. Efter jeg skiftede til tyndt pis, vist nok 5-30 var problemet forsvundet som dug for solen. Den motor havde kørt ca. 280.000 km og gik eksemplarisk også med CV efter på udlandstur. En fantastisk bil.
Nu har vi en 96 diesel stw, der har kørt 452.000 km, men den bruger også en liter olie for hver 15-16.000 km og kan ikke køre længere end 16-17 km/l :-).
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

du skal brugen 10-40 eller en 15-40 til nesten alle biler fra før 1995
mvh
snavs666
Sådan lige til almen info, så skyldes ændringerne i olie-viskositeten ganske enkelt, at bil-motorer indenfor de senere år fremstilles med langt mindre tolerancer, end for for bare 20 år siden. Større tolerancer betyder større slid, hvortil man skulle have en tykkere olie.
Dertil betyder indsprøjtnings-systemerne, at motorerne starter "øjeblikkeligt", hvilket betyder mindre afvaskning af cylindrene (af oliefilm), og altså igen mindre slid.
Langt de fleste motorer kører idag med hydrauliske ventilløftere, som også "bruger af olien" for at fungere.

Olievalg er altid et kompromis - den tykke olie beskytter motoren bedre, hvis den ikke er så tyk, at den direkte skaber for høj indre modstand/blokerer ventilløftere. Den kan være ok om sommeren, mens den om vinteren kan vanskeliggøre/umuliggøre en koldstart.
Den tynde olie smører hurtigere ved koldstarter, særligt om vinteren, men kan om sommeren ganske enkelt blive for tynd....
Derfor er det optimale faktisk at køre med en tyndere olie om vinteren end om sommeren.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Citat fra Jan R.

Sådan lige til almen info, så skyldes ændringerne i olie-viskositeten ganske enkelt, at bil-motorer indenfor de senere år fremstilles med langt mindre tolerancer, end for for bare 20 år siden. Større tolerancer betyder større slid, hvortil man skulle have en tykkere olie.
Dertil betyder indsprøjtnings-systemerne, at motorerne starter "øjeblikkeligt", hvilket betyder mindre afvaskning af cylindrene (af oliefilm), og altså igen mindre slid.
Langt de fleste motorer kører idag med hydrauliske ventilløftere, som også "bruger af olien" for at fungere.

Olievalg er altid et kompromis - den tykke olie beskytter motoren bedre, hvis den ikke er så tyk, at den direkte skaber for høj indre modstand/blokerer ventilløftere. Den kan være ok om sommeren, mens den om vinteren kan vanskeliggøre/umuliggøre en koldstart.
Den tynde olie smører hurtigere ved koldstarter, særligt om vinteren, men kan om sommeren ganske enkelt blive for tynd....
Derfor er det optimale faktisk at køre med en tyndere olie om sommeren end om vinteren.


Hej Jan,

Mener du ikke en tyndere olie om vinteren end om sommeren ?
Der findes faktisk multigrade olier som klarer begge dele - eks. Castrol RS 10W60 fuldsyntetisk. Den er dyr men god. Kan købes hos bla. Mekonomen.
Mvh
Vangsøe
www.eucars.dk

Vangsoe
@Vangsøe:
UPPPS - undskyld. Jo selvfølgelig. Retter det straks!

Mvh.

Jan R.
[Indlæg slettet]
Gider du ikke forklare den beretning lidt mere dybtgående? Hvis den da ellers ikke blor er ment som en spøg!! :-)
Jeg har pt vel omkring 200-300 liter motorolie + 100 liter automatgearolie og diff.olie til uden og med spær, af forskellige tilsnit stående til mine biler, herunder MB med og uden turbo, Zetech, Ford Diesel, Mustang, VM-td, Ford V8 , Barnets Alfa Diesel, Land Rover med og uden diesel, Jaguar, 6, 8 og 12 cyl, MC, engelsk og japansk, traktor, havetraktor m.m. som alle kræver deres egen olietype.
Angiver du at jeg for fremtiden kun kan bruge Sunoco olie?
Hvilken lov er vedtaget omkring det forhold?
Vil du anbefale mig, at jeg kører dette olie for omkring kr. 15-20.000 på genbrugen som farlig affald?
Hvor køber man så denne nye lovlige olie? og er det noget du handler med til en "god" pris ved disse mængdre?
Hvis det forholder sig at det kun er Sunoco's olie, der for fremtiden bliver lovlig, er man vel også så fine at man kan give en god pris til forbrugeren, til gengæld for sin monopolsituation?
Har jeg misforstået moget??? :-)
Det var en noget chokerende melding at få, Gad vide om jeg kan sove oven på den skræmmende nyhed, for mig som køber virkelig meget olie ved HN og de andre nævnte, samt olieselskaber, hvor jeg indkøber i foreningsregi.
Men du skrive vel ikke sådan noget, uden der er hold i sagerne.?

Tror du jeg kan forklare folkene henne på genbrugen at min indleverede olie er livsfarlig for deres private biler, hvor jeg kunne forestille mig at det ville havne! :-)
Det svar venter jeg med spænding! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Mercedes, du har vist ikke fået gjort din reklame færdig endnu (sunoco.dk). Under smøremidler er der jo slet ingen beskrivelse af motorolie til personbiler. Så dine vidunderprodukter som du har skrevet om herover markedsføres måske slet ikke i Danmark?

Når din reklameside er klar kan du sikkert købe plads i stedet for at fylde debatten. Men husk nu at få anført hvilke internationale kvalitetsstandarder dine produkter opfylder og ikke bare en masse varm luft om hvem der bruger produktet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis