Fastbrændselskedel - Rørtyper?

Er det rigtigt at der er mindre modstand i plastrør end i jernrør? Hvis så,
> kan rør-diameter ikke være mindre fra fx fastbrændselskedel til fx
> akkumuleringstank?-Eller til trykekspansion?
> Hvor findes oplysninger - jeg har forsøgt nettet uden held.Kender I gode
> links?
> Mvh Pfan

------------------
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.vvs-eksperten.dk/ har et link til bl.a Wawin, hvor der er muligheder for beregning.
Hvis der er forskel i modstanden ved hhv jern contra plastik, er det så ikke fordi plasik rørs udvendige/indvendige måleforhold er større end det tilsvarende ved jernrør?

Mvh.
bodker

Hej,
Den såkaldte overflade ruhed er klart mindre i f.eks. pex-rør end den er i sorte jernrør.
Der er ingen tvivl om, at du vil kunne gå en størrelse eller 2 ned i dimension ved at vælge plast eller kobber i stedet for jernrør.
Størrelsen findes direkte ved at plotte vandmængden ind i et nomogram under hensyntagen til accepteret tryktab og vandhastighed! Et nomogram er en grafisk afbilledning af forholdet mellem de faktorer, der gør sig gældende, når man leder vand igennem et rør med et givet tværsnit.
Den korte vej: kig på studsene på din kedel og hvis de f.eks. er 1" kan du godt bruge 22 mm kobber og pex med en indvendig diameter svarende til dette (dvs 20 mm).
Du må ikke have trykekspansion på en fastbrændselskedel!!!! I henhold til arbejdstilsynets publikation 42 skal der altid være åben ekspansion til den type kedler. Spørg kedelleverandøren mht. til diameter, da der her er tale om en sikkerhedsledning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ubs! -Jo jeg har ÅBEN ekspansion på, som jeg også har tilsluttet stokeren.
Wavin diagrammet læser jeg som om det er stort set samme modstand, men jeg forstår det nok ikke ordentligt!
`Den korte vej`huer mig, klar tale.(Jeg vil udskifte pex`en til ekspansionen med sortrør).
Kedlen har en 32/20 pumpe, vil en-/40 sikre et bedre gennemløb og dermed varmeformidling.
Sidst : Er det en and at overfladeafspændingsmiddel nedsætter problemer med luft/støj/gemnnrmløbshastighed?-Og hvad kunne anbefales?Sulfo?

------------------
Hej
En større pumpe giver dig udelukkende mulighed for at flytte en større vandmængde, da den kan overvinde et større tryktab en den anden. Der er intet vundet ved at vælge større pumpe end den du har, hvis den vel at mærke er stor nok. Det eneste du får ud af det er en større el-udgift til motoren og støj i anlægget- fra ventiler mm.
Min erfaring med div. tilsætningsvæsker til varmeanlæg er desværre udelukkende negative. Tilsætning af væsker betyder óftest at belastningen må nedsættes til max. 80% af det maksimale for ikke at brænde fast i kedlens vandkammer. Tilsætningsvæsker ændrer også kedelvandets pH og det kan i visse tilfælde medføre tæringer, ødelagte pakninger, nedslidte ventiler og pumper osv.
Inden du tilsætter noget som helst bør du tjekke med leverandøren af kedlen, om hans garanti omfatter ændringer i kedelvandets kemiske struktur!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis