Varmebestandig cement/beton??

Jeg har planer om at lave mit lille havebassin om til bålplads, og skal derfor "beklæde" indersiden med et ildfast materiale.

Jeg har hørt at cement sprænger, men hvad kan jeg så bruge??

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige opdaget at jeg har noget Alfix normalfix stående. Posen er grå og hvid. Der står intet på den om, hvilke temperaturer det kan tåle.

Er der nogen som ved om jeg kan bruge det??

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
Hvis havebassinet er lavet af beton, så skal der er ret tykt isolerende lag på for at være sikker på, at den underliggende beton ikke revner. Jeg bruger selv små fliser til en bålplads, men må en gang hvert tredie til fjerde år udskifte nogen af disse på grund af sprængning. Det er dog et relativt let og hurtigt udført job, så jeg ville ikke drømme om at have besvær med at finde noget varmebestandigt at beklæde dem med.
Om nogle år vil du måske alligevel have bålpladsen et andet sted.
Små fliser...
Bare nogle tilfældige fliser, med almindelig fliseklæb?
Når de sprænger, flækker de så bare?

Jeg er nemlig lidt bange for, om det "springer, når det sprænger" hvis du forstår??

Lige nu er jeg, på haveforummet, blevet enig med mig selv om et 10 cm. tykt lag sand i bunden, marksten og sand i kanten og så prøver jeg om ikke det går.

Lyder det helt tosset??

(jeg var ikke sikker på hvor spørgsmålet hørte til, så jeg har dobbelt sikret)

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
Ja ganske almindelige fliser på ca. 10*15 cm, som jeg har til rest fra indkørslen.

Hvis de skulle springe (så sten flyver gennem luften) skal der være store stykker flint til stede, og det er der ikke i fliser.

Fliserne er blot lagt ved at grave en firkant ud i græsplænen, glatte bunden i hullet med lidt sand (1-2 cm) og så lægge fliserne ned uden brug af klæber, for jeg ved ikke, hvad den skulle gøre godt for.

Fliserne bliver selvfølgelig lidt sorte og smuldrer lidt i overfladen. Enkelte af fliserne i midten, hvor varmen er størst, har også en tendens til at revne, men de udskiftes først når overfladen er for slem.

10 cm grus vil sikkert hjælpe, men du må stadig forvente, at betonen vil blive særdeles varm med risiko for at den revner.

Vær opmærksom på, at dine sten ikke må indeholde flint.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis